Thursday, December 20, 2007

OVER A CUPPA : Fear and loathing in KL




By HOO BAN KHEE

Merciless criminals seem to be ruling the roost.

BASED on experience, I know that Malaysians usually become nationalistic when they are overseas. Whenever fellow Malaysians come over for a visit, the conversation always gets around to: “So, what’s the latest in Kuala Lumpur?”

Of course, you can always catch up on the latest news on the Internet, via the mainstream media or on other websites.

Besides news and commentaries, we also have e-mails from concerned friends, who warn us about deteriorating public safety in Malaysia, especially in the Klang Valley.

Many Malaysians, especially women, feel apprehensive about returning to a society seemingly ruled by snatch thieves, road bullies, rapists, robbers, confidence tricksters and other lawless elements.

Bad things seem to happen everywhere and at every hour of the day. The perpetrators are becoming more ruthless, cruel and blatant.

I used to brush off such reports as an exaggeration or hearsay. I would like to believe that we still live in a society that is more peaceful and orderly than many others in the world.

But with the killing of former Penang chief police officer Datuk Albert Mah in densely populated Petaling Jaya, the rape and murder of eight-year-old Nurin Jazlin Jazimin and numerous other crimes, it seems that I have been living in denial.

Mah’s killers have yet to be arrested, while Nurin’s rapist/murderer is still at large. The police are nowhere near solving the cases despite their efforts and promises. The perpetrators have no mercy and don’t deserve any.

It cannot be denied that Malaysians feel threatened. Killers, robbers and rapists are in our midst and waiting to strike.

There is usually a public outcry in the wake of a serious crime. Sometimes, dialogues are held between the local community and senior police personnel. But this kind of feeble response does little to address social ills. Crimes are still being committed, almost with impunity. Most perpetrators get off scot-free and continue their heinous acts.

Even in my usually quiet and peaceful suburban neighbourhood, there has been a spate of robberies that have left many living in fear.

Robbers broke into two houses. Besides loss of cash and valuables, one of the house owners was hurt. The robberies seem to be the work of the same gang which has been active in the area. A sense of helplessness prevails.

A few months ago, a row houses was burgled. The crooks carted off all the shoes left outside the house, branded or not. Even my not-so-expensive made-in-China footwear was not spared.

Following these incidents, safety measures were taken by the residents to enhance security in the neighbourhood. Alarms were installed, fencing reinforced and even extra lighting was added.

This leads me to the solitary lamp post standing like a sore thumb in my neighbourhood. To call it a lamp post is actually a misnomer since it’s not installed with a lamp.

But it is not entirely useless. It serves as a convenient signpost. People post all kinds of notices on it.

At night, it presides over a dark corner in an otherwise well-lit road. Perhaps Tenaga Nasional should take steps to rectify the situation before burglars strike again. Besides, it does not look good topless

- Published in The Star on Monday, December 17, 2007

8 comments:

- ℓ υ к є - said...
This comment has been removed by the author.
- ℓ υ к є - said...

it is a very sad thing to find out that a much loved family member is dead due to some psychopath

keep your hopes up because i know that you and your family will catch a killer and bring him to justice


god bless

-luke-

Zulkifli said...

Besides news and commentaries, we also have e-mails from concerned friends, who warn us about deteriorating public safety in Malaysia, especially in the Klang Valley.

Many Malaysians, especially women, feel apprehensive about returning to a society seemingly ruled by snatch thieves, road bullies, rapists, robbers, confidence tricksters and other lawless elements.

- agree with the news....what happen to Malaysia anyway...? what happen to Nurin's case ..the autopsy case? anyone?

izsahani said...

siiiigggghhhhh............

Zulkifli said...

Pikat, kikis duit gadis
Oleh Mohd Nur Asnawi Daud dan Hadzlihady Hassan


Azimat ibu duit, tangkal ilmu pengasih Mat Rempit

KUALA LUMPUR: Amalan syirik dan karut kian menular di kalangan Mat Rempit apabila ada antaranya menggunakan azimat ‘ibu duit’ serta tangkal ilmu pengasih bagi memikat gadis untuk dijadikan pemuas nafsu dan mengikis duit mereka.

Seorang Mat Rempit berusia 21 tahun yang mengamalkan kaedah songsang itu, mendapatkan tangkal yang digelar ibu duit dan ilmu pengasih berkenaan daripada seseorang yang mendakwa kononnya ia mujarab untuk menjerat wanita.

Mat Rempit terbabit bagaimanapun tidak sempat menikmati habuan daripada amalan syirik apabila dia ditahan anggota Skuad 42 Polis Trafik Jalan Bandar ketika asyik memikat seorang gadis di Jalan Ipoh di sini, awal pagi semalam.





