Thursday, October 11, 2007

Nurin case: Police release enhanced footage

Thursday October 11, 2007
MYT 11:14:34 AM

KUALA LUMPUR: The police have released enhanced CCTV footage of a man carrying a Diadora bag and leaving it at the spot where Nurin Jazlin Jazimin’s body was found stuffed in a bag.

In another segment of the enhanced clip, one woman (in a red dress) and three men are seen lurking around the same area.

The CCTV footage was enhanced by the FBI’s forensics lab in Washington. The FBI is the primary investigative arm of the United States Department of Justice.

Police had on Sept 26 sent the CCTV footage to the FBI, which had agreed to help enhance the clarity of the blurred images.

- Star Online

111 comments:

veryfed_up said...

Where/How can we see this enhanced footage?

Anyone has a weblink?

Can the number plates be identified?

cikpuansue said...

i think u can find it at youtube. i can't access youtube from office's pc. becos of Company Prohibited Sites. The chronology what happened in that cctv can be red at http://www.bharian.com.my/

Zulkifli said...

tiba masanya polis buat gerakan besar besaran cari penjenayah ni...dalam berita tu ada 1 saspek utama yang letak beg, ada 3 orang lelaki mundar mandir kat kawasan yang sama dan seorang wanita pakai baju merah...jadi apa lagi....esok harap harap ada dah yang kena tangkap dan DNA match dengan benda asing yang di temui kat Nurin yang dikasihi...gambar gambar still image penjahat penjahat tu berdasarkan cctv dapat di tampal di tempat tempat awam seluruh negara hingga sabah serawak..kat sempadan polis dah patut standby agar orang dalam cctv footage tu tak leh kuar dah dari Malaysia...

cikpuansue said...

this kind of cctv should be emailed..n forwaded like nurin's pics that day...

but allahyarhamah nurin's pics should not be distributed

cikpuansue said...

yg mundar mandir tu selepas 1 jam kan? apa motifnyer sebenarnya kan...

cikpuansue said...

agreed with zulkifli...

gambar2 tu kena lekat kat semua tempat...kat LRT, komuter, stsn2 bas, kedai2 makan, shoping complex...n kat semua tempat..biar penjenayah tu berada dalam ketakutan...takut nk ke mana2,,,

Zulkifli said...

harap harap kali ni impian nak tengok penjahat tu kena tangkap menjadi kenyataan....bukan bahan lawak seperti budak Indon PATI tu... tunggu dia melepas seminggu dah tu LEPAS...tak ada bukti

cikpuansue said...

leh tgk cctv kat sini http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Thursday/Mutakhir/20071011140704/Article/index_html

Unknown said...

dah penat aku cakap ni,sebarkan gambar2 tu SEGERA..sebelum suspek ni lari, menyorok dalam hutan...

plet number motor ngan kerete kenari tu tak dapat trace ke?

kalau ade share lah ngan public

Dr Hafidzi Mohd Noor said...

KENYATAAN MEDIA

Wanita Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM)

11 Oktober 2007

HENTIKAN SEGERA PENYEBARAN GAMBAR BEDAHSIASAT NURIN

Belum pun hilang kesedihan kita atas tragedi yang menimpa Nurin Jazlin Jazimin mangsa keganasan seksual melampau, kini kita digemparkan dengan penyebaran gambar bedahsiasat Nurin melalui internet dan SMS.

Wanita JIM merasa begitu kesal terhadap perbuatan pihak yang mendalangi penyebaran gambar bedahsiasat berkenaan yang merupakan suatu rahsia dan bahan bukti penting . Seolah-olah tidak cukup kesengsaraan yang dialami oleh keluarga Nurin sebelum ini sehingga mereka pula terpaksa menanggung derita apabila gambar Nurin dalam keadaan yang menyayat hati disebarkan sebegitu rupa.

Adalah amat ironi sekali, sementara kita merayakan puncak kegemilangan rakyat Malaysia yang berjaya melakar sejarah penerokaan angkasa lepas, ada segelintir di antara kita yang sanggup memecahkan amanah kerahsiaan tugas yang disandang sehingga mengakibatkan penyebaran gambar tersebut. Ini juga menggambarkan mentaliti sebahagian anggota masyarakat yang tidak beretika, suka kepada perkara lucah dan sensasi sehingga mereka sanggup membantu menyebarkan gambar tersebut. Ke manakah menghilangnya nilai-nilai kemanusiaan dan belas kasihan kita? Pernahkah kita memikirkan kesusahan dan penderitaan yang dilalui oleh keluarga arwah Nurin yang kini terpaksa meneruskan duka lara menanggung kepedihan hati apabila mengetahui gambar Nurin disebarluaskan. Bukankah setiap dari kita mempunyai tanggungjawab sosial untuk memelihara keaiban dan maruah sesama insan?

Ambillah iktibar dari apa yang dikatakan oleh Rasulullah SAW yang bermaksud, ”Barangsiapa menutup (keaiban) saudaranya di dunia, maka Allah akan menutup (keaiban) nya di dunia dan di akhirat”

Apapun motif penyebaran ini , sebagai organisasi yang prihatin Wanita JIM menyeru agar:
Penyebaran gambar bedahsiasat Nurin mestilah dihentikan segera. Sekiranya anda menerima SMS /email berkenaan jangan lanjutkan kepada orang lain.
Penyiasatan yang telus, segera dijalankan untuk mengesan dalang yang menjadi punca penyebaran gambar ini. Wanita JIM menyokong penuh kenyataan Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar yang mahukan siasatan segera dijalankan dan tindakan tegas tanpa memilih bulu dikenakan kepada sesiapa yang bertanggungjawab .
Hormatilah perasaan orang lain terutama anggota keluarga mangsa. Perkara yang sama boleh terjadi kepada diri kita dan anggota keluarga kita.

Marilah kita sama-sama berganding bahu membenteras segala kejahatan dan kerosakan dalam masyarakat kita ke arah membentuk Malaysia yang aman dan sejahtera.


Ditandatangani oleh:
Dr. Hafidzah Mustakim
Timbalan Ketua Wanita Pusat JIM

cikpuansue said...

rb,
"dah penat aku cakap ni,sebarkan gambar2 tu SEGERA..sebelum suspek ni lari, menyorok dalam hutan..."

actually u 'cakap' kat sape? kat i ker? or kat polis?

Unknown said...

polis la...frust la..diorang macam x bersungguh..kalau nak minta public tolong, share la information penting such as:

1) Plet number
2) Muka suspect (zoom)

kalau x camana org nak tolong..........

Unknown said...

The video footage can be viewed clearly at www.thestar.com.my. Faces of the suspects are not clear though.

cikpuansue said...

rb,
maybe polis dah dapat kot no plat tu...tapi tak nak reveal..coz takut ganggu siasatan..kang suspek tukau lak no plat dia....

kita tunggu jer...i percaya polis kita akan berjaya jugak tangkap si keparat tu...polis kiter kan ker cekap..mcm dala cite gerak khas tu..u tak penah tgk ker?

Nik@RidenRoll.com said...

Ya ALLAH Ya Tuhanku!
Sesungguhnya janji MU pasti!

Doa ibu, bapa, orang-orang yang dizalimi, para ulama' dan doa seluruh warga Malaysia dan doa mereka yang prihatin memperlihatkan kita bukti terbaru ini. Ia semakin memberi semangat dan harapan baru kepada kita semua.

Doa kita diakhir Ramadhan sememangnya lebih afdhal.
Sama-sama kita teruskan berdoa dan sama-sama kita sarankan kepada Imam di kawasan kita masing-masing untuk mengadakan Solat Hajat sehingga tertangkapnya mereka yang bertanggungjawab.

Amin!

Unknown said...

Su,

sori la ...I tak tengok drama or filem2 melayu ni (kecuali P Ramle or old Malay movie)

Mungkin cakap u betul..tapi dlm kenyataan akhbar tu, dia minta public tolong ...maknanya diorang sebenarnye tak perlukan pertolongan la..

