Tuesday, January 29, 2008

Bomoh proved wrong

PETALING JAYA: Yesterday was the day a group of bomoh had "divined" that Sharlinie Mohd Nashar would be reunited with her family. The day came and went without any sign of the missing 5-year-old.

What is worse is that police still have no clue as to her whereabouts. They have no photofit of the suspect, nor do they even know how she disappeared three weeks ago.

This is because their only witness, Sharlinie's elder sister Sharliena, is unable to give an accurate account of what happened that day nor can she give a proper description of the perpetrator.

Still, police are trying their best to locate the girl, with daily search operations not merely in the district, but in surrounding areas and the rest of the Klang Valley and neighbouring states.

Even border checkpoints have been on high alert for the past three weeks for anyone even remotely resembling Sharlinie, as her kidnapper could have somehow altered her looks so that no one would recognise her, especially with posters of her having been put up all over the country.

Police had not pinned their hopes on the bomoh's predictions.

"They are only voicing out their opinions which will be investigated by the police," said district police chief Assistant Commissioner Arjunaidi Mohamed.

Until today, however, not a single bomoh has come forward to help police in their search.

Arjunaidi said the search plan changed from day to day depending on information received from the public.

Most of these bits of information included suspected sightings of Sharlinie. All were checked out and all have been proven untrue.

- New Straits Times

12 comments:

pendita_alam said...

Siapapun yang membuat telahan berkenaan sesuatu perkara, tidak boleh diterima bulat-bulat, kerana mereka itu bukan TUHAN!

Pandangan seseorang, samaada bergelar bomoh, pawang, dukun, psikik, pakar jarak jauh, metafizik, deria ke-6...terimalah pandangan mereka sekadar dijadikan panduan (jika boleh diterima).

Jika kita terlalu taksub, yakni mempercayai segolongan manusia yang berkata "Sharlinie akan dihantar pulang seminggu lagi", dan kita meyakininya sebagai satu KEMESTIAN, boleh membuatkan akidah kita terpesong.

Juga membuat kita kecewa lalu "menuduh" mereka berbohong. Tidak dinafikan ada yang tepat, hampir tepat atau langsung tak tepat, pemerhatian seseorang itu bergantung kepada keadaan semasa.

Sebagai contoh, satu kenyataan yang saya dengar dari media "Sharlinie dipercayai disembunyikan di rumah flat dalam kawasan 2 km dari rumahnya."

Apabila penjenayah memdapat tahu bahawa ada orang yang tahu pergerakan mereka, pasti mereka akan keluar meninggalkan kawasan tersebut. Sepatutnya "clue" seperti ini tidak boleh dihebahkan.

Begitu juga kenyataan adik Adi Putra yang menggunakan deria ke-6, disiarkan media tentang lokasi penjenayah yang dikaitkan dengan ilmu hitam. Ini sudah pasti membahayakan Adi Putra sendiri.

Gunakanlah kewarasan dalam bertindak dan mencari bukti.

Di sini saya ingin mencadangkan, sesuatu yang lebih ekstrem perlu dibuat dalam usaha pencarian yang menemui jalan buntu.

Bacalah sejarah orang-orang dahulu, apabila buntu menghadapi masalah, seumpama kemarau atau bencana, mereka akan melakukan:

1. Bertaubat beramai-ramai, mengelakkan melakukan dosa besar dan kecil, malahan makruh sekalipun dalam tempoh 3 hari berturut-turut.
2. Berpuasa dalam tempoh tersebut.
3. Pada hari ke-3, berkumpul disatu tempat beramai-ramai, melakukan solat TAUBAT, lalu bermunajat memohon hajat kepada Allah.

InsyaAllah, kebiasaannya ALLAH beri petunjukNya selepas itu, iaitu setelah hamba-hambaNya menyerah urusan mereka kepadaNya.

Selama ini dalam pemerhatian saya, terlalu ramai dan banyak tempat melakukan solat hajat. Sebaik selesai solat hajat bermulalah segala perlakuan dosa (kecil atau besar) serta makruh (spt merokok)oleh orang-orang yang memohon hajat tadi. Doa beginikah yang akan diterima Allah?

Sekadar pandangan, moga ada manfaatnya.

unicorn said...

