Tuesday, October 2, 2007

Nurin Jazlin dalam Kenangan

43 comments:

Nik Ahmad Farez said...

berderai kembali air mata ini, melihat gambar2 anak kecil yang tidak berdosa...meninggalkan keluarga tercinta dengan penuh tragis.

Al-Fatihah buat Adik Nurin Jazlin Jazimin

unicorn said...

w/p hati berulangkali berbisik memberitahu adik nurin telah berada disisi maha penciptanya yang pengasih & penyayang namun hati masih sebak mengenang keazaban hari2 terakhir penderitaan anak kecil ini... apalah dosa ,apalah salah insan kecil yang lemah ini?

saya harap polis tidak terlepas pandang to carry out thorough investigation on indonesian worker who drove white van . majikkannya memberitahu(kpd polis) yg van itu diletakkan (i think by roadside) kerana ada masalah/hal berkaitan kerja..(?)van was found abandoned after a few days police got the info frm child witness,i think on second week nurin dissapreance.

kalau betul terlepas pandang, maka teramat malang,yg tersgt malang..u all know why...

sekadar berkongsi fikiran..
wassalam.

ash_vicious said...

kenape lah ader manusai kejem mcm 2...klu dah dapat penjenayah 2 bwk pusing satu malaysia...kita rejam dia...biar dier tau seksa nyer arwah adik nurin tu menanggung...!!

fatimah said...

hrhwWalaupun tak pernah kenal Nurin Jazlin, setiap berita tentang mu ku nanti, dada akan menjadi sebak, berderai lagi air mata ini....
Doa ku, adik Nurin Jazlin sentiasa berada di sisi ilahi.....

Kepada polis, saya harap mereka dapat mencari pembunuh ini secepat mungkin....seperti mereka lakukan dulu-dulu, hari ini kejadian dua tiga hari dah dpt. tangkap.....

GAMBATE said...

selagi penjenayah tu tak dapat ditangkap...selagi itu hati ini tak senang...dah anggap nurin ni cam anak sendiri...menitik airmata melihat gambar2 aruah

benharperbenladen said...

setiap kali aku tgk gambar nurin, setiap kali juga rasa sebak n mengalir air mata...she's so special ...dunno y..cuma Allah je yg tau..

Atiesya said...

Walaupun sudah seminggu lebih berllau tetapi bila terkenangkan adik Nurin..hati ini di pukul pilu apatah lagi bila melihat gambar2nya yang comel. Tetapi benarlah kata UZAR pemergiannya ada hikmahnya...dan rahmat buatnya...kerana syurgalah tempatnya. Dia suci bersih...masih suci tanpa dosa...berbahagialah sayang....

mamahana said...

Setiap kali lihat gambar2 arwah Nurin, setiap kali itu jugak air mata ni tak dpt dibendung... bila tgk komen2 diatas... betapa ramai yang sayangkan adik Nurin, terlalu sayang. Walau kita tak pernah berpeluang mendengar suara, melihat keletah anak kecil ini. Inilah nilai kemanusiaan bagi yang berakal. Betapa rindu hati ini pada Nurin, entah mengapa setiap hari berlalu seolah2 aku menunggunya. Menunggu untuk memeluknya, membisikkan padanya yang dia amat disayangi dan dirindui, tiada siapa yang dapat menyakitinya lagi.
Allahuakbar...sudah pasti Nurin berbahagia disisiNya. Itu sahaja ingatan yang membuat aku redha akan pemergiannya. Jika aku ini orang luar yang tidak pernah mengenal Nurin, apatah lagi perasan keluarga arwah. Semoga Allah memberi kekuatan kepada keluarga arwah adik Nurin.
Ya Allah, kami percaya dengan kuasaMu, janjiMu dah kami bermohon kepadaMu kekuatan. Kau bantulah kami ya Allah, utk menjejak penjenayah ini. Kami mohon keampunan dariMU ya Allah.