Cekap ke cemerkap (clumsy)?

cikpuansue said...

polis malaysia...
BERSIH CEKAP AMANAH

cikpuansue said...

selamat hari raya semua...
maaf zahir batin...
i dah cuti start tomorrow...
bye

foodislove said...

i feel so sorry for the parents of little nurin. its still hard to believe that some brainless, heartless satanic creatures (not fit to be called human) could do this thing to an innocent child. i will pray to god every single day, hoping that one day, the killer will be caught and brought to justice.

apa yang kita boleh buat sekarang as malaysians ialah, tunggu dan berdoa. kepada pembunuh nurin, don't think no one is watching. GOD IS. tak kira mana u lari pun, akhirnya u akan dapat balasan di dunia akhirat. go to hell.

Umm Sequim said...

Hairan juga ye , phedophiles kat Malaysia ber"kerja"cara berkumpulan!
Biasanya they worked secara individu.

Kalau aku la ....betina indon tu aku hentam dia bertubi tubi sampai lembek baru tendang pulang ke indon.Buang masa n wang aje ... dah la tu kesian ada org kena "kerja" sim card bekas dia "buang". Dah cakap dah sebelum ni Indon tu otak tak betul. Agaknya gatal kat polis malaysia kut.


Sad thing about this case is that :
Tak ada witness yang nampak kejadian yang boleh bagi clear info kat polis . Sedih . Ada jiran yang nampak Nurin kena tarik ke dalam van pun lepas 9 hari baru bagi tau polis. Sedih. Lepas tu nothing solid , Arwah Nurin macam vanished in thin air, hingga mayatnya di jumpai.


Harap syaitan bastard tu dapat di tangkap demi keselamatan semua kanak-kanak di Malaysia secepat mungkin.

Anonymous said...

Saya harap kalau ada sesiapa member pakar IT, mintak tolong rengok no plate...please...!!!

Lang said...

Just to throw ideas,

Klu kita amati rakaman cctv tersebut, lelaki itu turun dari motor dan membuat panggilan menggunakan hp. Terdapat tarikh dan waktu pada rakaman cctv tersebut, maka saye dapat merasakan pihak2 telco (maxis, digi and celcom) dapat membantu utk mengesan panggilan tersebut dari sub pencawang terdekat, berhampiran dengan alamat No 31, Jalan PJS 1/48, Petaling Jaya.

Mungkin berdasarkan kawasan dan waktu panggilan yang terdapat dlm cctv tersebut dapat menyaring semua panggilan terekod pada mase tersebut. Saya faham ianya bukan sesuatu tugas yang mudah, tetapi sekurang2nya dapat membantu utk menyegerakan kes adik nurin ini.

Ini hanya pandangan dari seorang yg bukan intelligence expert seperti saya.

-Lang nak jd pulis tp tak tercapai-

Siberkop said...

Bila tgk jer footage ni, rasa nak jadi mcm Hiro Nakamura bleh travel hrough time pastu luku kepala mamat tu dan blasah dia lepas aku stopkan 'masa'. Apakan dia, tak mungkin camtu.

Tapi geram aku tgk cara dia angkut beg Diadora tu. Geram sgt. Sanggup dia bawak beg tu camtu. Manusia ker dia ni? Terdesak sgt ker?

haikal said...

ok dah tengo cctv tu...mcm tu pun xleh nak enhanced ke? ...ler... boleh punye.. xlama lagi dapat le tu...xmungkin plate no xleh dpt..

Tini Rahim said...

saya dapat mengagak yang pesalah di dalam cctv semestinya mengikuti setiap inci perkembangan kes Allahyarham Nurin.. mungkin dia juga adalah salah seorang pembaca blog ini untuk membaca follow up penyiasatan...

kalau tekaan saya ini betul, maka ingin sekali saya nasihatkan kepada binatang itu supaya MENYERAH DIRI kerana jelas sekali kau semakin hampir dengan tali gantung... tak payah la kau lari bersembunyi lagi kerana jelas kau tak la sebijak mana kerana tak terfikir akan kewujudan cctv di kawasan itu.. terimalah suratan maut yang kau tempah sendiri. kau tak akan dapat lari..

semua nak kau mati wahai binatang.

Izleen said...

ish...tengok mamat tu jer, perasaan marah aku meluap luap walaupun tak nampak muka!

Kengkawan, kita teruskan baca Surah Al-Ikhlas...InsyaAllah. Dengan keizinan Allah, segala rahsia akan terbongkar.

Mas said...

I cant help but express my frustration towards our police force. Following Nurin's case, clearly shows our police are unprofessional and slow. Its been few weeks now after Nurin's demise, we only see the footage to search for the murderer, few weeks after arwah was abducted, they only set up a searching team. And now, the police are the source spreading Nurin's autopsy pix. Arent they the uprofessional lots????

nazura said...

Sesangat betulnya.. go all out lah. tampal je kat merata-rata. Biar bastard tu tahu he got no where to go. Kita ni takut tourist tak datang lebih dari takutkan orang jahat. Dalam LRT, di segala stesyen yang ada kat M'sia ni, kat electronic billboard. Kalau tak pun memang dah penuh dengan iklan Ah Long pun.Nak buat apa..Saya sanggup jadi tukang tampal as long as it is legal lah..police kena lah back up.

joesniper said...

Footage dah clear dan dah ditayang. Harap pulis keluarkan gambar muka sebenar penjenayah terutama yang turunkan beg dari moto tu. Tu saspek utama walau pun ada kemungkinan dia budak milo yang diarah letak beg disitu.

Dapat dia, insyaallah dapatla yang lein. Mudah2an la gitu stori esok hari.

-joesniper 02:24 Friday Oct 12/07-

nazura said...

Clearly, the so called 'human' on the motorcycle is the real bastard. We can see that the bag he lifted is heavy. Yes.. he is the one. But who is he...

Come on lah police. Speed up. Pakailah psychics. They successfully helped the police in what county... in America traced down the murder in just 3 days. Don't dismiss this.

We are not talking about your efficiency. WE jsut want justice for our Nurin. The bastard is still on the loose out there.

nazura said...

ALhamdulillah. To Jazimin.. gi umrah nanti doalah depan kaabah tu banyak-banyak. Minta ampun dosa Jazimin sekeluarga dan semoga berjayalah ditangkap si laknat tu. Ameen.

Dan seandainya anak-anak tu belum di aqiqah kan lagi. Laksanakanlah. Doa orang-orang yang teraniya mudah dimakbulkan oleh Allah Taala.

eddyra said...
This comment has been removed by the author.
eddyra said...

Someone has upload the CCTV video at http://eddyra.net

0807 said...

saya baru je habis tengok cctv tu. kalau yg belum tengok, ini link dia: http://videos.thestar.com.my/default.aspx?vid=505

saya rasa video ini dah cukup untuk kita mengenalpasti seseorang yang kita rapat dengan. maksud saya, gaya jalan, pakaiannya, stail rambut, bentuk muka dan badan.

contohnya, slalu bila kita kenal pasti seseorang yg kita rapat cth. sahabat karib. walaupun wajah kurang jelas, asalkan kita kenal gaya jalan, bentuk badan, bentuk muka, dan stail rambut, kita masih boleh kenalpasti. betul x?

jadi sesiapa yang rasa dia mempunyai sahabat, ofis mate, abang, adik, atau jiran yang mempunyai gaya rambut, cara berjalan, bentuk badan, dan bentuk muka lebih2 lg. mempunyai baju belang yg sama seperti org dlm cctv tu, pergi lapor polis. tak kira betul ke tak, tapi aku rasa ia akan membantu siasatan.

sory kalau apa yg aku postkan ni merapuh je bnyk. skrg jam 3.44am dan aku teramatlah mengantuk, so aku x dpt fikir bnyk.

Green_Man said...
This comment has been removed by the author.
Green_Man said...

Assalamualaikum,

Harap info ini dapat membantu...

Download footage:

http://videos.thestar.com.my/flv/2007/10/11/
cctv_071011.flv

Download flv player:

http://www.flvplayer4free.com/free-flv-player-download.htm

Bila datang kebenaran, akan sirnalah kebatilan...diwaktu itu segala kekaburan akan tersingkap..Allah Yang Maha Mengetahui.