"Apabila penjenayah memdapat tahu bahawa ada orang yang tahu pergerakan mereka, pasti mereka akan keluar meninggalkan kawasan tersebut. Sepatutnya "clue" seperti ini tidak boleh dihebahkan".

itulah yg sy fikirkan semasa 'clue'dihebahkan .Penjenayah juga tgk tv,radio,baca paper bila tgk tv mlm ini,besok baru nak pergi cari maka sebelum matahari timbul,mrk dah beralih tempat.

apapun, tidak salah berikhtiar kerana kita tidak mampu menolak jika berada dikeadaan tersepit apatah lagi oarng dtg menawar bantuan. Soal bohong @ benar mesti berbalik kepada akal kita sendiri.

apa yg wajib dibuat,jgn lalai dgn Allah swt.Dialah yg menentukan keputusannya.

Pyrus said...

Salam..saya bersetuju dengan komen-komen yang diberikan di atas..Diharap pihak Jasni dapat membantu menyampaikan apa yg dihujahkan oleh 'unicorn' dan 'pendita alam' kepada media dan pihak polis yang sedang berikhtiar mencari adik Sharlinie. Semoga Allah memberi petunjuk dan membantu kita menemui kembali Adik Linie agar dapat pulang ke pangkuan keluarga dengan selamat..Wallahua'alam.

Ameraa said...

Saja nak ajukan beberapa suggestion, sebagai pengunjung setia website ni. Suggestion ni saya ambil dari apa yang kerajaan UK buat sebab ada jugak berlaku kes budak kena culik dan bunuh di UK. Antaranya,
1) Polis UK ada database segala pesalah seksual yang hidup di kalangan masyarakat di sesuatu tempat. So anything happens, dia orang ni le kena syak and periksa dulu.
2) Sesiapa yang berumur di bawah 13 tahun tidak boleh menjaga adik or babysit kerana tahap pemikiran tidak matang lagi.Kalau ibu bapa melangar undang-undang, boleh didakwa di mahkamah.
3) Kanak-kanak yang di bawah 5 tahun, apabila keluar berjalan-jalan di kawasan yang sibuk, dikenakan memakai tali keselamatan. Walaupun begitu undang-undang ni saya tak nampak diperaktikan lagi semasa belajar di UK.
Diharapkan kesudahan kes adik Sharlinie dan adik Nurin semakin hampir dengan kuasa Allah s.w.t.

Zulkifli said...

ah ah mengapa tak cuba cara pendita_alam tu?

kita bukan suruh media hebah clue tapi result...bagitahu clue memang la habis...

cadangan ameera mengenai tali keselamatan adalah amat amat dipersetujui...

Zulkifli said...

kepada penyanggak yang menculik sharlinie ...tolonglah pulangkan budak tu kepada ibubapanya....kasihanilah kami rakyat malaysia semuanya kerana tersiksa jiwa dan raga oleh perbuatan kamu itu...

Munira Mustaffa said...

Saya masih tak faham kenapa Adi Putra dirujuk. Hanya sebab dia pintar dalam matematik tiba-tiba dia juga boleh "melihat"? Maaf, tetapi saya masih tidak dapat memahami rasionaliti sebegitu. Saya terkejut juga apabila terbaca bahawa pihak polis melayani "takrifan" si Adi Putra. Bukan untuk merendahkan kebolehan Adi Putra, tetapi macam tak masuk akal.

Entahlah. Lagipun saya memang jenis yang tidak mempercayai perkara-perkara seperti sihir, bomoh, menilik dbsnya. Tetapi terus terang saya cakap, saya kecewa dengan cara gerombolan bomoh tersebut dan Adi Putra membawa pihak polis untuk mencari di Ulu Yam dihighlightkan. Saya faham bahawa kita semua sudah buntu dan desperate, tetapi tolonglah. Tak masuk akal.

unicorn said...

mungkin munira tidak pernah melalui kes ilmu hitam atau sihir ini. sihir mmg wujud,ada disebut dlm alquran.satu cth,nabi musa pernah melawan ahli sihir handalan firaun dgn tongkatnya (mukjizat).

ibu saya pernah disihirkan swktu kami adik beradik msh dibangku sekolah. macam cerita 'exorcist' sehingga sy menjadi pendiam sekian lama.Tidak payahlah sy ceritakan khuatir menimbulkan pelbagai tanggapan yg tdk diingini pula.