Zulkifli said...

gambar gambar ini benar benar menyentuh hati dan perasaan...mari kita semua doakan agar pembunuh kejam itu dibawa ke muka pengadilan secepat mungkin

life & times of nor azizah & family said...

unicorn.. spot on.. police shouldnt leave stones unturned be it small pebbles. even yg released pun should still be monitored closely.. mana tau, org2 sekrg bijak pandai, can smartly cover their tracks.. from too much watching csi/crime programmes

to the perpetrator - kamu tak layak digelar manusia. bagaimana kamu blh tahan melihat & mendengar arwah meratap merayu bila diseksa.. kanak2 sekecil itu masih memerlukan ibunya..

anak saya sebaya arwah, mungkin itu yg menyebabkan pilu hati bila melihat arwah.. terasa seperti anak sendiri yg subject to such torture.. cant imagine.. org dewasa pun belum tentu tahan.. apatah lagi dia.. sampai bengkak matanya.. kurus kering.. kesian, pilu, sayu semua ada.. tiap kali melihat arwah mmg air mata berderai.. tak blh bayangkan perasaan ibu bapanya.. sedangkan kita yg tiada pertalian pun begini, apatah lagi mereka

alfatihah utk arwah.. minta semua panjangkan doa kpd Allah agar beri petunjuk lagi kpd Allah supaya penjenayah tu dpt dikesan & diberkas.. aamiiinn

Fara Zahri said...

This is a tragedy that struck the whole nation. The whole country wept for the loss of this beautiful child whose voice we had never heard, laugh we had never cherished, sobs we had never soothed and sweet smile we had never seen. Yet, she lives in our heart. She lives in all of us. Her loneliness and agony brought us to tears. She lived as a typical girl we had never known. Yet her death woke us all, to protect our children and to make our country as a safer place to live in.

She died as a hero.

Alfatihah to Nurin Jazlin Jazimin.

namk said...

doesn't the girl in the photo resemble the indon girl now in custody? considering it's a photofit, it does look a bit like her..

arjuna slee said...

Salam takziah dari saya di Brunei buat keluarga Allahyarham Nurin Jazlin.

Semoga Allah SWT mencucuri rahmat keatas roh beliau. Buat keluarganya kami diBrunei sentiasa berdoa semoga pembunuhnya akan tertangkap dalam masa yang singkat ini dan akan menerima hukuman yang setimpal dengan perbuatan yang mereka telah lakukan kepada Arwah Adik Nurin Jazlin.

izsahani said...

Ya Allah...

The first slide with En. Jazimin hugging arwah Nurin is so touching...terasa sebak dada, ketat tekak...and got my eyes misty.

A-Fatihah buat Nurin

Let us all in this blog recite Surah Al-Ikhlas and pray that the truth on who is the culprit will be revealed soonest possible.

^AnGeL iN DiSguiSe^ said...

Adik Nurin dalam jagaan yang maha kuasa...

Yang telah pergi..tetap pergi..Yang masih hidup, kena teruskan hidup..

Cuma 1 je...kalaulah negara MALAYSIAku yang gemilang ni boleh mengikut HUKUM HUDUD bagi yang beragama ISLAM..KITA REJAM PEMBUNUHNYA SAMPAI MATI..

Saya dan kengkawan ada berbincang ttg apa yg patut dilakukan kepada pembunuh adik nurin ni..kami saling setuju yang PEMBUNUH berhati BINATANG ni, diarak ke suatu tiang, diikat, dan dibiarkan untuk beberapa minggu tanpa makanan, hanya air kosong sahaja..sesiapa yg lalu lalang dikawasan itu, DIBENARKAN merejam mereka dengan batu!

Biar rasa!!!!!!!!!

HARUS LAKSANA HUKUM HUDUD!!

fandy hamzah said...

alfatihah....
tiada perbuatan yang lebih kejam dari apa yang dilakukan oleh makhluk yang tidak patut hidup dimuka bumi ini...!
ya allah,perkenankanlah doa seluruh rakyat agar makhluk itu tertangkap dan dihukum sekejamnya....!
amin,ya allah.....
amin,ya allah....
amin,ya allah...!!!!

fandy hamzah said...

apa daya sikecil itu....
diperlakukan sedemikian rupa!
binatanglah orang itu!
tidak...kerana binatang pun tidak sekejam itu!
sebak hati ini sesebaknya kerana berlakunya kejadian sedemikian rupa...!
sungguh perit rasanya....!!!!!!!!
JIKA IBLIS ITU MASIH BELUM DITANGKAP LAGI!
JAHANAM ORANG ITU.......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

sharmilah said said...