Alya Shaka said...

refer to comment by :

lang October 11, 2007 8:55 PM

actually i was thinking the same things too..y not check wit telco to find any call from PJS 1/48 that was made around 1:00-1:30pm on 16th sept.

BUT mungkin juga motorist tu just buat2 ckp kat hp padahal xda apa pun, in time dia nak pantau keadaan sekeliling..bleh jg juga kan.

and 2me dlm kes ini ORANG AWAM la yg dpt membantu polis.the cctv enuf to show someone who may close to us..the way he/she walks,bentuk fizikal badan, baju yg di pakai, rambut, keta kenari tu etc..

one more thing..y polis x edarkan gmbr 2 org yg dikehendaki tu.by now just ada kat suratkbr je.itu pun bukan depa siar hari2 kan.klu leh tampal photofits tu kat merata tempat...!!n aku yg dok kat penang ni sanggup jd tukang tampal photofits tu. in fact since police released the photofits aku mula berhati2 ngan org sekeliling aku. kot2 binatang tu dah smpi utara plak..

wkr said...

copy-and-paste comment from eddra.net:

[Police should emphasize on WHAT TO OBSERVE while watching the footage ie.

“Please observe the combination of these:

a) he is (most probably) a right handed person
b) he has or had a modenas kriss
c) notice the T-shirt – dark with white letter wording across the chest area
d) the way he walk (better still, if the police can re-tune the video to the nearest natural speed so viewers can notice the natural way he walk)
e) notice his body frame
f) most probably he is/was staying in KL/Selangor area during the murder

I believe the a->f combination is VERY UNIQUE to someone. So, pls, to the KL/Selangorian, compare that with your neighbor, your friend or even your relatives. And call 999 should you notice/think/find a suspect that matches with the combination”.]

MARI KITA CARI PEMBUNUH KEJAM TSB!!!

Anna said...

Tak kan FBI tak boleh zoom in lagi. Please try ur best, police force. I agreed with Lang that,mereka kena check kat tele company (maxis, digi, celcom & etc) dengan adanya masa, tarikh & tempat they can try to trace the caller. Lagi satu, why don't they check with Pejabat Pendaftaran compare gambar lakaran with their file to trace siapa mereka. Just an idea, see no harm trying. But macam mana sekalipun pihak polis kena cari sampai dapat iblis-iblis itu. Jangan biar IA terlepas. Let us all pray so IA kena tangkap dengan secepat mungkin.

sufiahyusof said...

thestar jem teruk!.. ramai masuk kot.. takpe, aku akan tgk semua kris hitam.

minta tolong semua jpj, tokey kedai motor, tgk2 kn motor kriss hitam tu..

Lang said...

Bile 'anjing' tu turun motor, nape die tak terus letak beg tu kan.. Nape buat call pulak?. Mungkin nak confirmkan tempat. Sape ye yg 'anjing' tu call? 'Bapak anjing' kot; yang terlibat same ngan 'anjing2' yang laen.

Kemungkinan 'Bapak anjing' tu kerja ke atau tinggal sekitar PJ. Sbb ape... agak menghairankan.. kebiasaan nye orang yg dibunuh mesti dibuang ke sungai ke, hutan ke, semak ke,tempat buang sampah ke atau sebagainye la.

Tetapi ini agak pelik siket, si 'anjing-anjing' tu memang nak kasi tau orang, tempat die buang mayat tu. Ape tujuannye... mencabar semua rakyat malaysia? cabar pulis? cabar undang2?.

-hibe tengok orang bunuh orang; lebih2 anak2 kecil-

Nik@RidenRoll.com said...

We clearly saw the direction of the motorbike coming and leaving the scene. Should police also check CCTV from other premises within the vicinity?
May be CCTV from the bank/financial institution or modern ‘mapler’ which installed CCTV in their restaurant (like Pelita Jalan Ampang) could give other/better images.
May be the CCTV from the nearest highway could help as well.

Do you all notice that, the guy doesn’t look scared at all? Could it be, Nurin was NOT his first victim?

When we ride, our palm could sweat. Doesn’t those Diadora bag contain DNA on the handle/string?

If I may suggest, whenever police stop a motorbike (especially Modenas Kriss) and ‘silver’ Kelisa , ask the rider/driver if they know anything about Nurin’s case. If they kept any information, surely they won’t answer easily. Then police inquire further. Afterall, who else could the police ask?

Zulkifli said...

lang punya pendapat tu betul ...call dia tu boleh trace...jangan la ceroi sangat...

kepada pembunuh kejam yang zalim lagi jahat...tak lama lagi giliran kau pula...Harap harap kau tak sempat la makan kuih raya yang pertama ..nangkubai punya manusia...harap hukuman gantung untuk mereka ini disiarkan LIVE...kpd kawan kawan semua selamat hari raya maaf zahir batin..kepada polis selamat menjalankan tugas menangkap penjahat tak guna itu...dan selamat hari raya maaf zahir batin

wkr said...

I have a feeling that the woman & the kelisa group people have nothing to do with the murder. My theory is this:
- The bag was placed in front of the door 1 hr before the woman was captured in the CCTV
- the workers (?) saw clearly the woman's face (they provide the photo-fit to the police, rite?), so mereka memang ada bertentang mata, kan?. Perempuan tu memang yakin muka dia boleh dikecami
- time prempuan tu berdiri di luar sewaktu kreta datang dgn pekerja2, prempuan tu juga memandang ke arah mereka tanpa selindung2.
- kalau prempuan tu terlibat, tak kan dia tak lari cepat2 bila ada orang datang? Tambahan org dah nampak dia duduk dekat bag tu..dan tinggalkan beg tsb di situ.
- tetapi knapa dia duduk dekat beg? Biasalah manusia...lebih2 lg klu nampak beg baru dan tak ada tuan punya dekat2...mesti dia fikir org tertinggal/terlupa. Dia pun pura2 la duduk kat beg, check klu2 ada barang mahal...

So, rasanya tak logik prempuan tu terlibat. My 2cents theory...

NAU71 said...

have any of u seen the place where the bag was found. i went there the next day even before the little girl was indentified. just to be near her beautiful soul..
The road is facing to huge construction site.

CCTV shows, the beast has NO hesitation whatsoever at all..sighhh

i agreed with some comments, telco company can narrow down the phone call made by the beast. they can trace by location.. maybe many calls, thousands at that location at particular time but worth trying.. I don't mind volunteer

Munira Mustaffa said...

I think your brother and his family have been extremely courageous and strong in facing this adversity. It must be a difficult, but an admirable feat.

Wishing you, your brother and the family a Selamat Hari Raya. Maaf zahir dan batin jikalau ada terlanjur kata.

Izleen said...
This comment has been removed by the author.
Izleen said...

HANJING yang bawak beg diadora tu memang bangsa mak bapak tak pernah didik...ptui!

wkr said...

Why was her body stuffed in that bag and placed in front of the shop in the first place? Why not the murderer just burn or bury or dump her in the river? Reason: he wants people to see what he has done. To tell people how daring and sadistic he is. To tell people no other criminal in Malaysian history if not in the world that can match his brutal. To be able to tell and show to people Nurin's body is part of his murder plot to gain extra satisfaction. I beg you all Malaysian citizens who know anybody who has or had modenas kriss, compare the man in the footage with him whether he is your neighbor, friend or even relative. If we all bersatu hati, I am sure the murderer will be hanged soon.

Izleen said...

Betul kata m.mustapha. Kalau ikutkan, mereka yang ditimpa ujian Allah swt ada mereka yang disayangi Allah swt.

Oleh itu, En.Jazimin & Pn.Norazian banyak2 lah bersabar. Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Ada hikmah disebalik setiap ujian...memang easier said than done.

eddyra, thanks for uploading the video in your blog. Bukan PLUS jer traffic jam...The Star pun "traffic jam" gak, dari malam tadi aku nak tengok tak dapat.

joesniper said...

Bang ! Kenari la bukan Kelisa...

