Monday, February 4, 2008

Forward with Nurin Alert

After being given an extensive coverage by Tell Magazine last December, followed by a fair share of coverages by almost all the nation's mainstream print media, Nurin Alert had again caught the attention of another News Magazine, Forward, which is touted to be "Malaysia's Leading News Magazine".

Though its coverpage did not give the slightest hint of its coverage on Nurin Alert, articles on Nurin Alert plus updates on the Nurin's, Preeshena's and Sharinie's cases actually took 7 solid pages of the magazine's February edition that had hit the newstands a couple of days ago.
On Nurin Alert, an article titling "Nurin Alert - Stop another Nurin tragedy" invited readers to understand the significance of the proposed Nurin Alert, how the idea came through, its proposed modus operandi, the implementation of its sisters' mechanisms in the US and in Korea, the roles played by bloggers in pushing and implementing the idea through, the whatever little achivements of the CFNA as well as its future planning.

There is also a little write-up on Amber Alert, just to give the readers an idea on the origins of the mechanism that had inspired Nurin Alert.

On the Nurin tragedy itself, an article "A nation won't forget Nurin and other lost little girls" had not only revisited the tragedy but had also made references to the current search for missing Sharlinie.

Retailing at only RM5.00 in Malaysia and being distributed to other parts of the world as well, this latest reading material is yet another must get document for those interested to learn more about Nurin Alert as well as for those who want to get themselves abreast with the latest twists and turns of the Nurin tragedy.

Other interesting articles that you can find in the magazine includes stories on Tun Dr. Siti Hasmah, Migrant workers, Hindraf and a lot more on the upcoming General Elections, Sami Yusof the entertainer etc.

Get a copy of Forward today and enjoy reading.

Jasni AJ

12 comments:

Zulkifli said...

kita semua tak lupakan Nurin dan tidak akan tenang selagi pembunuh nurin tak ditangkap dan dihukum sama juga dengan kes Sharlinie...

MaryKate said...

The police need to give a full alert to all parents. sadly, we had to lose nurin to learn from this bitter and painful lesson, and ninie is still missing with little or no leads at all. how many child need to be abducted or murdered before we go full scale on prevention issues? No family or child deserve any of such treatment, imagine the pain they had to go through daily, waiting and waiting and not knowing what happen to their daughter or son?

Zulkifli said...

it is stressful indeed just to think about it...agree with marykate that prevention is very very important at this momment...

this people who kidnaped Nurin and Sharlinie (and what they did to Nurin) is not human...they are satan...and we have to do something about it...government have to think of preventive strategy to tackle this issue rather than talking about development etc...it is sickening really to think that our children is not safe anymore in this country

Zulkifli said...

tak ada berita terkini ker?

mrasd said...

tuan-tuan & puan-puan,
walaupun kita mampu ke angkasa, ke bulan, ke bintang atau ke planet apa sekalipun...
walaupun kita maju menjadi negara agung dan maju dalam apa jua sekalipun...
walaupun kita berjaya dalam bidang ekonomi, pendidikan, perkilangan, pertanian sekalipun...
Semua itu tak bermakna jika jenayah ini tak selesai..
Ayuh semua.. sempena pilihanraya yg dah dekat.. tak usah kita minta semua itu... Hanya satu saja.. safety & security untuk kita anak-beranak, ibu-bapa, saudara, jiran, keluarga jiran, teman sekerja dan sesiapa sahaja..
Kalau itu pun tak terjamin, apa guna berbilion-bilion ringgit yg kita taburkan untuk semua tu... TAK GUNA...
Mintak sesiapa pihak berkuasa dapat selesaikan segera masalah sosial ini...
Ingat pesan itu dan khabarkan kepada semua..

mrasd said...

Pelawat sekelian,
Saya semakin gusar dengan kejadia yg tak selesai ni.. Dulu masa adik SharLinie belum hilang, ramai mintak jangan perkara ini berulang..
Nampaknya ia berulang dan pihak berwajib telah gagal lagi.. Saya percaya mereka sudah, sedang dan akan terus berusaha... TETAPI usaha tanpa fikiran, tanpa strategi betul, tanpa kaedah berkesan tidak akan kemana...
Kita sebagai rakyat patut menuntut agar kerajaan lakukan sesuatu.. Klaua sebagai kerajaan tak mampu nak sumbang tenaga dan wang-ringgit, apa guna kita jadi rakyat...
Kes ini MESTI selesai.. supaya anak kita tidak jadi mangsa seterusnya

unicorn said...

remember when asked abt the progress of nurin's investigation (prior to sharlinie's abduction)?

IGP when answered those questions seemed kind of uptight and somtimes a bit 'lazy'.

maybe they thought,it wont happend again,if it bound to re cur,it wld be like yin's case but not nurin's.

first solution to prevent the sickos of these kind develop is to stop child abuse,child neglect,child bullying,intimidation and all sort of eveyrthing of that.

yesterday, i read a paper on a mother was asked to pay rm3k for abusing her 9 yrs old daughther.

her defence for 'abuse' was her dghtr was very lazy to do homework s,naughty and stubborn. she burned her dghtr's finger & feet with burning candle apart of beatings!

dont tell me the abuse justify with the naughtiness done by the child..i feel insulted!

when the abused child dont get proper help,they turned to violence and some cases turned to mental unstability.A lot of anger develops and the consequences of these kind of abuse/punishment 'legacy' will fall to the next generation.

bad parents & guardians need counselling.

Zulkifli said...

