Tuesday, September 18, 2007

Raya dresses await Nurin


By : Fadhal Ilahi Ab Ghani



Sungai Besi toll plaza cashier, Noor Shima Sharif distributing posters of the missing girl to motorists yesterday.

KUALA LUMPUR: Two new pairs of baju kebaya are awaiting Nurin Jazlin Jazimin who has been missing for the past three weeks.

The two dresses, designed by her mother, Norazian Bistaman, were made by a tailor in Selama, Perak several days ago.

Although missing since Aug 20, Nurin’s parents are confident that they will be reunited with their daughter this Ramadan.

The 8-year-old girl’s father, Jazimin Abdul Jalil, said the family wanted to celebrate Hari Raya at his hometown in Selama.

"My instincts tell me that Nurin is still alive. She will be back with us during this Ramadan," said the 33-year-old taxi driver.

He added that this was the first time Nurin was not with them during the holy month.

"But my daughter is a survivor. She is a strong and brave girl. She will survive and our prayers will be answered."

He said Nurin who suffered from high blood pressure did not look sick.

"She just needs her regular medication. Without it, she may suffer a stroke."

Nurin turned eight on Sept 11. The only present that Jazimin and his 35-year-old wife offered were their prayers for her safe return.

"And when she returns, we will give her whatever she wants."

Yesterday, the Malaysian Crime Prevention Foundation distributed posters of Nurin to motorists at the Sungai Besi toll plaza here.

Cheras police chief Assistant Commissioner Rusli Ahmad also helped distribute the posters which contained numbers to be contacted.

- New Straits Times

16 comments:

Kak Teh said...

Insyaallah, Nurin akan dipertemukan dengan ibu bapanya kembali. Kita sama-sama berdoa agar dia selamat. Doa dari kami semua di perantauan.

kina said...

Dengan doa tulus ikhlas dari kami sekeluarga semoga Nurin selamat pulang.

Sabar dgn dugaan ini.

Pi Bani said...

Kami semua mendoakan keselamatan Nurin semoga dia akan diketemukan kembali dengan keluarganya seberapa segera.

Anonymous said...

saya mendoakan semoga nurin segera ditemui dan dikembalikan kepada keluarganya. untuk kedua ibubapanya, kuatkan semangat dan bersabarlah.

Rockybru said...

brother Jasni AJ,

suggestion - pls include tel nos in this blog at the top right page, perhaps below nurin's poster. this will help in case anyone wishes to relate relevant info.

your own e-mail address, too, please.

my prayers for the little girl's safe return.

Anonymous said...

i pray that nurin will reunite with her parents safetly..
be strong and never give up.

Anonymous said...

Saya telah membuat flyer untuk anda semua sebarkan..

klik di sini

Semoga Adik Nurin akan dapat ditemui dengan segera

Unknown said...

Sesungguhnya Allah lebih sayang kan adek Nurin. Al-Fatihah....

Kepada ibu bapa adek Nurin, harap bersabar dengan dugaan Allah. Seluruh rakyat Malaysia melaknat pembunuh adek Nurin dan berdoa agar dia dapat ditangkap dengan segera dan dihukum dengan seberat-berat hukuman. Kami juga berdoa agar roh adek Nurin dicucuri rahmat. Bersabarlah...

Anonymous said...

Kepada keluarga Adik Nurin sesungguhnya setiap kali saya membaca dan mendengar cerita beliau, perasaan yang sangat hiba mencengkam. SABAR, TAWAKAL dan SERAHKAN semua kepada ALLAH S.W.T agar roh Adik Nurin aman tenteram.
ALFATIHAH dari ALLAH kita datang dan kepada ALLAH jualah kita kembali.