Kang tak pasal2 Kelisa aku kena keroyok pulak sebab warnanya Silver jugak. Tak balik raya kat kampung la aku. Nak naik bas aku tak tau. Nak tumpang kawan anak2 aku ramai.

Mari kita pakat cek kawan masing2 sapa ade kawan berbaju kuning, baju merah dan baju belang2 serta Kenari Silver dan tak lupa juga Modenass Itam serta yang pernah beli beg Diadora Biru/Hitam.

Sapa2 tau insan2 mulia yang berkenaan sila hubungi PDRM bukan Bomba atau JPJ ye. Kalau tak tau dail jer 999. Kalau tau orangnya tapi buat2 tak tau ko pun subahat dengan pelakon2 dalam filem pembunuhan tu.

joesniper said...

Eh ! Lupa lak, Selamat Menyambut Eidul Fitrah semua !!!

Tanggungjawab jangan lupa. Bukan bayar fitrah atau jengok ibubapa saja. Kasi tangkap pembunuh Nurin pun tanggung jawab kita juga.

Mana tau kat kampung nanti terrrnampak kelibat mana2 satu dari 5 jahanam tu, tangkapppp. Kalau dia lari, pepah dia ngan buluh lemang, ikat dia ngan daun ketupat. Curahkan kuah rendang kemata dia.

Izleen said...

I finally found what I had intended to convey to En. Jazimin & Pn. Norazian...

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Jika seorang hamba Allah kematian anak, Allah bertanya kepada Malaikat:”Adakah kamu telah mengambil nyawa anak hamba-Ku? Malaikat menjawab:”Ya.” Allah bertanya lagi: “Kamu telah mengambil nyawa buah hatinya?” Malaikat menjawab:”Ya”. Allah bertanya kali ketiga:”Apakah kata hamba-Ku?”Malaikat menjawab:”Ia bersyukur pada-Mu serta mengucapkan “dari Allah kita datang dan kepadanya kita kembali”. Allah Ta’ala memerintahkan malaikat-Nya:”Binalah baginya sebuah rumah di syurga dan namakan rumah itu ‘Rumah Kesyukuran’.”

(at-Tirmidzi dan Ibnu Hibban)

Huraian
1. Apabila keimanan seseorang itu sudah kukuh dan mencapai kedudukan yang istimewa, pasti segala kejadian dan musibah yang terjadi, menjadi kecil pada dirinya.
2. Dia menyerahkan segala yang menimpa kepada Allah S.W.T tanpa merasa bimbang, kecewa dan sedih bahkan menerimanya dengan perasaan yang tenang dan sabar. Dengan perkataan lain, dia redha terhadap qada’ dan tunduk terhadap takdir Allah S.W.T. Inilah sifat yang harus ada pada seorang mukmin yang sebenar.
3. Tidak dinafikan bahawa kesabaran itu amatlah berat, namun terlalu besar ganjarannya jika mahu dibandingkan dengan ujian-ujian yang lain. Hal ini termasuklah kesabaran seseorang itu di atas kematian anak kecil mereka di mana pada hari akhirat kelak ia akan menjadi suatu syafaat (mudah mendapat keampunan Allah) buat mereka yang menjadi ibu bapanya.

Banyakkan bersabar, Al-Fatihah untuk Nurin Jazlin tersayang dan berdoa lah tanpa henti sehingga ketenangan jiwa diperolehi.

Umm Sequim said...

I setuju dgn pendapat salah seorg blogger di atas ...3 lelaki n perempuan tu tidak ada kaitan dgn kes Nurin .Dari body language mereka langsung tak tengok ke arah bag tu atau resah . Perempuan tu pun tak nampak gelisah langsung .
Perhaps they were there to meet each other .

Back to the first segment , I rasa la jantan ni call dalang dia untuk confirm tempat la . I rasa dia ni org suruhan dalang tu . Like : nah kau ambil duit ni , letak kan bag ni kat tempat ni. Sbb tu dia buat call .

I bukan expert cuma bagi pendapat.

Unknown said...

Newsbreak- 3 men in Kenari have contacted the police. www.bernama.com

im said...

Saya Ingin mengemukakan pendapat dan cadangan untuk
menangkap pembunuh Nurin Jazlin atau suspek lelaki
yang membawa beg yang dipaparkan cctv.
Apabila diperhatikan dari CCTV, besar kemungkinan
untuk mendapatkan imej yang jelas lelaki membawa beg
tersebut amat tipis sekali.

Jadi disini saya ingin memberi cadangan pada pihak
polis dan mereka yang berkenaan yang memburu pembunuh
tersebut.
--------------------------------
1.cctv MEMAPARKAN si suspek membawa beg DAN
MEMBUAT/MENERIMA PANGGILAN TELEFON (tetapi saya rasa
dia menerima panggilan kerana dia tidak mendail)

2.SUSPEK MEMBUAT/MENERIMA PANGGILAN DARI TEMPAT
KEJADIAN (DUA ATAU TIGA PANGGILAN)

3. HARAP PIHAK POLIS menDAPATKAN MASA/WAKTU suspek
MEMBUAT PANGGILAN TERSEBUT ( atau jarak waktu dari
pukul 7 pagi sehingga 8.30 pagi)

4. PIHAK POLIS MESTI DAPATKAN BANTUAN DARI 3 PEMBEKAL
TELEKOMUNIKASI DI MALAYSIA MAXIS, CELCOM DAN DIGI.

5. MEMINTA PIHAK KOMUNIKASI MENGEMUKAKAN LOG PANGGILAN
(keluar/masuk) YANG DIBUAT PADA MASA TERSEBUT.

6.DIHARAP PIHAK KOMUNIKASI DAPAT MENYEMAK
PANGGILAN/TERIMAAN PANGGILAN DIKAWASAN TERSEBUT.

7.SETAHU SAYA PIHAK syarikat KOMUNIKASI MEMPUNYaI LOG
PANGGILAN DI SESEBUAH PEMANCAR samaada panggilan MASUK
atau panggilan KELUAR. (sebagaimana kes Bunuh
Altantuya bila Pihak Celcom dipanggil memberi
Keterangan)

7. Diharap apabila no.Panggilan Tersebut Disemak,
Pihak Polis dapat Bertindak kerana setiap nombor
telefon bimbit di Malaysia didaftarkan mengikut
peraturan SKMM bermula tahun lepas.

Semoga pendapat saya ini dapat menyumbang sedikit
sebanyak menamatkan pemburuan Pihak polis kepada
penjenayah kejam tersebut.

Wassalam

Anti Jenayah

Imran Bin Amdam

joesniper said...

3 lelaki dah jumpa PDRM, 1 awek belum lagi dan satu budak modenassssial juga belum lagi. Dia tu la saspek utama, samada dia hanya budak milo atau penjenayah utama yang dikehendaki.

Sebagai mana telahan aku sebelum ini dia hanya budak milo tapi tahap setan jugak lah. Sebab sanggup jadi budak milo lahanat tu.

Kalau dapat di cerahkan lagi no. pend. modenas, baju dia, warna motosikal dia, wajahnya, helmet dia, kasut dia dapatlah orang2 terdekat denganya membantu kita menangkap dia dan membawa kepada sumber inspirasinya.

Mudah2an ada kemudahan semacam itu. Amin.

Saddiq said...

to whom that may concern,
I have a theory on the way to search for the culprit in CCTV footage.
I suggest we have the telcos(telecomunication companies)to look into phone records made into the cell towers around the crime scenes.
We can narrow down the suspects base on the time he made that particular phone call in the video because every phone have been registered (supposedly!) We may find a lead in this murder case.

sufiahyusof said...

tak silap akulah, call yang dibuat dari prepaid mmg takde log dlm syarikat komunikasi kecuali sms.

sebab tu , polis punya tunggu dgn sabar si suspek perempuan indonesia yang telan sim kad tu,

pmpn tu ada 5 simkad, 1 ditelannya, last2 siasat2 bukan suspek..

kalaulah prepaid tu dilog semua tempat mesti polis dh tk kisah simkad dlm perut tu..