alfatihah.....

sharmilah said said...

ya allah....!!

apa daya sikecil itu....
diperlakukan sedemikian rupa!
binatanglah orang itu!
tidak...kerana binatang pun tidak sekejam itu!
sebak hati ini sesebaknya kerana berlakunya kejadian sedemikian rupa...!
sungguh perit rasanya....!!!!!!!!
JIKA IBLIS ITU MASIH BELUM DITANGKAP LAGI!
JAHANAM ORANG ITU.......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Farra Shahada said...

Al-Fatihah utk arwah Nurin..
Aku sndr pun dah makin tak tau di dunia mana yg aku tggl skang nih! Manusia makin lama semakin kejam.. Aku tk dapat bayangkn mcmana dier dapat brtahan dgn segala pnderaan tuh!

Gosshhh!! Cant hardly imagine all the things... Cari lah pmbunuhnyer secepat mungkin.. Jgn biarkn mereka trlepas spt kes2 Audrey Melissa & kanak2 lain yg penah mengalami pengakhiran yg hampir sama... Please.....

ctz said...

Salam Takziah..Subahanllah apa terjadi pd manusia yg duduk di bumi Allah ni. Semakin maju hidup semakin tidak keperimanusiaan.Apa yg dilakukan kdp Adik Nurin itu adalah perbuatan binatang bukan manusia lagi.Tapi insyallah Tuhan lindungi adik Nurin. Saya dan suami sungguh pilu dan menitis airmata bila membaca berita.Sungguh sebak dada ni,kita yg melihat sungguh berat rasa ahti apatah lagi keluarga beliau melihat anak kecil yg cantik itu diperlakukan begitu..APA SALAH ANAK INI..Ya Allah lindungilah rohnya dan dudukkan dia ditempat org-org yg beriman dan tempatkan dia tempat yg cantik lagi indah di syurga. Kepada keluarga Adik Nurin.. tabahkan hati kuatkan iman anggap lah ini satu pengajaran bagi kita semua yg mana boleh perbaiki sebagai ibu bapa, anak adalah amanah Tuhan kpd kita..sayangilah jagalah mereka dan lindungilah mereka selagi mereka berada di depan kita.Kami doakan kpd rohnya dan supaya penjenayah itu dpt ditangkap dan supaya pihak polis dpt lakukan kerja mereka dgn sebaik baiknya dan cepat.
Al-Fatihah khas buat Adik Nurin Jazlin Jazimin
Salam tarziah dari kami sekeluarga di Singapura

Zulkifli said...

(Anonymous said...
Aku rasa...semua ni terjadi atas sebab, kita tak tau apa yang dah Jazimin dan keluarga buat. Kadang2 kita rasa, kita tak der musuh, tapi kadang2 kita pun tak perasan kita ada menyakitkan hati orang...

tapi selepas tertangkap semua yang tertuduh, InsyaAllah perkara sebenar akan terbongkar...

October 1, 2007 10:49 AM)

Ini komen yang sinis terhadap jazimin yang saya dapat trace..harap jangan ada buat komen sebegini lagi...orang tengah bersedih dia pulak buat komen yang tidak patut...hentikan perkara sebegini..agree with namk that the photofit does look a bit like the girl in the custody...I believe the police will look into this posibility

mamahana said...

NURIN JAZLIN... Terlalu Istimewa

Ku tak tergambar wajahmu..
Sinar mata itu..
Lirik senyumanmu..
Pesona yang membelai..
Wajahmu bercahaya..
Tiap yang memandang..
Hati jadi salju..

Kau terlalu istimewa..
Kasih dan sayangmu terpancar..
Seikhlas tiada batasan..
Terus membara..
Terkilan rasa jiwa..
Ingin ku lihat mu dewasa..
Apa daya..
Tuhan lebih menyayangimu..

Ku pasti kau berbahagia..
Duduk di sampingnya..
Mendengar cerita..
Sekadar rahsia..

Tak tertanggung rindu..
Mendengar suaramu..
Tawa mengusik jiwa..