Anonymous said...

as kum w b t/ semoga peristiwa yang sangat menyayat hati ini menjadi renungan dan panduan kita bersama/
saya terpanggil untuk memberi sedikit komen di dalam ruangan ini/
sebab mengapa perkara ini berlaku/
1. Allah s w telah menutup naluri pancaindera mahluknya untuk kasih mengasihani/sayang menyayangi diantara satu sama lain/ diadalam erti kata lain dunia hampir pupus(lihat dan fahami ayat-ayat Allah"AL-QURAN"kitab suciNya."Didalam tabiat binatang tiada tabiat manusia tetapi di dalam tabiat manusia terdapat banyak tabiat binatang".

2. Terlalu ramai pemastautin dari Indonesia,Banglades,Myanma,Vietnam,Pakistan,India,Laos,Filipina,Thailand,Kampochia,Afrika, Timur Tengah dan daripada Amarika Latin pun ada bermastautin di negara kita ini dengan permit pekerja,pelarian UNCR dan pelajar yang mana mereka-mereka tinggal di rumah setinggan, appartment, flat,rumah teres dan di banglo2 yang tanpa kita sedari aktiviti sampingan mereka.Terlalu sedikit pemantauan pehak berkuasa kepada mereka2 ini.Masaalah sosial dengan pelbagai budaya negatif telah masuk kenegara kita dengan mengundang mereka2 ini mendiami di dalam negara kita.

3. Di ujudkan semula program kasih sayang masyarakat yang sekarang ini di lihat telah hilang kerana kesebukan meterial yang Allah s w berikan cubaan kepada kita.

4. Dapatkan semula sifat mengenali jiran yang sekarang ini kebanyakan diantara kita tidak mengenali jiran sebelah rumah kerana sifat mementingkan diri sendiri/ kerana musibah boleh dan akan berlaku bila2 masa sahaja dan jika ini berlaku tak mungkin kita menunggu sanak saudara kita dari kampong untuk menghantar kita ke hospital atau mengapan dan mengebumikan kita.

Oleh itu masaalah sosial dan pengaruh dunia tanpa sempadan ini banyak meninggalkan kesan negetif kepada kejahteraan hidup kita .
Janganlah jita mengejar kemewahan dan populer sehingga kita sanggup menggadai KESOPANAN DAN KESUSILAAN yang sepatutnya ada di dalam jiwa kita.

Sama2 kita berdoa supaya musibah seperti ini tidak berlaku lagi dan biarlah ia menjadi sejarah hitam yang terakhir untuk Malaysia .

Unknown said...

May Her Soul Rest In Peace..

Anonymous said...

Aslkm & sejahtera kepada semua.

Takziah buat seluruh keluarga arwah Nurin, semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh Allahyarhamah Nurin Jazlin serta menempatkan Roh Allahyarhamah Nurin bersama sama para auliak & fisabilillah.. Amin Ya Rab.

Peristiwa pilu yang menimpa diri Nurin serta keluarga benar benar membuat saya berduka cita sehingga ke hari ini.

Bertambah sedih & sayu bila saya terkenangkan yang dunia kini sudah kembali ke zaman kekejaman Firaun. Nauzubillahhiminzaliq.

Tiada lagi perasaan belas kasihan pada kanak kanak dan wanita. Kekejaman bermaharajalela manakala keadilan tidak lagi dituntut.

Inilah zaman yang disebutkan Nabi Allah, dimana sampai ke satu tahap yang mana zaman itu, manusia menegah kebaikan & kezaliman direstui.

DAN INILAH ZAMAN YANG DITAKUTI ITU.
kejadian yang menimpa keluarga Jazimin telah menjadi bukti diantara beribu ribu kes penderaan & pembunuhan kanak kanak diluar sana. Mangsa manusia yang berajakan nafsu berkiblatkan binatang.

Sedangkan binatang hanya menggunakan rasa & perasaan untuk mengasihani & dikasihani, manakala manusia pula bersenjatakan akal fikiran utuk perkara yang terkutuk lagi zalim.

Marilah kita bersama sama bermuhasabah diri masing masing. Jadikanlah tragedi ngeri yang menimpa keluarga Jazimin sebagai kes yang terakhir.

Bersama samalah kita berdoa agar bumi bertuah Malaysia ini akan sentiasa "bertuah" hingga ke akhir hayat Bumi nanti.

