Tuesday, November 25, 2008

Missing children alert system ready

By : Evangeline Majawat

KUALA LUMPUR: The early alert system for missing children is already in place but it is not called Nurin Alert, after Nurin Jazlin Jazimin who was found brutally murdered last year.

Women, Family and Community Development Minister Datuk Seri Dr Ng Yen Yen said a mechanism similar to Nurin Alert was already in place.

"I've said it clearly that the name 'Nurin Alert' is not in our programme or part of our plans on child protection. But the whole mechanism and processes from A to Z have been discussed and is already in place," she said.

The so-called "Nationwide Urgent Response Information Network" (Nurin Alert) was first mooted last year, four months after the broken body of 8-year-old Nurin was found.

She had been sexually assaulted, murdered and her body stuffed into a gym bag.

The mechanism was modelled after the United States' Amber alert -- an emergency response system that galvanises the authorities and the community to locate missing children.

Dr Ng said the yet to be named emergency response mechanism was a major component of the proposed Child Protection Policy.

"We didn't use the name Nurin Alert. America used Amber Alert. We have not decided."

Dr Ng stressed that numerous meetings between her ministry, the police and non-governmental organisations had been held to realise the mechanism.

However, she pointed out that it was up to the police to act first in a missing child case.

"In our intense desire to save children, we must know what is the best mechanism to do so. The first thing to do when a child goes missing is to make a police report.

"We can't instruct the police on what to do. It is a police matter and they know how to handle it."

Dr Ng said it was inappropriate to "splash the news of a missing child in newspapers for the first few hours".

"This creates panic and they (kidnappers) may kill the child," she said.

On the task force investigating the alleged abuse of Penan women and girls, she said the outcome of the investigation would be made public next month.

"We'll leave no stone unturned. There is nothing to hide in this case.

"I will even go to the extent of saying that if we need to test the DNA of the child to find out who the father is, we will do that."

- New Straits Times

13 comments:

Salt N Turmeric said...

"Dr Ng said it was inappropriate to "splash the news of a missing child in newspapers for the first few hours"."

This woman is either uninformed or just plain stupid. Doesn't she know that the first 24hrs is the most important time in any crime cases? What more in child abduction cases. We are going to be the laughing stock again for the statement that she made!

Farina aka PrincessJournalsa

Munira said...

Agreed with Farina.

What is inappropriate is publishing and publicizing an innocent child's manner of death... like how they had sensationalized the details of Nurin's assault and death. It is ok to publicize a child's disappearance, imho, because we need to limit the abductor's movements and get everyone to be alert and vigilant.

Urrrrghhhh!

unicorn said...

saya baru terbaca kisah ini dlm sahabatinteraktif(sim) yahoo groups.

soalnya kenapa tiada hebahan di media2 utama? adakah kita tdk peduli? org2 media tolonglah ambil peduli,kalau di US,reporter mrk bagaikan detektif professioanl yg lebih proaktif drp pihak berkuasa sendiri ,mrk banyak menyumbang dlm menyelesaikan kes2 jenayah.

"Saya memohon jasa baik anda semua, sekiranya terjumpa atau terserempak
dengan kanak-kanak ini yang bernama Nur Khairunnisa Syahida, sila
hubungi
En. Rosli di talian 013-606 5757 atau e-mailkan ke
nurshah_shanur@ yahoo.com. sg / norliza_cni@ yahoo.com secepat yang
mungkin.
Anda juga boleh menghubungi balai polis yang berdekatan dengan tempat
anda.
Kanak-kanak ini telah hilang selama 13 hari iaitu dari 14hb November
2008
yang lalu. Beliau dilihat kali terakhir memakai t-shirt berwarna hitam
dan
berseluar jeans berwarna biru. Pelbagai usaha telah dijalankan namun
belum
berhasil.
Tolong panjangkan e-mail ini kepada semua kenalan atau group2 yahoo
anda.
Sekian, terima kasih.

Kerjasama dan bantuan anda amat kami hargai.

gambar adik khairunnisa sy tak tahu nak pastekan sini,dah try tapi fail.

Munira said...

Unicorn, ada kanak-kanak yang hilang? Kenapa tidak digemparkan oleh pihak media?

Kecewa.

unicorn said...

ya munira, sy tak fikir bapa knk2 ini suka2 hati nak rayu bantuan cari anak nya in internet beserta gambar knk2 ini sy tak dpt nak copy & paste gambar tu disini.
sy juga kecewa.adakah ini yg dikatakan oleh dr ng yen yen tu ,tak payah heboh2..?

unicorn said...

news update: khabarnya adik khairunnisa telah dijumpai dan di serahkan pd ibubapa. no details bagaimana hilang & dijumpai.sekadar itu sahaja yg diketahui.

Munira said...

Alhamdullillah. Lega dengar Khairunnisa selamat.

ibnu marzuki al firdaus said...

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Friday/Nasional/20081205000409/Article/index_html

Hukuman cuai jaga anak hanya cadangan


PENGUMUMAN polis baru-baru ini mengenai kemungkinan mengenakan hukuman kepada ibu bapa yang cuai menjaga anak mereka hanyalah satu cadangan untuk membanteras jenayah.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Chor Chee Heung, berkata ini kerana jika ada tangkapan, siasatan terperinci akan dijalankan terlebih dulu sebelum tindakan diambil terhadap suspek atau ibu bapa mereka.