Amalan karutnya terbongkar apabila pemeriksaan polis menemui tiga helaian kertas bertulisan jawi dalam bahasa Arab dan Melayu di dompetnya yang tertulis ‘ayat seru’ untuk memikat gadis bersama satu tangkal berbulu kononnya dijadikan ibu duit.






Dalam kejadian jam 4 pagi itu, Mat Rempit terbabit sedang cuba ‘masuk jarum’ terhadap gadis menaiki skuter yang berhenti di persimpangan lampu isyarat.

Ketika ditahan, dia sedang menguji kemujaraban tangkal ilmu pengasih dan ibu duit yang dimilikinya.

Malah, Mat Rempit terbabit juga dipercayai menunggang motosikal dalam keadaan mabuk ketika ditangkap.

Ketua Skuad 42 Ibu pejabat Polis Trafik Kuala Lumpur, Asisten Superintendan Norhizam Bahaman, berkata lelaki itu ditahan ketika berhenti di persimpangan lampu isyarat berhampiran Pusat Rawatan Islam di Jalan Ipoh.

Menurutnya, lelaki yang ditahan ketika operasi rutin itu, bekerja sebagai mekanik di Sungai Tua, dekat Selayang.

“Siasatan awal polis terhadap lelaki itu mendapati dia dikehendaki polis berhubung satu kes bunuh di Hospital Selayang, Ogos lalu.

“Lelaki terbabit juga mengaku melarikan diri ke negeri lain selepas kejadian bagi mengelak diberkas polis,” katanya di sini, semalam.

Beliau berkata, dalam operasi sama juga, dua lagi Mat Rempit ditahan kerana menunjukkan aksi bahaya ketika menunggang motosikal.

Katanya, polis turut memberkas tiga pemandu kerana memandu dalam keadaan berbahaya dan tiga Perodua Kancil milik suspek turut disita untuk siasatan lanjut.

“Kereta itu akan dihantar ke Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) kerana didapati diubah suai tanpa kebenaran.

“Operasi dilakukan dua pegawai bersama 10 anggota bermula jam 10 malam dan berakhir jam 5 pagi,” katanya .

Mat Rempit yang dikehendaki polis kerana terbabit dalam kes bunuh itu kini ditahan reman empat hari bermula semalam bagi membantu siasatan.

Emel Artikel Cetak Artikel


ni berita dari mymetro....memang teruk dah budak budak kita sekarang...salah satu mat rempit disyaki terlibat dalam kes bunuh di hospital selayang...maknanya file kes tu boleh dibuka sekarang...

dalam kes Nurin rasanya kalau di cari mahu jumpa tu nak nak gambar autopsy tu

Lang said...

Assalamualaikum, salam sejahtera..

Ari ni dlm buletin 1.30 t/hari ade isu pasal jenayah2 yang semakin lewat ditangani. IGP dan sorang lagi tu tak pasti ditanya pasal pekara tersebut, dan kes adek nurin dijadikan rujukan..

Tau apa yang IGP jawab... "masih dalam siasatan.."(standard skema) bile wartawan tanye perkembangan kes... die jawab "takkan nak dedahkan siasatan pada media.."

Pada pandangan pakcik.. jawapan itu mcm tak ikhlas, mungkin hanye mengelak dari soalan yang akan bertubi2.. dan dalam pemerhatian pakcik, mungkin kes adik nurin ni dah tersangkut lama dalam fail KIV.

Bukan kite nak tahu butiran siasatan.. tetapi adakah memadai dengan hanye menjawab "masih dalam siasatan". Itu panggil prebet pon boleh jawab.

Sedih tengok tahap profesional penjawat awam zaman sekarang. (Stereotype of ppl).

izsahani said...

Itu lah Lang...banyak kali dah aku ingatkan Tuan KPN kita tu...jangan kerana anak taxi driver, dia buat endah tak endah je kes arwah Nurin tu. Nanti terkena anak sendiri, cucu sendiri, anak sedara, etc etc baru nak tergadah. Jangan sampai 40 kali benda ni disebut-sebut...sampai 40 kali nanti malaikat pun AMIN...ha tanggung ler sendiri.

Zulkifli said...

harap IGP dapat jawap dengan ikhlas demi kepentingan rakyat malaysia ...bukan nak mempertikaikan keupayaan IGP dan orang bawahannya tapi kerisauan rakyat Malaysia terhadap kejadian jenayah yang semakin meningkat dan lambat diselesaikan perlu di perjelaskan kepada rakyat Malaysia...

Kita hendak kes Nurin, Presheena etc akan jadi kes terakhir seumpamanya berlaku ...Please do something about this case...