Unknown said...

http://videos.thestar.com.my/default.aspx?vid=508

sini pun boleh tengok tapi apa pun x nampak camne nak tangkap suspek?

nazura said...

Macam-macam suggestions dah bagi. Cepatlah polis sayang ooiiii. Telco companies pun satu. tak yah lah tunggu polis sound baru nak buat. Untung dah berjuta-juta. This is your social obligation tau..You guys might hold the key leading to the suspect. Satu company dapat pahala.

Geram dah tak tertahan ini. Dah kes terus macam ni pun some people still can take things easy. Take things for granted. Kena batang hidung sendiri baru nak gelabah ke.

Mr Jasni, can you please bring up all the suggestions given by our friends here to the police..let them know.

Lang said...

Teman sekelian,

Aku heran sesangat heran pasal kes gambar nurin tu... Susah sangat ke nak kenalpasti sikeparat yang edar e-mail tu. Kate internet provider kite ni tercanggih didunia, (Malaysiankan BOLEH). Tapi kenape amik mase lame sangat huh?

Pelik bin heran aku. Kalau trace e-mail fitnah, laju saje bertindak; terutama kalau yang kena tu VIP, VVIP. Kalau orang biase macam kite ni amik mase berhari2. Pelik bin herankan?. Setuju tak teman sekelian.

-Lang kalau boleh berjalan pon taknak jejak tanah, takut ade trail :)-

sufiahyusof said...

susah2, buat roadblock area Petaling jaya, tahan semua penunggang modenas, amik DNA diorg , pastu periksa match ke tak ngn rambut yg polis jumpa dlm beg.
kalau suspek tu tak kene pun kot2, adik/sedara dia kene psl dna pun lebih kurang..
apa susah sgt dgn dna, kan selalu polis amik air kencing utk periksa dadah, kan lagi mudah kalau buat camni. at least ada usaha.

Dulu pernah tahun 2001, ada Ketua Balai Polis kt kwsan Johor mati kene rompak, habis satu negeri Johor dibuatnya roadblock 24 jam, semua muke2 pendatang asing kene tahan.. semua kawasan pendatang asing kene ambush.. tak penah aku tgk pihak berkuasa buat operasi bersepadu camni.. kalaulah tiap2 bulan camni, mesti pendatang asing dah takut nk dtg malaysia.

so, mintalah pihak berkuasa, buatlah cara alternatif dari mengharapkan dgn menunggu maklumat dr org ramai.

Unknown said...

selamat hari raya aidilfitri.. maaf zahir batin
saya harap kita semua dapat berikan kerjasama dalam menyelesaikan kes ini. Saya merasakan yang si pembunuh dan suku sakatnya mungkin membaca kandungan blog ini. Jadi kepada sesiapa yang mungkin dapat cam/kenal dengan motorsikal, kereta, beg, pakaian, individu tersebut dapat menghubungi pihak polis.. Ingat selagi kes ini tidak selesai, mungkin antara kita akan jadi mangsa seterusnya. Jika anda tiada maklumat, mungkin saudara, rakan, jiran anda ada maklumat berguna.
Lagi satu jika anda, saudara, rakan, jiran anda bekerja dengan syarikat telekomunikasi yang berkenaan, cuba dapatkan semua panggilan yang di buat pada masa beg itu masih berada di atas motorsikal yang digambarkan. Mungkin banyak tetapi ini mungkin satu perkara yang kita boleh buat untuk kebaikan kita bersama.
Cuba bayangkan jika perkara buruk ini terjadi keatas seorang yang kita sayangi.

Unknown said...

Extracted from The Star, 13 Oct '07:

"The three men whose images were captured on video picking up a woman near a shoplot where the body of Nurin Jazlin Jazimin was found claimed they did not know her and had just given her a lift in their Kenari.

The youths, who came forward and identified themselves to the police, said they had dropped the woman off at the Puduraya bus terminal in the city."


Rubbish. People don't just stop by a building without any purpose and loiter around, then pick up a total stranger.Who are they trying to fool? Hope the truth is revealed soon.

fs said...

Take a proper look at the cctv footage of arrival of kenari!!! They were up to something...they may or may not be related to the little girl murder case but they sure looked something fishy!!! Were they picking that woman in red for fun?? Why did not they come forward to police earlier? Why waited till the cctv footage became public? If they are really innocent and happened to be there for some other reason, would not you go to police immediately the moment police announced of Red woman and kenari?? This case is well known to all of us. I’m sure that three monkeys know how to read papers

as for that woman.. Look likes she is waiting to be picked up.. i did not see her carrying and slim bag or a usual bag most lady would carry with them to put money, ic, make-up, etc.etc....

hopefully police could solve this case as soon as possible...

to our beloved Nurin..may you rest in peace, little angel.

Unknown said...

The police should use lie detector tests on the three men. One of the men was wearing shorts, as if he was just out of bed!Also, he looked like he wasn't wearing any footwear. What was his urgency in getting to that location? And the woman..like fs said, looked like she was waiting to be picked up by someone. The guy in striped shirt was also walking around aimlessly, as if waiting for someone. Certainly very fishy.

Unknown said...

One more thing I noticed is that, the driver of the car opens the door on his side and gestures to the girl (see the movement of his arm), and that's when the girl passes by. I doubt very much that the 3 guys do not know the girl.They lied.Hope the police act fast. It'll be a tragedy if they let the culprits get away from right under their noses.

"A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on." -
-- Winston Churchill

tehsin mukhtar said...

SAKIT JIWA LA!!! DAH SAH IT'S THE MAN ON THE BIKE, APA KE JADAHNYE ORG LAIN YG BERLEGAR2 TUNGGU KEKAWAN PULAK!!! CHECK WITH THE TELCOS, GET THE BIKE NUMBER PLATE!!!YANG DEPA WAR2 KAN TAK KE NANTI ORG TU PI DISPOSE OF THE BIKE AND TUKAR PLATE OR SOMETHING!!!I'M AT MY WITS AND WITH OUR COPS!!!! GET THE DAMN GUY LA!!! FBI CAN ENHANCE A WHOLE LOT OF STUFF LA IN THE "FIGHT AGAINST SO-CALLED TERROR"!!! TAKKAN PLATE NUMBER MOTOR YANG SAH2 TERTERA TU TAK LEH!!!! I'M SICK OF THIS LA. LEAVE IT TO ALLAH TO HELP US ALL. NAK CIRCULATE GAMBAR ARWAH BUKAN MAIN PANDAI, NAK CARI PEMBUNUH, TAK RETI PULAK!!!! I'M SICK OF IT ALL!!!! MAY ALLAH GIVE HIS OWN JUSTICE TO THE PEOPLE WHO MURDERED NURIN, FOR WE CANNOT HOPE FOR ANY JUSTICE ON THIS EARTH FULL OF INEPT HUMANS!!!!!

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Ms.Mukhtar,

I agree with u- If we get the man on the bike, the chances of getting the murderer is close to 100%(it may or may not be him). However, we can't rule out the other three guys and the gal right away-something's not right with their behaviour.Moreover, people did see the gal sitting next to the bag. Not many people would do that-sit next to an unknown property, especially if it's not an empty bag.If the girl in the video isn't guilty, she should have contacted the police immediately.If what The Star reported was true, that the 3 guys denied knowing the gal, it further proves that they are hiding something, for no one would gesture to a stranger like that, without any purpose. For all you know, the 3 guys who approached the police may not even be the 3 guys in the video. Could be the murderer's other accomplices.Just my theory.Sorry if it's a bit far-fetched.

Lang said...

Selamat Hari Raya pada rakan2 blog ini dan tidak lupa kepada seluruh keluarga almarhumah Nurin.

Amat menghairankan sikap orang malaysia terutama zaman mutakhir ini. Mereka cukup suka dengan publisiti (murahan barangkali). Apa yang ingin saya timbulkan disini ialah isu gambar autopsi Nurin yang pada saya sudah terlalu lama gagal diselesaikan.

Dalam sedar dan tidak sedar, semua orang2 besar negara turut sama membebel pasal nak tangkap culprit yang edar gambar tu. Tetapi yang ada hanya air liur yng menyembur kemuka kite sahaja. Tindakan? hrmmm.. jauh sekali.