"Kita perlu ada bukti terlebih dulu sebelum mengambil sebarang tindakan,” katanya menjawab soalan tambahan Tan Ah Eng (BN-Gelang Patah) mengenai cadangan polis untuk mengenakan tindakan terhadap ibu bapa yang cuai menjaga anak mereka, semalam.

Zulkifli said...

apa yang perlu dilakukan sekarang ini ialah :-

1. kajian perlu dibuat mengenai kadar jenayah disetiap negeri di Malaysia.

2. Hasil dari kajian ini akan dibuat dan diasingkan mengikut kategori jenayah.

3. Statistik mengenainya akan dilaporkan kepada media massa TV dan Akhbar agar rakyat tahu tahap keselamatan di negeri negeri di Malaysia.

4. Bila dah tahu kadar jenayah makin meningkat mungkin sesuatu perlu dilakukan oleh pihak berkuasa setiap negeri.


5. Bagi keganasan terhadap kanak-kanak dan kehilangan kanak-kanak...
bagi kanak-kanak hilang, gambar mereka perlu disiarkan di media massa tanpa miss....kat US dia orang tampal kat restoran makanan segera dan sebagainya.

Bagi penjenayah yang dikenalpasti ..muka dia orang ni pun kena tampal merata tempat....



6. Masalah yang kita hadapi ialah budaya hangat hangat tahi ayam...contohnya kejadian tanah runtuh...tahun 1993 highland towers ..pak menteri kata jangan buat rumah kat lereng bukit...(kata sahaja tapi tak ada kuat kuasa..hampeh)..tup tup 2002,2006 dan 2008


bukan sahaja tu...kat lereng berhampiran highland towers tu pun beratus puluh projek rumah mewah...

tak campur lagi kat tempat tempat lain...

bila kejadian terbaru berlaku ..terhegeh hegah buat komen..."jangan buat rumah di lereng bukit...tak boleh dah"...

gunimas said...

anyone noticed on latest kidnapping
? on dec 13,shaza neza,9,was abducted while on the way back from sundry shop some 50m away fr her house..! read that on the malay mail. think nothing at all was covered by mainstream newspapers!! anyone knows the follow up news/development on that case..?

ibnu marzuki al firdaus said...

Kes Nurin: Syarikat swasta tawar kepakaran
KUALA LUMPUR 21 Dis. - Siasatan kes pembunuhan Allahyarham Nurin Jazlin Jazimin, 8, menemui harapan baru apabila sebuah syarikat tempatan berasaskan siasatan jenayah di tempat kejadian (CSI) dan forensik menawarkan kepakaran untuk membantu pasukan polis.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, syarikat itu menawarkan khidmat forensik dengan tumpuan untuk mengenal pasti nombor plat motosikal dalam rakaman kamera litar tertutup (CCTV) kes tersebut.

Bagaimanapun beliau tidak mendedahkan nama syarikat tersebut kerana ia masih di peringkat rundingan.

"Kita dimaklumkan ada pihak yang ingin mencuba melalui kaedah forensik untuk mendapatkan gambar lebih terang bagi mengetahui nombor plat motosikal berkenaan.

"Sebelum ini kita sudah hantar rakaman CCTV di kawasan berhampiran mayat Nurin ditemui kepada Biro Siasatan Persekutuan (FBI), namun masih gagal membantu," katanya pada sidang akhbar di Pusat Latihan Polis (Pulapol) di sini hari ini.

Pada 20 Ogos 2007, Nurin Jazlin, pelajar tahun dua Sekolah Rendah Kebangsaan Desa Setapak dilaporkan hilang setelah keluar bersendirian ke pasar malam berhampiran rumahnya di Seksyen 1, Wangsa Maju.

Mayatnya ditemui pada 17 September tahun sama iaitu 27 hari kemudian di dalam sebuah beg yang diletakkan di hadapan premis perniagaan di Petaling Jaya dan hasil bedah siasat mendapati Nurin mati akibat didera secara seksual.

Sehingga kini lelaki bermotosikal yang dirakamkan CCTV membawa beg sukan mengandungi mayat kanak-kanak itu dan meletakkannya di premis di Taman Petaling Utama, sehari sebelum ditemui, gagal dikenal pasti.

Difahamkan, satu pertemuan akan diadakan dalam masa terdekat membabitkan wakil syarikat tersebut dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi memutuskan mengenai cadangan penggunaan kepakaran yang ditawarkan.


APABILA CEK, RUPA2NYA NO PLATE MOTOR PALSU!? TANGKAP JE BAPAK NURIN SEBAB CUAI BIARKAN ANAK JALAN SORANG2 P PASAR MALAM...

unicorn said...

ibnu marzuki..

pls have some heart...! dont be sarcastic.

sy sendiri pun selalu mengalakan anak2 berjalan sendiri ke masjid dan rumah tok guru mengaji quran some 8-9pm. selepas kes nurin,rasa seram sejuk dan tidak lagi.people thought heir neighborhood was safe..not knowing heartless predators preying on innocent children!

rupa2nya kes2 culik knk2 msh berlaku dan tidak dihebohkan..! this time around, cannot help but feel like police are so incompetent!!masyarakat perlu tahu dan sentiasa perlu tahu ttg kes2 ini supaya sentiasa 'alert'!!

p/s, apa dah jadi pada moderator web ini ,JAJ....?

ibnu marzuki al firdaus said...

unicorn,

awt hang punya blog x leh msk?

pi rah!