Saturday, October 6, 2007

A quote a day - The Nurin Jazlin story

"Please help find my little girl and bring her home!” Jazimin, The Star, 23 August 207

"Kami telah mengedarkan poster dan risalah serta menyebarkan maklumat mengenai kehilangan Nurin Jazlin kepada rakan-rakan dan sanak saudara. Dalam masa yang sama, adik saya juga telah menghebahkan berita tersebut menerusi e-mel kepada rakan-rakannya’’ Norazian, Utusan Malaysia, 24 Ogos 2007

”Bagi kes adik Nurin ni , kita tidak mengetahui ianya angkara siapa kerana maklumat yang kami terima dari bapanya mengatakan pada hari kehilangan adik Nurin pada Isnin lalu, dia berkelakuan ganjil terhadap keluarga terutama adik dan kakaknya yang selalu bersama kemana sahaja”. Timbalan Pengarah 1 Unit Amal DPPWP, Sdr Abd Jalil Mustafa, kata Abd Jalil,amalwilayah.wordpress.com, 24 Ogos 2007

"Sejak kecil, saya dan isteri sentiasa berpesan kepadanya supaya tidak ikut sesiapa yang dia kenal atau tidak kenal." Jazimin, Utusan Malaysia, 25 Ogos 2007

"Saya pasti kehilangannya bukan kehilangan biasa memandangkan ketika kejadian dia berada di tempat tumpuan ramai" Jazimin, Harian Metro 26 Ogos 2007

"Kes kehilangan kanak-kanak wajar diberi perhatian serius kerana ia semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini,” Datuk Zainal Abidin Osman, Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Utusan Malaysia, 26 Ogos 2007

"Kami sekeluarga kini benar-benar pasrah kerana hampir semua ikhtiar sudah dilakukan, namun Kak Ngah tidak juga ditemui. Ada yang kata dia dibawa ke Hutan Melintang, Perak tetapi apabila kami ke sana dia tidak ada." Jazimin, Utusan Malaysia, 27 Ogos 2007

"I'm willing to sacrifice everything to get my child back," Norazian, Bernama, 27 August 2007

“Whoever it was, please bring my daughter back. My wife and I cannot take this torture anymore,” Jazimin, The Star, 27 August 2007

"Pada saat-saat inilah peranan media amat diperlukan, kerana gambar dan berita mengenai Nurin akan tersiar dan orang ramai mungkin boleh sama-sama mencari Nurin," Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil,Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Utusan Malaysia, 27 Ogos 2007

"Saya harap dengan bantuan pihak akhbar dan liputan meluas, sesiapa yang mengambil anak saya tidak berani membawanya keluar dari negara ini." Jazimin, Harian Metro, 28 Ogos 2007

‘‘Saya berharap semua ibu bapa menjadikan kes kehilangan anak saya ini sebagai satu pengajaran agar kita lebih peka dan prihatin terhadap keselamatan mereka,’’ Jazimin, Utusan Malaysia, 28 Ogos 2007

“So far we have no information on the girl. But we will check every nook and corner including houses, construction sites, abandoned houses and buildings and undergrowth,”Sentul deputy OCPD Supt Zainuddin Ahmad, The Star, 29 August 2007

“Kami terlepas pandang, kesilapan kami membuatkan kami menderita hampir seminggu,” Jazimin, Utusan Malaysia, 29 Ogos 2007

“Polis yakin mangsa (Nurin Jazlin) telah diculik dan bukannya hilang seperti yang digambarkan sebelum ini,” Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner K. Kumaran, www.puteri.net.my, 30 Ogos 2007

‘‘Budak perempuan yang juga rakan anak saya memberitahu, dia ternampak Nurin Jazlin ditarik masuk ke dalam sebuah van oleh seorang lelaki pada malam kejadian." Jazimin, Utusan Malaysia, 30 Ogos 2007

“Kami semua sedih bila melihat tempat duduk Nurin kosong pada hari pertama persekolahan selepas bercuti seminggu,” Zechariah Aaron(8), Utusan Malaysia, 30 Ogos 2007

"Muslimat Pusat akan membawa Norazian bersama suaminya ke Markas Tarbiyah PAS, Taman Melewar malam Jumaat nanti untuk solat hajat beramai-ramai." Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Mohd Salleh, Harakah, 30 Ogos 2007

"I was sad to receive many alarming phone calls and SMSes from people who told me my child had been found dead in a pond or river in an area near here and they seemed to enjoy it." Norazian, Harian Metro, 30 August 2007