Mungkin sya ini bute teknologi, tetapi bukanlah bodoh sangat untuk memahami kecekapan teknologi masa kini. Namanya pon teknologi. Perlukah mereka menunggu orang ramai untuk tampil membuat laporan agar penyebar gambar dapat dikesan?
Apakah e-mail2 sebelum ini hanya menjadi sampah yg perlu dibuangkan kedlm Recyle Bin. Apakah perlu mendapatkan bukti2 terbaru sebelum mahu bertindak?

Bagi pendapat saya, mereka2 ini tidak kira sesiapa pun, sebenarnya hanya mahukan publisiti dan ada agenda tersendiri. Malang sungguh nasib adek Nurin dan keluarga. Mungkin jugak nak tunggu orang2 yang terlibat ni kenyang makan ketupat dan kueh mueh raye kot.. baru nak tangkap mereka. Simpatilah konon kat keluarga mereka. Sampai bilakah episod kedua ini akan berakhir? Hanya Allah yang tahu.

-Lang rasa tak beraya kalau diri ada rasa bersalah-

Lang said...

Ini lagi satu kisah pelik tapi itu yang terjadi.

Mula2 sekali seperti rakan bloger katakan sebelum ini, segmen kedua dimana 3 lelaki dan seorang wanita muncul; tidak ade kena mengena dalam kes ini. Saya pada mulanya pon setuju dengan pendapat itu. Tetapi bila berita terbaru keluar dalam star online 14 oktober 2007, saya mula rasa ragu dengan kenyataan mereka. Bagaimana seseorang yang tidak dikenali boleh 'diambil' menumpang kereta kesatu temapt lain. Kalau pompuan tu hitch-hiker kat tepi jalan percaya juga, atau dia tahan kereta kenari tu ke, bolehlah masuk akal jika pemuda2 tu kata tak kenal. Ini tidak, cerita mereka dengan perlakuan mereka amat berbeza dan tak diterima akal. Lepas tu, logik ke kalau seorang pompuan mengikut tiga (bukan satu tau) lelaki yang tidak dikenali. Astaga... apa sudah jadi ini dunia.

Lang berharap polis masih memerhatikan tiga ekor 'lembu' ini sebab kenyataan mereka amat mencurigakan. Mungkin si pompuan misteri tu dapat dikesan juga akhirnya.

Saja nak cetuskan kecurigaan (jahatnya Lang), mungkinkah seorang dari tiga lelaki tadi ialah sipenunggang kris modenas tu?

-Lang rase lega tak jadi pulis, Kalau tidak, mane nak suruk muke ni-

Lang said...

Sepekara lagi.. (Lang hari ni betul2 naik angin ngan perkembangan kes adik Nurin ni), pasal nak charge si penyebar e-mail ni.

Apa yang dapat dilihat dari news yang war2kan saban hari ialah, tindakan akan diambil keatas penyebar e-mail. Pastu, maka Internal affair pon heboh nak charge under OSA. Sehari due kalau tak silap, MCMC pulak keluar statement nak charge sipenyebar e-mail ni under C&M Act siap ngan jumlah dendanya pon disebut.

Tak tau la apa nak jadi dengan sistem perundangan negara kita ni. Peruntukan punyalah banyak sampai bertindih2. Siapa yang nak charge sebenarnya, dah tak pasti. Bukan apa, bimbang nanti bila dimahkamah, sipeguam bela ni yang pandai putar belit dapat meloloskan anak guamnya hasil dari ketidak cekapan 'pegawai pendakwa' (siapa makan cili terasa pedasnya kan.. Malaysia Boleh).

Harap hentikan cakap2 yang hanya melambatkan tindakan. Ada lebih baik pegi tahan org yang terlibat dulu barulah bercakap. Barulah air liur tu tak sia-sia.

-Lang takut apa yang dia bimbangi menjadi nyata-

Azcona Nur Azleah LMF said...

pathethic criminal haha... poor him/her. x lama lagi akan terseksa la pembunuh tu. x cukup seksa dunia, tambah lagi seksa kubur.

Name said...
This comment has been removed by the author.
tehsin mukhtar said...

Jasni, saman RTM and ZAM for showing the autopsy pics to the the whole world on Raya Eve.

hashbrowns said...

kalau yer la dia wat call dulu.. kalau bukan.. macam dia saja2 tunjuk bz ckp telefon so orang tak heran sgt, smbil tu leh observe surroundings.. pastu dia dengan coolnye leh masuk jap.. tgk apa2 yg patut..
pastu terus pakai helmet and angkat beg yg berat tu pastu blah dgn laju.. macam dia takde start moto jer.. atau dia guna starter elektrik.. ntahle..tak gune punya org

aristobrat said...

i watch this link provided by eddyra over and over again. I dont think that the culprit is actually calling someone. Look at the minutes and seconds of the video. Immediate after parking his bike, he took out his handphone and straight listens to it.

Macam tactik nak rackie tempat jer.. !! also.. he is fast enough to cover the bag bila taxi drive pass him. from the close proximity, i think police should look for taxi drivers or the passengers in it to come and help in the investigation. Tolong kan dapat pahala.. lagipun kan dapat duit.. Pergi lah tolong tampil ke hadapan...!!! tolong lah banyak2.

And lastly!! when i look at the ending part of the kenari.. seems like the video is in real time, meaning tak di fast forward.. as i watch the guy opening the door asking his friend to move seat.

Soalan nya, kalau betul lah budak tu tak kenal si perempuan tu macam yg dinyatakan dalam suratkhabar.. Awat cepatnah dia naik kereta tu eh? Macam tak der segan silu jer pattern nyer.. Macam biasa jerk!

Tuan and puan polis ader tanya tak soalan ni pada dia orang tu? ader tanya tak?

Kihampau said...

a'kum...selamat raya semua.

aku rasa pompuan dlm video tu adalah GRO...dan jantan yg 3 orang tu malu mengaku yg diowang dapatkan khidmat ...tu lepas projek tu diowang hantarlah minah tu ke puduraya..

Jasni AJ said...

Selamat Hari Raya to all.

I'm now in Penang and my access to the Internet is very much limited.

Noting that a number of brilliant ideas have been posted in the blog, I have taken the initiative to forward the same to the police for the further actions.

I have also informally asked them to check out the blogsite from time to time. Though you can't expect a response or a posting from the Police in this blogsite, I'm pretty sure they will take note of some of the great ideas posted here.

Thanks and wassalam.

Izleen said...

Tehsin...you mean RTM showed all the pictures?? I didn't watch RTM, I watched Buletin Utama and they showed only the bag pictures (tak senonoh betul RTM ni). And ZAM tu saper/apa?

Hashbrown, aku setuju ngan hang...mungkin HANJING tu konon buat call tapi sambil tu mata cari tempat "sesuai".

Lang, depa boleh trace IP address...bukan susah sangat...cuma duit gaji kita yang tolak income tax tu bayar gaji depa sia sia je.

Imran, "1.cctv MEMAPARKAN si suspek membawa beg DAN
MEMBUAT/MENERIMA PANGGILAN TELEFON (tetapi saya rasa
dia menerima panggilan kerana dia tidak mendail)" - kalau dia buat panggilan pun boleh jadi, as in redial. Mungkin dia tekan butang hijau tu redial HANJING sekor lagi nak bagitau lokasi dia. Tapi betoi gak cakap hashbrown, mungkin berlakon buat/terima call jer.

GRRRR........

teen_yali said...

izsahani.... you tanya ZAM tu siapa? ZAM tu singkatan nama menteri penerangan m'sia, datuk zainuddin maidin....

Izleen said...

Ooohhh....thanks Selendang_delima.

joesniper said...

HAH ! Aku ada satu cadangan. Minta la sapa-sapa pi ke Amereka sekali lagi utk enhance plate motorsikal, next month hantarq pi lagi orang lein utk enhance muka budak modenas, pastu raya haji nanti hantar lagi other batch utk enhance tangan dial mendail ke atau mengacah dail haje.