-ALFATIHAH buat NURIN JAZLIN-

nurul ezzati mohamad saadon said...

ican't help myself from crying.nurin is just so special for me.even though i don't even met her before.may Allah bless you.
loves.

azza_wawa bucuk said...

SETAN PUNYER PEMBUNUH!!! SEPATUTNYER DREJAM..DSULA IDUP2 D KHALAYAK RAMAI..BIAR PADAN MUKE..TUE MASIH TAK SETIMPAL DGN APE YG DIER BUAT PD NURIN YG X BERDOSA TUE...TUE BRU HUKUMAN DUNIA..BLUM AKHIRAT LG..RASA LA KO NNTI PEMBUNUH2 YG X BHATI PERUT..XDE OTAK..!!!!SIAL!!!

AL FATIHAH BUAT ADIK NURIN...

Naylah said...

namk said...
doesn't the girl in the photo resemble the indon girl now in custody? considering it's a photofit, it does look a bit like her..

-->> seem to agree when i saw the photofit...but last 2 days, Majikan Fitri (indon girl in police custody)admitted that she was in his kedai during the CCTV was recorded... so? could the majikan hide something?

Zulkifli said...

to jasni and jazimin, saya anak buah jasni dan jazimin yang bekerja di Brunei...hari itu ada orang Brunei buat sembahyang hajat untuk nurin di Brunei dan saya maklumkan pada jazimin dan jazimin ada mengucapkan terimakasih...sekali keluar berita dalam suratkhabar di Brunei...

kalau jasni dan jazimin hendak tengok paper cutting tu saya boleh forward pada e-mail jasni sendiri...thank you...hope to hear you reply soon...saya ada sms jazimin tapi tak ada reply...mungkin busy agaknya...u can sms your email number to me ...

thank you -

Zulkifli said...

by the way my name is Shahray...
news tu menunjukkan rakyat Brunei juga prihatin dengan nasib jazimin sekeluarga...harap harap jazimin dan jasni reply soon

unicorn said...

الفاتحة


Agree with en zulkifli on anonymous's comment
October 1, 2007 10:49 AM

Ada juga yang nak komen macam ni,so insensitive.Kalau ada berbuat salah pun, apa pula salah anak kecil ini?
Can u see,perbuatan DAJAL ini DILUAR batasan manusia!

jenis apa lah sanggup kurung dan seksa kanak2 kerdil & lemah ini?
Di war2 di media, nurin ada penyakit serius,tambah lagi usia yang muda ,masih merindui dan masih mahu dipeluk cium mak & ayah, masih mahu bergembira dengan adik&kakak,kawan2..sebak dada ini.

'musuh' saya pun pernah tolong anak saya yang jatuh basikal... tgk lah, kalau namanya manusia, mesti masih berhati perut dengan kanak2.

aku nak sgt tengok muka DAJAL itu.!
JANGAN berhenti solat Hajat wahai insan2 perihatin dan mulia!

p/s en jasni AJ,any updated news on indonesian women (5th suspect)tu? ,sudah sampai rasanya pakai org yg ada extraordinary skill spt hypnosis or psychic. Dah tak sabar lagi dengan anak cucu cicit iblis ini!

Zulkifli said...

yes unicorn , komen yang tidak bertanggungjawab seperi itu harus disingkirkan dari blog ini...

unicorn said...

ATTENTION ALL!

if anybody have any tips or info that would help police in expediting the investigation process..call/sms insp loh peh peh 019 3577008. like shown kat TV last nite.

GO PUBLIC POWER!

Jasni AJ said...

Zul/ Shahray,

Sorry lambat respond. Silalah kirimkan newspapaer cutting to my e-mail box. It's jasnijalil@yahoo.co.uk.

Jazimin told me a few times about you. Hope to get to know you too.

Jasni

Watie said...

