Thursday, December 13, 2007

Getting Institutionalised

While waiting for the government agencies to get their acts together in incorporating an Alert mechanism into the Child Protection Policy as agreed upon by the Minister of Women, Family and Community Development, the CFNA Exco in their meeting held last night had decided to take another step forward in pushing the initiative through.

This time around, it had been decided that the loose grouping of concerned citizens calling themselves as the CITIZENS FOR NURIN ALERT would now be turned into members of a legalised entity, an entity that was to be registered with the Registrar of Societies.

It was felt that by getting the grouping institutionalised, more jobs can be done with little or less obstacles.

Other than getting the CFNA registered accordingly, top in the priority list of the CFNA Exco was the setting up of a Nurin Alert Centre, a Centre that would be run by CFNA to initially implement the Nurin Alert mechanism.

While more discussions with the relevant bodies and agencies which are directly or indirectly involved in the proposed mechanism will take place one after the other, efforts are on-going to get the infrastructure and other requirements of the Centre to be made ready and available.

The CFNA Exco will also see an enlargement in their number with the appointment of several other individuals whom I believe are all eagerly geared up to serve for this noble cause.

The CFNA has indeed reached the point of no return, it can only go forward and the way forward is though maybe far but bright, thanks to everyone whom we had got in touch with. So far we have not met anyone who had objected to this initiative, instead all of them had offered assistance of all sorts, from co-operation to guidance and to funding as well.

CFNA will be here to stay, staying to help each other in handling a crisis, the crisis of missing children.

No to more Nurin Jazlin, but yes to Nurin Alert.

Jasni AJ

p.s. The CFNA Exco had also made several other decisions in their meeting last night. These include the official logo for Nurin Alert, making the Nurin Alert website live as well as having a better communication channel between CFNA supporters and the CFNA Exco as well as among the CFNA supporters. On behalf of the CFNA Exco, I will keep you posted accordingly.

9 comments:

Zulkifli said...

Boleh lapor salah laku penguat kuasa, polis
Oleh Sazarina Shahrim

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Aduan Khas yang akan ditubuhkan bagi menyiasat aduan mengenai salah laku polis dan pegawai semua agensi penguat kuasa, diberi kuasa memasuki, menggeledah dan menyita premis serta memberhentikan kenderaan tanpa waran.

Mengikut Rang Undang-Undang Suruhanjaya Aduan Khas 2007 yang dibentangkan di Dewan Rakyat semalam, pengadu atau pemberi maklumat juga akan dilindungi dan identiti mereka akan dirahsiakan.

Rang undang-undang itu diperkenalkan hasil syor Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia, tetapi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz menjelaskan ia juga akan meliputi semua pegawai penguat kuasa dan bukan saja membabitkan polis.



Nazri yang membentangkan rang undang-undang itu, berkata tidak adil untuk mengkhususkan suruhanjaya berkenaan menerima aduan salah laku polis saja kerana banyak aduan turut diterima membabitkan agensi penguat kuasa lain.

"Suruhanjaya ini akan menjadi tempat untuk orang ramai membuat aduan mengenai salah laku semua agensi penguat kuasa, termasuk Kastam Diraja Malaysia, Jabatan Pengangkutan Jalan dan Jabatan Imigresen," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini.

Mengikut rang undang-undang itu, suruhanjaya berkenaan perlu menimbang semua aduan yang dibuat sama ada bertulis atau lisan, tetapi boleh menolak aduan yang membabitkan hal prosiding di Pihak

Berkuasa Tatatertib, mahkamah serta yang sudah diputuskan mahkamah dan dalam penyiasatan agensi penguat kuasa.

Jika suruhanjaya itu berpuas hati bahawa ada merit dalam aduan yang dibuat, ia perlu dirujuk sama ada kepada Pihak Berkuasa Tatatertib, pasukan petugas suruhanjaya atau diselesaikan sendiri agensi penguat kuasa berkenaan.

Setiap agensi penguat kuasa juga perlu bekerjasama dan membantu suruhanjaya berkenaan dalam menjalankan tugasnya.

Suruhanjaya itu boleh melantik pegawai Badan Pencegah Rasuah (BPR), Bank Negara Malaysia, Suruhanjaya Sekuriti, Jabatan Audit Negara, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan pegawai kerajaan lain sebagai ahli pasukan petugas untuk membantunya melaksanakan tugas.

Anggota suruhanjaya dan ahli pasukan petugas itu juga mempunyai kuasa sebagai pegawai polis daripada apa jua pangkat seperti yang diperuntukkan di bawah Kanun Tatacara Jenayah.