“Dia (Nurin)sibuk meminta saya memasak laksa Penang dan menjemput rakan lain untuk meraikan hari jadinya selain mengatakan dia sendiri akan memilih kek yang akan dipotong pada majlis itu." Norazian, Utusan Malaysia, 31 Ogos 2007

"Zaman sekarang bukan seperti dulu, orang yang kita tidak kenali apatah lagi orang yang dikenali, tidak pernah mempunyai niat jahat terhadap kanak-kanak. Zaman sekarang, pantang budak kecil terlepas daripada pandangan mata, pasti sesuatu yang buruk akan berlaku."<em>Yang Dipertua Kesatuan Kebangsaan Pekerja Pusat Pelajaran Malaysia (KKPPPM), Shafie Omar, Berita Harian, 1 September 2007

“Jika Nurin Jazlin dijaga seseorang seperti yang berlaku ke atas Yin (Muhammad Nazrin Shamsul Ghazali) yang pernah hilang, saya rayu orang itu kembalikan Nurin Jazlin ke pangkuan kami kerana kami amat sayang dan merinduinya,” Jazimin, Utusan Malaysia, 2 September 2007

“Justeru, polis mengingatkan orang ramai yang menemui kanak-kanak hilang atau berkeliaran tanpa penjaga perlu diserahkan kepada polis dengan segera kerana mengambil dan menjaganya di rumah adalah salah dari sisi undang-undang,” Ketua Polis Kuala Lumpur, Deputi Komisioner Zulhasnan Najib Baharudin, Utusan Malaysia, 3 September 2007

“Saya buntu... sama ada saya nak pergi kerja atau menjaga anak-anak dan isteri yang terlalu sedih dan rindukannya,” Jazimin, Utusan Malaysia, 4 September 2007

“Daripada petunjuk yang diperoleh, kita tidak menolak kemungkinan Nurin masih berada di sekitar Lembah Klang dan kita akan mencuba lagi melalui proses itu bagi mengenal pasti lokasi yang lebih tepat di mana Nurin berada,” Pakar forensik hipnosis, Dr. Sazali Ahmad, Bernama, 4 September 2007

“I fear that she may be given the wrong medicine by whoever has her now,” Norazian,Bernama, 5 September 2007

"My wife is worried sick and she feels so helpless, blaming herself for what has happened." Jazimin, New Straits Times, 5 September 2007

"Kami telah hantar satu pasukan polis ke sana (R&R Lebuh Raya Utara Selatan di Seremban)bagi memastikan sama ada Nurin betul-betul ada di situ dan kami juga telah meminta bantuan polis Seremban. Pemanggil itu enggan mendedahkan identitinya tetapi kami harap maklumat itu adalah sahih," Ketua Polis Daerah Sentul ACP K. Kumaran, Bernama, 5 September 2007

"Pasukan khas diketuai Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner K Kumaran, bertungkus lumus setiap hari bagi mengesan kanak-kanak itu kerana terus menjadi tanda tanya kerana hingga kini polis tidak mendapat sebarang petunjuk mengenai kedudukannya." Ketua Polis Kuala Lumpur, Deputi Komisioner Zulhasnan Najib Baharuddin, Berita Harian, 5 September 2007

“Bagaimanapun, saya berterima kasih kepada orang ramai yang sudi membantu saya, namun keluarga saya sedih apabila menerima pelbagai SMS berunsur cacian yang mengatakan kami tidak tahu jaga anak,” Jazimin, Harian Metro, 5 September 2007

“We have also mobilised 1,000 of our members to distribute the posters to the public in the Klang Valley. Members in other states have also been asked to join in the search.” Federal Territory Umno Youth chief Datuk Mohamad Norza Zakaria Mohamad Norza,New Straits Times, 5 September 2007

“Dari kaedah yang kami jalankan ada kemungkinan Nurin kini ditinggalkan sendirian,”
Pakar Forensik Hipnosis, Dr. Sazali Ahmad, Bernama, 6 September 2007

“We cannot be going on a wild goose chase every time information is received." Sentul OCPD Asst Comm K. Kumaran, The Star, 7 September 2007

"The family celebrated Nurin's birthday every year but this time it would be just prayers for her safety." Jazimin, Bernama, 8 September 2007

" I hope that Nurin would be found soon, in time for her to celebrate her 8th birthday which is in three days time." Norazian, RTM, 8 September 2007

“Every time I see the face of a little girl I imagine it’s my daughter coming home to me,” Norazian, New Straits Times, 8 September 2007