OMG ! Mencurah2 ide aku. Sabar je lah. Makin sulit makan sembelit kes nih.

Unknown said...

Polis masih belum dapat selesaikan kes ini lagi ke? Kenapa tak dengar apa-apa berita lagi.....

Unknown said...

Polis masih belum dapat selesaikan kes ini lagi ke? Kenapa tak dengar apa-apa berita lagi.....

Izleen said...

polis tengah sibok beraya makan ketupat rendang....

MISScha said...

Selamat Hari Raya to muslim friends..

This is the link where u can watch the cctv:
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Video/20071011140704/Article

Lelaki dalam cctv nie memang tak tahu lah nak dikategorikan sebagai apa....berani tak bertempat!!!

Boleh menunggang sambil bawa beg berisi mayat..
Boleh mundar mandir ditempat tu..
Boleh buat panggilan..

Orang BODOH, GILA sahaja yang akan buat macam tue!

Pelik kan?
Nak buat kerja salah, tapi terang-terang boleh nampak!

Kalau lelaki tu ada browse blog nie, ni pesanan saya:-

"Nak buat kerja jahat, kerja salah, plan la elok-elok.Jangan la buat plan bodoh! Kau ingat kau dah cukup pandai, tapi tak lama lagi kau tahu la nasib kau!!!!! Kau terima lah padah akibat plan bodoh kau tue."

MISScha said...

http://eddyra.net/news/cctv-footage-where-nurin%e2%80%99s-body-found#more-507

*thanks to eddyra

the 2nd part of the video tue kinda confusing...dan meragukan.

but the 1st part tue memang cristal clear that son of a bitch terlibat dalam kes nie.

cukup-cukuplah dengan mood raya...it's time to starts working..jom pakat cari mamat yang naik motor tue!

Murshidah said...

I am deeply touched by the tragedy that befell Nurin and her loved ones. Alhamdulillah, from the comments, I can see that many are concerned and praying for Nurin and Nurin's family. Insya'allah, God will lay due justice to the ones who committed this atrocity.

Semoga rohmu dilindungiNya duhai Nurin... dikau di tempat yang lebih baik dan lebih indah... Insya'allah.

Izleen said...

Wahai HANJING-HANJING yang terlibat dengan pembunuhan kejam Nurin Jazlin Jazimin,

Jika anda sedang membaca blog ini, aku nak tanya sikit...sampai bila korang nak menyembunyikan diri? Korang perlu jugak keluar pegi tesco ke pasar malam ke apa ke beli makanan ke apa ke, ye tak?

Kalau korang tukar rupa wajah pun, kalau yang HANJING JANTAN dari muka bersih dah mula simpan janggut misai dan yang HANJING BETINA mula pakai tudung, dna korang tetap akan sama. Fingerprint korang pun tetap takkan berubah. Nak tukar nama? Boleh...tapi kena dapat perintah mahkamah. Dah tentu kantoi, ye tak?

Menyerah diri je lah...sekurang-kurangnya dapat makan free kat penjara tu, api air tak perlu bayar..semua free sebab income tax kitorang yang akan bayarkan untuk HANJING-HANJING macam ko.

Jika disabitkan kesalahan membunuh, kalau kena hukuman gantung sampai mati pun, tak perlu menanggung kesakitan penyakit kronik. Swift and painless...

Tak yah lah nak tunjuk terror konon polis tak kan dapat tangkap korang. Tuhan Maha Mengetahui dan Maha Mendengar doa orang yang dizalimi.

joesniper said...

YEZERRR !!! Aku nak tambah lagi skett maklumat. Kalau korang kena jel korang untung sebab dapat rumah batu berpagar besi, ada pak gad lagi. Makan, minum, ke toilet, ke padang, ke surau semua ada bodyguard. Macam orang besau-besau je kat dalam tu. Best hooo...cepat la menyerah diri. Kang lambek kok tak menghaso. Kalau korang menyorok korang mati meragan. Sapa pon tak kenal. tah-tah tak de sapa nak kebumikan pon. Seksanya kalau jadi camtu kan..kan.. kan..

Lagi pun sana(dalam penjara) best sebab ramai kawan, sekaum dengan korang pun ada. Boleh kongsi pengalaman dan plan baik punya utk projek selepas selesai hukuman. Kalau lepas la...

Kalau tak lepas pon okey jugak.. sebab kat dalam tu boleh jadi ustaz sebab diberi peluang tobat, diajar mengaji, sembahyang, pose dan sebagainya.

Kalau tak lepas korang tak kena sula dengan buluh lemang kitaorang.

Kalau tak lepas korang masuk shurga(palotak hang la shurga) sebab kena gantung sampai mati. Mau shahid kot(shahid palotak hang)

Aku tau korang mesti ada baca blog ni sebab ni blok korang(takkan tak perasan kott..) Korang populer sungguh. Ya, ni korang punya blog la.. Baik cepat serah diri kat polis daripada kitaorang jumpa korang. Lagi azab, sebab buluh lemang masih banyak. Kalau tunggu raya haji korang kena sula ngan tanduk lembu la pulak nanti sebab masa tu ramai yang korban lembu. Takdo yang korban ayam do.

Cepat le menyerah ya.

MISScha said...

congrat joseniper diatas comment yg sinis tue, cayalah!!

gerenti hanjing-hanjing tu baca blog nie...
bodoh betul kan?
kalau nak popular pon, buat la kerja berfaedah skit...jadi artis ker cam mawi, jadi cam dr. sheikh muszaphar ker..Ini tidak, konon-konon nak jadi "the most brutal criminer" la yer??

Apa yang kau dapat hah?
Dapat title "datuk" ker cam Siti Nurhaliza?
Dapat PJK ke?
Kau ni memang bodoh piang tau tak?
Atau kau ni memang dah tahap kronik sakit mental sebab sanggup buat benda nie.

Nak tanya sikit..
Kau ni ada adik beradik perempuan tak?
Mak kau, nenek kau..perempuan kan?
Kalaulah mereka ni kene semacam mana yang kau dah buat pada arwah adik nurin, apa perasaan kau?
Kurang ajar eks tanya macam tu?
Tapi soalan tu memang teramatlah layak buat kau yang tak der hati perut tue. silap-silap, kau tak kisah pon, kan???

Tak sabar rasanya nak tengok muka kau..si lelaki modenas!
Hensem sangat ke kau ni??

Macam mana la kau ni boleh terlintas dan tergamak nak buat benda-benda bodoh nie?
memang tak sayang diri lah kau nie!

Macam mana dengan raya kau?
enjoy lah puas-puas sebab ini mungkin raya yang terakhir untuk kau..hahaha!

MISScha said...

Sorry to ask..tapi 2 gambar kat main page tu siapa ya??

Hero & Heroein dalam ini cerita ya?

Raj Kumaran said...

mungkin polis dapat tangkap pembunuh dengan mengumpul maklumat tentang semua orang di malaysia yang menggunakan van Nissan warna putih mengikut saksi.

nana said...

my condolence again 4 jazimin n family.eventhough i'm a student, i always follow up all the news bout nurin since the day she were missing till the day her body was found.i was so sad that there is still people out there yg 'xde otak' n 'gila' dat can do such thing to an innocent gal.nvm..she will be ur 'saham' di akhirat nanti,InsyaAllah..for uncle Jazimin,doa ibu bapa & org yg teraniaya akan cepat dimakbulkan.so,doala byk2 dpn kaabah nnt so that 'd IBLIS & KONCO2NYA' akn tbakar mcm cacing kepanasan n trus ditangkap rite aft u blk dr mekah.Amin..Tuhana 2 Maha Berkuasa & tidak pernah menzalimi hamba2NYA.hanya manusia yang slalu berlaku zalim kpd diri mereka sendiri & sesama manusia

Kihampau said...

a'kum semua.
aku rasa kes ni tak akan dapat diselesaikan walaupun ianya dalam kategori profail tinggi...kerana kes ini tidak melibatkan vvip.bayangkan kalau ianya terjadi pada anak2 VVIP...aku rasa berbatalion akan dikerahkan utk mencari dan menggali apa yg patut!
sikap hangat-hangat tahik ayam dan sikap SUSPEK,TANGKAP dan LEPAS itu soal biasa dlm prosedur polis.
Satu aku tanya....berapa juta ringgit di belanjakan untuk hantar 2 orang ke amerika untuk mengENHANCE cctv tu???....tapi tak nampak apa2 juga bukti kukuh untuk buat tangkapan!!...takder kemampuan ke IT negara kita???
KALAU mereka gunakan duit tersebut untuk TAWARAN/GANJARAN kpd umum untuk memberi maklumat aku rasa mungkin akan berbaloi...bukan nak kata masyarakat kita hanya nak tolong kerana duit..tapi begitulah hakikatnya...wang ringgit juga satu kaedah untuk membantu.