Unicorn, not only they need guardian and counselling...but need to be jail for a certain period of time...

this people have mental issue ...

in Islam it is very clear that we cannot hit a child in the face and not to injured them...this also apply to the wife...

and if they did to the wife for example ...the wife can apply for fasakh (dissolution of marriage).

takzir is applicable if they did this to a child...and in Malaysia of course we have the act that protect children and woman...

people who hit their wife and child is sick people...and this kidnappers who kill Nurin and kidnap sharlinie is sick and dangerous people...they should no doubt get a DEATH PENALTY and hopelfully before that the police torture them first...


MRSAD,

setuju sangat dengan hang...bukan apa bangunan tinggi mencakar langit pun tapi moral rendah 18 kaki kedalam pun tak guna...

budak budak dah tak selamat..selesa kah kita sebagai ibu bapa bila keluar kerja terkenang anak anak ...?

sekarang masalah budak-budak bunuh budak budak pun ada ...masuk asrama penuh kena pukul...masuk Universiti kena pukul...apa ni semua...?

bab bangunan ter itu ter ini aku tabik...tapi bab keselamatan...?

peruntukkan duit untuk keselamatan itu yang penting sekali....iniperempuan pergi jogging pun kena rape dan bunuh...? apa dah jadi

Munira Mustaffa said...

Unicorn,

You couldn't have said it better. You're right - it's quite alarming how some parents view abuse as disciplanary parenting. How do we treat this issue? It's a worrying trend. What's equally alarming is according to studies, half of the children who are the product of abuse tend to become abusers themselves in their adulthood, and worse, sexual abusers.

The cycle never ends.

unicorn said...
This comment has been removed by the author.
unicorn said...

zulkifli,munira et al,

sebenarnya ada kajian saintifik perihal zaman silam kanak2 yg buruk akan sebabkan kehidupan 'kucar kacir' di alam remaja & dewasa.

diantaranya extensive study done by Dr dorothy lewis,psychiatrist & Dr jonathan pincus,neurologist.

sy ada terbaca satu berita MM,3/2/08(baru terbaca...)

MURID BERJAYA LEPASKAN DIRI DRPD PENCULIK

SEREMBAN 2 FEB,ketika m'kat lbh berwaspada keselamatan anak2 ekoran beberapa kes culik di lembah kelang,penjenayah semakin berani dengan menjadikan kawsan luar sekolah sebagai sasaran termasuk nyaris melarikan seorang murid disini ,rabu lalu.

murid lelaki ,9 tahun hampir diculik apabila dia ditarik masuk oleh sekumpulan lelaki kedalam sebuah kereta PERODUA KENARI sebelum memasukkannya kedalam kenderaan itu berhampiran sekolah kebngsaan Taman Tuanku Jaafar 2 di senawang dekat sini.

b/manapun ,murid itu sempat menendang pintu kereta berkenaan dan berjaya melarikan diri masuk semula kekawasan sekolah dan meminta bantuan guru2.

ketua polis daerah seremban, ass. komm. saiful azli kamarudin yg dihubungi MM mengesahkan pihaknya menerima laporan kes itu.

katanya,murid2 di SKTTJ2 itu baru saja keluar dr kwsan sekolah sblm di tarik sekumpulan lelaki dan dibawa masuk kedlm Peroduan kenari tersebut.

" sebaik murid itu melepaskan diri,dia berlari memasukki semula kwsn sekolah dan kemudian mmbuat laopran kpd pihak sekolah" katanya.

Tegas Saiful Azli berdasarkan laporan yg diterima ,polis telah melancarkan gerakan memburu penculik terlibat.


my instinct, sah-sah lah kumpulan penculik ini berkumpulan dan menggunakan kenderaan spt van, motorsikal,wira & kenari.

kemungkinan besar ada anggota wanita. Tiba masanya,pihak berkuasa bekerjasama dgn pihak (pakar) luar dari negara maju.

AND kalau semua ingat pasal kes budak lelaki,11 diekori oleh van putih di sekitar wangsa maju dulu,polis juga perlu review balik kut2 terlepas pandang 'leads' dlm kes cubaan culik yg berlaku dlm bln syawal thn lepas itu.Pihak polis b/mana pun menafikan kes itu dan menafikan pihak yg sama menculik,menyeksa & membunuh arwah nurin.

Penjenayah2 ini nya sgt merbahaya,tak tahu mengapa mereka 'aim' kanak2 namun AGENDA jenayah mereka menakutkan sekali.

mereka ini keji kerana jika penculikkan bermotifkan duit semestinya anak2 jutawan yg jadi sasaran tetapi ini anak2 org kebanyakkan dan pelbagai seksaan dilakukan spt arwah anak kecil nurin jazlin.

entah apa yg berlaku pd adik ninie...lara hati bila melihat anak2 sendiri balik sekolah,minta makan,minta duit,gelak2,gurau2 dan semua itu tidak berlaku lagi pd pd keluarga mangsa....ya Allah,tolonglah

Nor Hayati Ariffin said...

Pandangan saya, sekiranya setiap dari kita rakyat Malaysia, mengambil sedikit inisiatif untuk menjadi sedikit 'busybody' untuk sekurang-kurangnya mengetahui siapa jiran terdekat kita, pasti Sharlinie boleh dijumpai.Kalau setiap kawasan perumahan mengadakan pencarian,saya percaya Insyaalah Ninie mungkin boleh ditemui.Kalau harapkan polis, berapa ramai sangatlah polis dalam negara ini. Kadang-kadang saya terfikir, ada tak dari kita yang memerhati anak-anak yang dipimpin oleh orang lain, mana tahu jika seiras Sharlinie atau memang betul Sharlinie. Kalau kita tak memandang dan memerhati, sampai bila pun Sharlinie takkan kita jumpai, walau dia sebenarnya di depan mata kita.