“I am lost and worried. I have used all avenues in the search for my daughter. We spoke to a religious medium who said Nurin is either still in the Klang Valley or in Hutan Meilintang in Perak. We have not heard of any developments in the police investigation yet.“ Jazimin, New Straits Times, 8 September 2007

“Saya yakin jika Kak Ngah membaca doa itu, dia akan selamat dan Allah melindunginya daripada segala perbuatan tidak baik,” Norazian, Berita Minggu, 9 September 2007


"My workers will distribute the flyers to our customers. We have also printed 50 large posters to be hung in our outlets,"
Jawahar Ali Taib Khan, Managing Director of Ali Maju Sdn Bhd, Sunday Times, 9 September 2007

“Kami menerima hakikat Nurin tidak bersama kami sempena hari jadinya tahun ini tetapi saya yakin akan dapat menemuinya dalam waktu terdekat,” Jazimin, Utusan Malaysia, 10 September 2007

“Selamat hari lahir, Kak Ngah...tapi kamu di mana nak?" Jazimin, Utusan Malaysia, 11 September 2007

"O­n August 20th when Nurin went missing, she was taken away by a "bunian" child of the same age as it was interested in Nurin’s illness." Mohd Amin Abdullah,a traditional medicine practitioner ,RTM, 11 September 2007

"The Peninsular Malay Students Federation (GPMS) is to mobilise 150 volunteers on Friday to distribute posters of missing Nurin Jazlin Jazimin, 8, at 50 locations in the capital." GPMS Deputy President, Jais Abdul Karim, Bernama, 12 September 2007

"I still remember last year when we woke up for "sahur" (pre-dawn meal during Ramadan), Kak Ngah (as Nurin is fondly called at home) was always the first to wake up among her siblings because she liked to fast although she was ill. She helped me to prepare food for sahur and also for breaking of fast. This morning, it was all so different because she is not with us and we all broke down in tears," Norazian, Bernama, 13 September 2007

"Polis masih kekurangan maklumat yang boleh membawa kepada penemuan Nurin Jazlin."
Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner K. Kumaran, Utusan Malaysia, 14 September 2007

“If we keep on increasing the reward, then it becomes habitual. This is not healthy because it invites more crimes,” MCA Public Services and Complaint Department head Datuk Michael Chong, The Malay Mail, 15 September 2007

"Setakat ini GPMS telah mengedarkan 20,000 keping poster Nurin ke Pahang. Bermula minggu depan edaran akan dibuat ke Perak, Pulau Pinang dan negeri-negeri lain," Jurucakap GPMS cawangan Wangsa Maju Muhammad Azruddin Alias, Bernama, 16 September 2007

"Alhamdulillah (Praise to God), it’s not my daughter, I know my daughter, it’s not her. I know that Nurin is alive somewhere out there, and I hope to see her again in the same condition as the day she went missing," Jazimin, New Straits Times, 17 September 2007

"My instincts tell me that Nurin is still alive. She will be back with us during this Ramadan, my daughter is a survivor. She is a strong and brave girl. She will survive and our prayers will be answered.", Jazimin, New Straits Times, 18 September 2007

"As harsh as it sounded, parents must also teach their children not to be trusting of strangers, teachers and even relatives." Wanita MCA chief Datuk Dr Ng Yen Yen, The Star, 19 September 2007

"Due to the overwhelming scientific evidence produced, the parents of Nurin Jazlin have decided to accept the body they inspected as of their daughter's. The body will be claimed this morning and funeral (burial) would probably be held after Friday prayers today." Jasni, www.nurinjazlin.com, 20 September 2007

‘‘Allah sayangkan Kak Ngah (Nurin Jazlin), nak buat macam mana. Allah sayangkan Kak Ngah,’’ Jazimin, Utusan Malaysia, 21 September 2007

“Nurin Jazlin’s case appears to have similarities with the cases reported in Kampung Baru." Federal CID director Commissioner Datuk Christopher Wan Soo Kee, 22 September 2007

“Sekarang kita sudah masuk bab baru iaitu mencari pembunuh yang tidak berhati perut itu,” Ketua Biro Pengaduan MCA, Datuk Michael Chong,Utusan Malaysia 22 September 2007

“Saya memandang serius kes ini dan kita sedang kumpul maklumat. Pasukan Siasatan Khas ini mempunyai strategi khas dan rangkaian mereka yang tersendiri sehingga tertangkapnya penjenayah itu." Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Musa Hassan, Utusan Malaysia, 22 September 2007

“Somebody has sent her to heaven in a very terrible way. The killers must be found. Let no other child suffer like what Nurin had to endure,” Jazimin, The Star, 23 September 2007