Dan mmg ada org yg mempunyai deria ke 6 dsbnya.spt kata pendita alam, kita boleh menganggapnya sebagai panduan.bukan mempercayai 200%,gunakan akal untuk menilainya Tapi pertolongan yg
hakiki dtg dr Allah swt.masa ibu sy dilmu hitamkan ,ikhtiar bermacam cara tapi bomoh2 byk yg menipu dr yg asli,plg berkesan rujuk ulamak2 yg kdg2 'melihat' sesuatu selepas bersolat sunat.

pernah membaca ttg kebolehan adiputra dlm email yg dikirim kawan2. sy tidak tahu pula dlm hal ninie ini kenapa polis meminta 'bantuan'nya. Tapi kalaupun petunjuk adiputra itu blh digunapakai, mengapalah pula satu batalion bersama wartawan pergi ke ulu yam. kalau ada penjenayah2 tgh menurun dekat situ,tentu mrk bersama mambang2 yg dipuja bertaburan lari...! yg sy tahu dulu ada remaja lelaki diseksa sblm dibunuh dan dihumban kedlm empangan di ulu yam itu(sbb dekat rumah abg ipar).

manalah kau simpan adik ninie tu iblis jahanam..?!

Munira Mustaffa said...

Barangkali juga saya pernah melalui perkara seperti yang disebutkan oleh Unicorn.

Saya percayakan dgn mukjizat Nabi-nabi. Saya percaya kemungkinan besar ada orang alim yang mampu "melihat", tetapi saya rasa bilangan mereka tidak sebegitu ramai.

Saya cuma tidak berapa gemar dengan perkara-perkara syirik atau ketaksuban untuk mempercayai perkara-perkara sebegitu. Tetapi itu hanya saya.

Maaf. Tidak berniat untuk menyakitkan mana-mana pihak.

unicorn said...

"Saya cuma tidak berapa gemar dengan perkara-perkara syirik atau ketaksuban untuk mempercayai perkara-perkara sebegitu. Tetapi itu hanya saya."

baguslah begitu. tidak ada seorang pun disini yg di momokkan dgn perkara syirik. syirik itu HARAM dlm islam.

takrifan cara tradisional pun ada yg ditengok sebagai syirik. perubatan tradisional ini berkurun lamanya.arwah datuk saudara sy mepelajarinya dipondok pattani,siam (tahun 40-50an) dan mempunyai buku2 perubatan tradisional yg beratus tahun lamanya. tulisan jawi lama yg sukar dibaca hanya dia & yg arif saja tahu.

anda tidak meyakiti sesiapa munira.sesiapa pun berhak menyuarakan pendirian masing2.

Zulkifli said...

Masalahnya sekarang mengapa kes kanak kanak hialng begitu lembab ditangani ...this is the real issue...yang gagal dijawab secara pro oleh government...perkara budak hilang kena bunuh di dah lama dah berlaku...
bila budak hilang tuding jari pada mak bapak ...itu yang mula mula sekali di lakukan...jadi nak buat macam mana ?

begitu ramai kanak kanak hilang...tiada Ideakah pihak kerajaan agar dalam mengurangkan keadaan ini? bila rakyat bagi idea dalam blog dan sebagainya adakah ianya diambil kira atau kita semua kena sembah datuk datuk dan datuk seri ni supaya menerima idea kita?

tengoklah dekat pilihanraya ni janji pelbagai...

First sekali yang perlu dilakukan ialah kurangkan kemasukan pekerja asing dan ambil tindakan tegas pada pendatang tanpa izin... perkara ni tidak berlaku...malah ramai lagi di bawa masuk...bangla masuk 1,000 satu hari ke Malaysia walhal mereka ni pakar mengacau anak dari kita...comelah getting sick and tired with this drama...


Bosan tau tak...

sihir wujud...jin, iblis, syaitan wujud...Nurin dan Sharlinie adalah mangsa kepada syaitan syaitan dan kita semua kena selalu berdoa...tapi apa yang kita buat untuk kurang kan setan setan ni...? tarak...disko makin banyak yang berlesen satu hal yang tak berlesen satu hal lagi...
black metal, death metal, segala macam bawak masuk...

harap Sharlinie selamat ditemui ..

atiyahxp said...

dunia dah nak kiamat...cepat2 la bertaubat sebelum terlambat.....ttg adik sharlinie kita doa lah ramai2 agar ditemukan.