Alfatihah untuk arwah nurin jazlin. setiap hari saya menantikan berita mengenai kes pembunuhan kejam ni...semoga pembunuhnya dapat ditangkap & dihukum secepat mungkin. tetapi saya terfikir juga...jikalau penjenayah itu sudah dibicarakan dan didapati dia mengidap penyakit mental, adakah dia akan terlepas dari sebarang hukuman?

arwah nurin jazlin hampir sebaya dengan anak saya yang bernama nurin juga. hati seorang ibu seperti saya sangat tersentuh setiap kali membaca kisah nurin jazlin dan berderai-derai airmata mengalir.

pada ibu & bapa arwah, semoga terus tabah mengharungi hidup ini. sesungguhnya nurin jazlin telah bersemadi di sana tanpa sebarang dosa...suci-sesucinya.

viviena said...

hello,

just came here and saw arwah's photo.

so photogenic!

beautiful child, got her looks from her parents.

wasalam.

steph said...

Yes, I share with all of you here, same feeling.
I cannot bear to look at the 1st photo where a father hugged his daughter for the very last time who had even no time to said the last word or bid goodbye to her family.

But we must wipe our tears dry and remember her so as her death would not be in vain.

SHE IS AN ANGEL FROM HEAVEN WHO CAME TO THIS SINISTER WORLD TO BRING MESSAGE FROM GOD.

izsahani said...

I agree with unicorn. What I did was, I copied the article from The Star Online which has the photofits of those two suspects and emailed to all my colleagues asking them to keep their eyes open WIDER.

ARIZA said...

Saya ibu kepada 6 anak lelaki dan 1 perempuan. Hati amat tersentuh melihat dan membaca kisah arwah Nurin.
Ingatan ini hingga membawa kepada mimpi dan setiap kali itulah airmata akan menitis.
Pergi lah Nurin, sesungguhnya kau lah tetamu Allah di syurganya dikelilingi bidadari-bidadari syurga. Semoga kau ditempatkan di syurga teratas bersama para Nabi dan sahabat-sahabat.
Kepada ayah dan ibu Nurin, tabahkanlah hati kalian. Nurin di sana sedang menunggu kalian.
AMIN...AL-FATIHAH

farrisxs said...

Sesungguhnya Nurin Jazlin adalah lagenda yang mencipta sejarahnya tersendiri dan menjadi ingatan seluruh rakyat manusia yang berakal dan berperikemanusiaaan.

Nurin Jazlin sentiasa dalam ingatan walau jasadnya dimamah waktu namun apa yang ditinggalkannya amat meyentuh kalbu....

LangitBiru said...

AL FATIHAH buat NURIN JAZLIN!!!!

siety said...

as1muai1aikum..

sy sbgai se0rg p1jar ting.5 mengucapkan takziah di atas aperr yg terjadi...sy d0akan agar pmbunuh itu di tangkap dan hukum..
sga1e yg ber1aku ada hikmahnyer...
sy harap arwah brada di samping 0rg-0rg yang beriman...
mungkin aderr sesuatu baka1 menje1ma..
cuma a11ah saje yg tau di seba1ik permainan dunia ini..

a1-fatihah....

ika said...

smoga pmbunuh 2 dpt dtgkap!!!
bdk skecil nurin y msih xthu apa2 n xda dosa xspatutnya dperlakukan sbegitu rpa..trllu kejam..
ssuatu prlu dlakukan spya prkara sbegini xkn brulang lg..nauzubillah

Wan Nurul Zhana binti said...

assalammualaikum

bagi saya wpun tidak mengenali nurin tetapi pemergian nya sangat menyayat hati...sebelum ini mungkin pelbagai cerita sudah saya lihat di berita dan surat khabar..tetapi apabila bersua dan mendengar sendiri dari mulut ayahnya yg kami temua di suatu majlis dikedah lebih membuat kami sedih...kenape ade org sekejem ni...doa dari seluruh rakyat malaysia malah dari seluruh dunia insyaAllah pembunuh yg sgt kejam itu pasti ditangkap...!!!

Peter said...

To the family of Nurin Jazlin,
My heart cries out for all of you. I am a lawyer in KL who has been keeping out with this case for the last 2 months now. I am so saddened by your loss. God now has your little angel by his side and for that, we can be relieved that she is in a better place. I am glad that Nurin's uncle is coming up with the "Nurin Alert". Ever since the murder of Audrey Melissa, I've always thought that it is up to the community to do anything about these crimes, rather than leaving it to law enforcement alone. I sincerely hope all will go as planned. Again, my condolences to the family of Nurin Jazlin.