- Dari Berita Harian hari ini, maknanya kita tak puashati dengan siasatan kes ini dan kes post mortem...senyap jer...cam na...?

MaryKate said...

Good job Jasni. It's important to have the official website of NurinAlert up. It's a place where many people can go for more information on Nurin Alert. At the moment, apart from bloggers or bits of news here and there from the media, not many people know about Nurin Alert, how it works, how critical it is to have one and where to get more information.

Good luck.

wan said...

My hope for this movement to go forward and become an entity is getting real by the day! Thanks to all CFNA Exco members, you worked hard to make this thing a reality. I can't wait for this group to be institutionalised, and you can bet I'll register as one of the member. Hope I can serve and keep our children safe.

unicorn said...

TALIAN NUR -15999

jika ada domestic violence and child abuse,call the number above.
other than above case,it will be channelled to respective department ie police,bomba,hospital.

dr kementrian pembangunan wanita,keluarga & masyarakat.

detective conan said...

assalamualaikum dan salam sejahtera..

aku masih lagi berfikir kenapa kes adik nurin masih lagi belum selasai. ya memang tak di nafikan bukan senang utk menyelesaikan kes ni tapi kes ni bukannya kes yg tak ada sebarang bukti, malahan mereka ada rakaman cctv. Bukti rakaman tu boleh dikira 70 % membantu pihak polis. susuk tubuh dan kenderaan sudah jelas kelihatan kecuali no plat sahaja. kekawan semua korang terpikir tak yg penayangan cctv tu tak disebarkan secara menyeluruh oleh pihak polis dan pihak stesen TV pun tak membantu secara bersungguh-sungguh. sepatutnya pihak telivisen pun memainkan peranan didlm kes ni. pita ni patut dimainkan berulang kali at least 3 kali sehari selama 1 bulan. sebab apa... korang tak terpikir ke. si iblis bermuka manusia tu bukannya halimunan. takkan tak ade seorg jiran @ kawan atau majikan yg mengenali mahluk ni.Pada hari kejadian takkan la sorang pun kawan / jiran / masyarakat yg tak perasan lelaki bermotor kris tu! motor tu pun guna jalan raya bukan terbang. tak ada satu trafik light berkamera ke kat sekitar tu.yg boleh detect motor kris pada tarikh kejadian.
pelik betul la.any way kita masih berharap agar polis masih meneruskan siasatan.

Zulkifli said...

detektif conan, tak lama lagi raya haji, lepas tu krismas , cuti tahun baru...etc polis bizi buat road block...campur lagi kes penghimpunan haram etc...aku pun naik tak faham...yang post mortem tu pun hampa dan hampeh

Zulkifli said...

Aku faham polis banyak kes hendak diselesaikan sekarang tetapi di harapkan kes Nurin dan Presheena diberi keutamaan...

kes ini dah terlampau lama "terpendam" dan "terendam" ..mungkinkah polis sedang menyelesaikannya ...? aku tak berani nak speculate...

apa dah jadi dengan kes post mortem? janji akan di dakwa..bila?

sesalan tidak terucap ...ini amat mengecewakan sama sekali...

azryna said...

On "..Suruhanjaya Aduan Khas yang akan ditubuhkan..". As a citizen, I lost count of special suruhanjaya already..

Good job on the latest development of Nurin Alert. That's the way to go! Never turn back. Don't let it be delayed by the procedures.

On detective conan's comment, I agree with his message. We have to keep reminding people, that we are not going to forget all the tragedies, that this is not the safe country for our children, that this is not the gemilang country after all. And the safety of our children IS a TOP PRIORITY, regardless of whose children are victimised.

ShawnSharif said...

Hi,

I'm not commenting on the post per se, but rather I would like to highlight a very disturbing tendency of sex maniacs to take advantage of crowds inside LRTs/Komuters/STARs.

One of my friend became a victim, getting her backside slick with semen. And this happened during rush hour to work, in a jam packed LRT to KLCC from Terminal Putra. It was a pity that she was relunctant to report to the authorities, but I've posted it on my blog, made an 'anonymous' police report, sent emails to 3R, RapidKL, The Sun and The Star so that I can reach out to as many people as possible.

I've heard a lot of these cases, and in many of it, the victims were relunctant to fight back and report it even though they have the whole train on their backs. At first, these sex predators will only prey on passengers and at most will only fumble their victims, but as they keep on getting away, they will become bolder and will evolve to become more aggressive predators. It has got to stop.

For the sake of the children.

My blog: http://underestimatedoverestimating.blogspot.com/