Friday, March 28, 2008

Police Switch To Nocturnal Operations To Trace Missing Boy

KUALA LUMPUR, March 26 (Bernama) -- Police have switched to nocturnal operations to trace the whereabouts of 11-year-old Muhamad Asmawi Jalaludin who has been reported missing since March 9.

Kuala Lumpur police chief Datuk Muhammad Sabtu Osman said the move to conduct such searches followed intelligence which revealed that Asmawi was known to have spent several nights at the homes of close friends.

"We are focusing on housing estates in Pantai Dalam, Dataran Merdeka, KL Sentral, under bridges, video game centres, mosques and bus stations," he told reporters here today.

He said police classified Asmawi's case as missing from family custody, not abduction.

Asmawi, a primary five student of Sekolah Kebangsaan La Salle, Brickfields was reported missing on the way home from a playground near his house in Jalan Permai Tujuh.

-- BERNAMA

4 comments:

unicorn said...

kdg2 mahu juga memikirkan begitu yg awie bermalam dirumah kawan2 nya. Tapi kiranya bukan bgmana?
tapi kenapa sehelai sepinggang dia hilang? he's only 11!

agaknya gembira sakan penjenayah2 itu jika 'ramalan' polis itu dipercayai semua orang.

sy berharap semua kanak2 'hilang dlm jagaan' selamat dan dijaga org baik2.

tapi perasaan itu tiba2 jadi gundah gulana bila membayangkan kalau anak sendiri berada ditempat kanak2'hilang' itu.tentu sy tidak boleh terima jika anak sy hilang berpuluh2 hari untuk bermalam dirumah org tanpa memberitahu sepatah kata...

berdoa sajalah wahai muslimat muslimin agar semuanya kembali dgn selamat! amin.

pendita_alam said...

esok hari ke 20 kehilangan asmawie, dan hari ulangtahun kelahiran asmawie ke-11.

hampir sama, Arwah Nurin juga hilang 21 hari sebelum harijadinya, begitu juga sharlinie.

Adakah ini satu kebetulan? atau ada sesuatu mesej?

Mana pakar matematik yang tolong sharlinie dulu, tolong kirakan, mana tua kalau ada jawapan di sana.

Walau kejadian kanak-kanak hilang berlaku semakin kerap, saya dapati masih ramai ibubapa yang tidak kisah dan cuai menjaga anak.

Lihat di shopping complex, anak-anak dibiar berjauhan tanpa kawalan sedang si ibu sibuk membelek barang yang belum tentu dibelinya.

Yang pasti...si anak sedang diperhati...

mrasd said...

Tuan-tuan & puan-puan,
Ada baca Metro (29Mac08)..
Pasal pelajar Muhammad Norsahalan Roslan, 15, dari Jasin. Dia tak kesekolah sebab ibunya tak mampu nak bagi duit tambang bas...
Kimen pelajar ini... dari Metro.. "Ini nasib dia" .. Jadi cuba fikir, Pelajar ini ada adik beradik. Ibunya kerja sebagai Pegawai keselamatan.. Kalau tak pegi sekolah.. tak payah fikir panjang.. kita pun tau kemungkinan besar haluan pelajar ini.. termasuk adiknya... Ini masalah kita.. perkara ini tak serius lagi.. tapi cuba bayang 10 tahun akan datang.. mungkin terjebak dgn jenayah... Oleh itu kita kena tolong masyarakat mcm ni..
Lagi satu bapa pelajar ini telah menghilangkan diri.. atau lari dari tanggung jawab.. Apa peranan kita.. kalau nak tolong pun salah.. tak tolong pun salah.. Sebab mereka bukan anak yatim..
Dalam islam keluarga ada hak.. Jadi kalau kes macam ni.. kena dakwa si bapa.. tapi tengok la mahmakamah syariah kita.. kes yg tergantung bertahun-tahun pun susah nak selesai.. Pastu canang keliling kampung nak kata kita ni perjuangkan islam.. Masalahnya semua perjuangkan POKET..
Penyakit ni nampaknya dah menular ke semua aspek pekerjaan dan semua lapisan masyarakat..

Zulkifli said...

Mrsad, ibu dia kena file tuntutan nafkah anak-anak...bahagian pendakwaan syariah atau yang berkenaan dengan perundangan keluarga Islam perlu buat sesuatu....

ada penagih dadah hisap dadah depan budak budak apa penguasa buat? tengok sahaja kah?

badan zakat kita camna? tak akan tunggu laporan jer....

kerja la sikit ...jalan jalan sikit...