Bersama samalah kita berusaha untuk wujudkan semula suasana aman, tenteram, damai & selamat untuk semua.

Janganlah melakukan kerosakan dimuka bumi ini lagi. Jangalah menzalimi segala kehidupan dimuka ini biarpun tumbuhan & haiwan.

Ingatlah semua..
Segala kebaikan itu datangnya dari Allah s.w.t dan yg buruk itu dari kita sendiri. Berusahalah ke arah itu. Inilah tawaran dari Allah untuk ketenangan jiwa & rohani manusia. Tidak kira agama & bangsa, pangkat atau darjat.

InshaAllah, Allah akan kembalikan sinar hidayah di Bumi Malaysia tercinta, untuk dinikmati seluruh hambanya.

YA ALLAH YA TUHANKU,
JANGANLAH KAU BUTAKAN HATI HAMBA HAMBAMU INI, DENGAN HIBURAN, KESENANGAN & KEMEWAHAN YANG MELALAIKAN,
KAU BUTAKANLAH PACAINDERA KAMI PADA KESESATAN & KEZALIMAN.
KAU PEKAK KANLAH PENDENGARAN KAMI, DARI SUARA SUARA YANG MENGALPAKAN & MENGASYIKAN. KAU BISUKANLAH KAMI DARI KATA KATA YANG INGKAR LAGI MENGAIBKAN. KELUKANLAH LIDAH HAMBA HAMBAMU DARI FITNAH & TIPU HELAH.

YA ALLAH YA TUHANKU,
KAU JADIKANLAH KAKI KAMI UNTUK MENGEJAR AMAL MAKRUH MU, KAU CACATKANLAH KAKI KAMI KEARAH KEMUNGKARAN. KAU RINGANKANLAH TANGAN TANGAN KAMI UNTUK MEMIMPIN YANG LEMAH MENOLONG YG MEMERLUKAN, CACATKANLAH TANGAN KAMI DARI KEZALIMAN YANG KAU KECAM.

YA ALLAH,
LAPANGKANLAH DADA KAMI UNTUK KEBAJIKAN SAUDARA SAUDARAKU, JADIKANLAH MINDA KAMI UNTUK INGAT MENGINGATI YANG DALAM KEALPAAN, KEHAMPAAN, TUTUPLAH LIANG HATI KAMI, DARI KEZALIMAN, KEMUNGKARAN & KEMURUNGAN.

AMIN YA RABBIL ALAMIN..

WS.

Anonymous said...

maaf pembetulan ejaan - "ambiak - auliak"

Anonymous said...

Takziah diucapkan kepada uncle Jazimin sekeluarga atas pemergian Allahyarhamah Nurin. Semoga uncle tabah menghadapi situasi ini walaupun terdapat banyak dakwaan2 dan cemuhan melalui suratkhabar tentang perkara ini. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan di tempatkan dalam golongan orang yang soleh.

Amin.

Jee and adik2

Anonymous said...

Assalamulaikum w.b.t.

Saya ingin mengucapkan takziah kepada keluarga arwah adik Nurin Jazlin Jazimin. saya amat bersimpati dan berasa sangat sedih atas apa yang berlaku. cume satu permintaan saya, TOLONG SIARKAN GAMBAR2 KENANGAN ARWAH ADIK NURIN UNTUK TATAPAN KAMI SEMUA DALAM BLOG INI. saya akan sentiasa mengikuti perkembangan kes ini sehingga 'pembunuhnya' mati...
Sekian terima kasih...

Anonymous said...

salam.....
Takziah saya ucapkan kpd keluarga adik nurin.moga rohnya dicucuri rahmat dan sentiasa berada dalam keadaan yang tenang.kepada keluarga adik nurin semoga tabah menghadapi dugaan yang menimpa.saya sentiasa mendoakan semoga penjenayah tersebut akan di hadapkan ke muka pengadilan.
Sama2 kita berdoa agar kebenaran akan terserlah dalam masa yang terdekat ini.
amin ya rabbal alamin