“I have asked the police to let me talk to the culprit. I just want to ask him why he did such a thing to my daughter,” Jazimin, The Star, 24 September 2007

"Police should focus their resources on apprehending the culprit or culprits responsible for Nurin's death." DAP chairman Karpal Singh, New Straits Times, 25 September 2007

“We do not require the assistance of psychics as investigations are progressing and we are confident of solving the case,” Selangor police chief Datuk Khalid Abu Bakar, The New Straits Times, 26 September 2007

“Two FBI agents are going to help us with the investigation, especially in terms of the technical aspects of the probe." Inspector-General of Police Tan Sri Musa Hassan, Bernama, 27 September 2007

"Police arrested five people, including a woman, in separate raids in Shah Alam last night to assist their probe into the murder of Nurin Jazlin Jazimin, 8. They are between 27 and 33 years old. Police also seized two cars and five mobile phones." Bukit Aman CID director Datuk Christopher Wan Soo Kee, Bernama, 28 September 2007

"The investigations revealed the possibility that the sexual abuse and torture of the eight-year-old girl might have been recorded for distribution on child pornography websites." A Senior Police Officer, The New Straits Times, 29 September 2007

"We're trying our best to retrieve the SIM card although it's difficult. The card could give us the lead in this case," A Police Source, Bernama, 30 September 2007

"If we had an Amber Alert already in place, let me tell you, those murderers would not have got away with what they did to Nurin." Nuraina A Samad, www.nursamad.blogspot.com, 30 September 2007

"It is an act of anger and power and has this anti-social behaviour that motivates him to commit such heinous sexual crime. They gain sexual gratification from such act," Chartered psychologist Professor Dr Low Wah Yun of University Malaya's Faculty of Medicine, Bernama, 1 October 2007

"The RM20,000 reward for information leading to the arrest of Nurin Jazlin Jazimin’s killer will stay," MCA Public Services and Complaint Department head Datuk Michael Chong, The Star, 3 October 2007

"False or incorrect information given to us will slow us down in tracking the two who can shed some light into Nurin's case." City CID chief Senior Asst Comm II Ku Chin Wah, Star Online, 4 October 2007

15 comments:

syed_aiman15 said...

Thanx for the quotes... makes me sad everytime i read it.

I pray so that the criminal will be arrested n no mercy for him..

benharperbenladen said...

u should add 1 more quote from me..:)

"selamat hari raya kepada keluarga Encik Jazimin...walaupun raya tahun ni tak semeriah yg dulu, tabahkan hati.Selalu berzikir kepada Allah...kami tau roh arwah nurin bersama2 dgn org yg beriman..Allah lebih menyayanginye...doa2 kan semoga kita akan bersamanya di syurga nanti...amin.."

kenanga said...

Selamat Hari Raya kepada Encik Jazimin dan Puan Noraizan dan keluarga. Saya sendiri tidak merasai kemeriahan hari raya ini kerana perkara yang telah berlaku dan penjenyah tersebut belum dapat ditangkap...bersabar dan peserahlah entah yang keberapa kali saya ucapkan....

Saya harap polis tidak akan berhenti menyiasat hingga tertangkapnya iblis-iblis tersebut. Saya rasa mereka rasa seronok sangat sebab susah hendak dikesan, tapi tuhan tetap ada bersama hambanya yang teraniya dan lemah...Amin

Tehsin Mukhtar said...

We cannot expect the Ministers to read the blogs and take note of the proposed Nurin Alert system.

We must bring it into the open, present it to the authorities, the IGP, the community leaders.

Jasni has taken the first step in the meeting where he presented Jazimin’s letter and appeal for Nurin Alert. It would be good if he could hold more such talks at the relevant organisations/women’s and children’s protection groups/community leaders/wakil rakyat/wakil parlimen and later if possible find a way to get it in the papers for more exposure.

Tembam and Nuraina have written very well on the system. If you could put it in a formal format, then it could be distributed to many people/organisations and people would become more aware of it, especially when the many examples where the system has saved kids are included.

We have to push it, get the word and the proposal out to as many organisations and parties, maybe even try to meet the IGP himself.

It’s not gonna work if we depend on them to read our opinions.

Wide exposure and persistence is what we need.

Tehsin

steph said...

We should not slow down. Please make it happen "Nurin Alert".

FZkhai said...

Saya setuju dengan idea Tehsin Mukhtar.Nurin Alert kena war-warkan secara terbuka.Nurin Alert barangkali boleh membantu mengatasi kegiatan jenayah/penculikan/kehilangan kanak-kanak. Jika sistem ini dapat membantu kenapa tidak kita implementasikan! Walau bagaimanapun barangkali penubuhan Nurin Alert ini memerlukan bantuan daripada pihak-pihak tertentu agar ia dapat diajukan kepada pihak berkuasa.Mungkin wakil rakyat, MP atau pertubuhan-pertubuhan NGO dapat membantu. Saya berpendapat cadangan Nurin Alert mungkin perlu dibuat dalam bentuk kertas kerja yang menyeluruh dan lengkap tentang bagaimana ia berfungsi dan dapat membawa manafaat kepada orang awam.Setidak-tidaknya kita mengambil satu langkah yang baik yang telah dibuat di Barat. Mungkin juga kita kena minta pendapat daripada orang-orang yang arif bagaimana menubuhkan Nurin Alert ini dengan rasmi, teratur, mengikut prosedur yang betul. Bagi saya, Nurin Alert sesuatu idea yang baik. teruskan usaha merealisasikan Nurin Alert di Malaysia. Al Fatihah buat Nurin Jazlin Bt jazimin. Amin

namk said...

tehsin,

the best thing would be to approach the ministry, i guess that would be kementerian pembangunan wanita, keluarga & masyarakat.. or the IGP directly..

first thing, en jasni should get a politician's backing to speed things up.. otherwise, cakap hanya tinggal cakap

rone said...

Bila baca kronologi ini rasa baru semalam kejadian ini berlaku. Seperti biasa rasa sebak memenuhi dada tanpa sedari kelopak mata terlinang....AL-FATIHAH buat Allahyarham.

Teruskan usaha murni 'Nurin Alert'

Superwomanwannabe said...

I feel compelled to respond to the "wild goose chase" quote from the cops. I cant wait for Amber/Nurin Alert to be set up and I hope it will have enough resources to chase down every lead, no matter how improbable- no matter how "wild". Blardie hell-Its a life at stake here! Did the authorities do all they can at the search level?? its time to get off our butts !

Sue said...

the quotes really make me cry....

Siti A said...

Hati saya sayu sangat ingatkan kisah ni...
Dari kehilangan arwah hingga sekarang dan setiap hari hati saya rasa sedih dan geram...setiap hari saya doakan keluarga arwah semakin tabah...dan pembunuh dan semua yang berkait tu ditangkap cepat-cepat.

Nurin...
Bak Srikandi...
Hati pedih pilu...
Kau buatku bangun...
Lebih teguh, lebih berani...
Kita mesti lawan habis-habisan...
dengan apa cara pun yang halal...
Kita mesti bersatu hapus kekejaman manusia berjiwa syaitan...

Al-Fatihah untukmu...
anakku yang manis...
Senyumanmu tetap diingati...

xuheida said...

memang nangis bila baca semua ni...tapi hari ni dpt gambar post mortem adik nurin, lagi sedih rasa macam nak jerit. ish, na'uzubillah. memang tabah hati parents nurin ni. Apa2 pun saya rasa tak baik laa kita edar2 kan gambar post mortem tu, kesian kat arwah gambar2 tu diedarkan. Minta2 sangat gambar tu tak dpt ke tangan en Jazimin, kalau tidak mesti dia lagi sedih dan terkilan.

tapi bila fikir2 and bayangkan dia ada kat syurga sekarang, sejuk hati rasa lega skeet. sekurang-kurangnya dia dapat keadilan ngan Allah disana...semoga keluarga en jazimin dapat menunaikan fardhu puasa dengan tenang dan sabar, semoga semuanya dirahmati dan diredhai Allah. Jangan disedihkan benda yg dah lepas, bersyukurlah Nurin Jazlin sudah ditempatkan ditempat orang2 yang beriman disisi Allah disyurga insyaAllah..

Atiesya said...

Assalamualaikum...salam aidilfiti buat keluarga Encik jazimin. Benar kata benharperbenladen walaupun hari raya tahun ini tanpa anakanda tersayang...namun tabahkan hati kuatkan semangat. saya percaya anda adalah orang yang kuat semangat.

Leelaa Leezaa said...

Asslamualaikum

Syukur alhamdullilah...
Saya amat berbesar hati apabila pihak TV3 menyiarkan email saya mengenai penyebaran gambar2 post mortem arwah Nurin. Inilah yg mampu saya lakukan memandangkan sebagai umat Islam kita wajib menjaga aib arwah dan ahli keluarganya.

Besarlah harapan saya agar pihak2 yg tidak beramanah ini dikenakan tindakan sewajarnya.

Regards
Leelaa Leezaa

Leelaa Leezaa said...

Say YES to Nurin Alert!!