1 atau 2 juta myr untuk sesiapa yg tampil dgn maklumat dan bukti yg tepat...aku rasa kaum kerabat penjenayah tu tidak akan teragak2 untuk mendapatkan ganjaran tersebut.

semoga ada perkembangan yg amat positif dan pada keluarga mangsa ..bersabarlah..insyallah.

Unknown said...

Kenapa perkembangan kes in senyap sahaja? Adakah nyawa adik Nurin Jazlin tidak bererti kepada mereka yang mempunyai kuasa, kerana suara kami di blog ini hanya terdiri daripada rayaat biasa? Tiada pengaruh, tiada pangkat, tak kaya!!!

Izleen said...

joesniper, mischa,

HIGH FIVE !!

Izleen said...

mischa,

Yang jantan tu, dia pi sana sini cari rumah sewa konon untuk dia dan anak pompuan dia. Tuan2 rumah yang dia pernah approach kata, tak de lak dia bawak anak pompuan dia. Bila ditanya, dia kata konon takut nak bawak anak pompuan dia keluar sebab kes kes rogol etc etc.

Yang betina tu lak, heroin lam cctv tu yang "dijemput" masuk ke dalam keta kenari silver tu (bohsia kot).

Izleen said...

kihampau dan kenanga, aku setuju dengan hang.

Anak vvip ke, anak taxi driver, tapi ini tetap melibatkan nyawa seorang kanak2 yang belum berdosa. Malah ibu bapa mangsa, En. Jazimin & Pn. Norazian, pun manusia yang mempunyai perasaan. Harap2 jangan lah ada pihak yang mengetepikan kes ini hanya kerana status dan background mereka.

Alhamdulillah A-G pun tertanya apasal yang ditahan reman semua dibebaskan. Sekurang-kurangnya Tuan A-G pun sayangkan Nurin gak. Tapi nampak macam Tuan KPN macam tak ambik tau jer. Jangan lah cam tu...esok esok kena cucu hang ke, anak pompuan hang ke, anak sedara ke, adik/kakak ke, apa rasa?

Zulkifli said...

kalau AG pun dah tanya maka KPN kenalah jawab ...kekuatan kes pendakwaan bergantung kepada kecekapan polis...sebab itulah AG bertanya...kami disini berharap agar kes ini diuruskan dengan cekap dan segera....polis sepatutnya bertambah cekap dengan berlalunya masa kerana penjenayah semakin bijak....tambahan pula laporan akhbar menyebut 1600 pendatang asing masuk ke Malaysia setiap hari....dan mereka kini membentuk kira kira 17% tenaga kerja di Malaysia ...belum campur dengan PATI lagi...jadi dengan adanya perkara sebegini polis kena lebih cekap kerana kadar jenayah pasti akan meningkat setiap tahun...rakyat kata tak setuju pun susah juga sebab kerajaan yang benarkan polisi macam ni...jadi terima ajalah kan...

cikpuansue said...

i agak kecewa dengan perkembangan siasatan pembunuhan nurin. Tapi like pihak2 berkuasa always said. Siasatan sedang dijalankan. Org ramai atau media dilarang ganggu siasatan.

Dalam hal ni, peranan media penting. Sekarang cuba kita tgk, sejauh mata tv kerajaan cuba membantu? I kecewa dgn tv kerajaan. Petang yang I dapat cite cctv dah ada tu..i get excited nak balik tgk berita pukul 8malam tu. As police stated, “org ramai yang ada maklumat berkaitan cctv ni sila hubungi polis” terang2 polis mahukan kerjasama kita semua. Tapi I kecewa, saluran kerajaan yang sepatutnya meletakkan cctv tu sebagai berita utama, lebih interested pilih cite2 pasal raya, pasal org2 balik kg, pasal ucapan2 raya menteri tu menteri ni…pasal angkasawan…it’s ok nak citer pasal bende ni pun…tapi pls pilih isu yang kritikal dulu…..contohi tv3….ingat…tak semua org dapat tgk tv3..like me…I duduk di kawasan ala2 mewah…tapi tv3 tak clear…I duduk di apartment…so hari2 tgk berita tv1 sajalah…waktu kita rakyat Malaysia dok geram, marah kat pembunuh durjana yang masih bebas tu…so bila ada ckit perkembangan..kita jadi tak sabar2 nak tunggu….tapi media mcm tak memandang ia sebagai sesuatu yg serius…tak bermakna every day kena letak berita nurin as berita utama…tapi berita CCTV tu..cctv yang mungkin dapat membantu siasatan dgn lebih cepat..kalau dapat kerjasama penonton…penonton nak tgk…polis jugak yg cakap “kita mahukan kerjasama org ramai yang dapat kenalpasti individu dalam cctv tersebut” so..put it as headline…tunjukkan effort anda dalam membantu..kata “saluran informasi”..

cikpuansue said...

izsahani, u ada cctv yang kenari tu tak? kalau ada paste kan...

cikpuansue said...

baru lepas tgk segmen kedua tu...very confiusing....siapa pompuan baju merah tu?

Zulkifli said...

perempuan baju merah adalah yang dalam photofit tu...tapi tak taula samada dia terlibat atau tidak sama juga macam AG saya pun confuse dengan polis...mula-mula kata lelaki lelaki dalam kereta perodua tu saspek...dah tu sekarang saksi utama termasuk la pempuan indon tu...kalau saksi utama mesti dia tau mat motor tu sapa...susah ...nak speculate pun karang kena marah...nak tunggu dan lihat tanpa bersuara pun dah tension sebab slow sangat...

Unknown said...

Tengok cerita FBI di tv best, senang dapat penjenyah tu. Tapi nak dapatkan penjenyah naik motor tu kenapa susah sangat? Tak ada cara ke...tension betullah!

Zulkifli said...

slow betul hari ni ...mungkin semua kawan kawan masih beraya...cara memang banyak...mungkin polis diam diam ni mungkin tengah menyiasat...harap harap dapat berita baik

joesniper said...

kat TV citer rekaan, realitinya macam kes ni la ... slow and steady, penuh dengan suspen, penuh kezutan catch and release, kezutan sampai AG tak leh nak raya, kezutan hingga IGP tak leh nak bertandang raya ...

ada betul juga komen rakyat jelata RTM hebohkan pasal raya berbanding pasal PDRM minta rakyat jelata tolong cari saspek, kenapa begitu ? seharusnya yang utama diutamakan. raya tu utk kejayaan, selagi pembunuh tak ditemui mana datang kejayaan. RTM - tolong la dulukan yang utama ye..

mungkin juga imbuhan RM20K tak cukup, mintaklah PDRM tambah lagi imbuhan supaya pasangan atau rakan atau sesiapa yang kenal dengan syaitan tu boleh boleh buka mulut kerana imbuhan yang menggalakan.. mungkin RM20K tu tak cukup utk dia larikan diri dari saudara mara pembunuh jadi dia memilih mendiamkan diri .. kalau banyak dai boleh pindah ker .. tukar kerja ker .. haa berjalan tak otak bersimpul aku ni..

BRAVO to all yang mengikuti kes hingga hari ni .. kamu sungguh perihatin.

aku boleh akses blog ni dari PC kompeni tapi tak boleh respon jadi bila balik kerja atau tengah malam baru respon, aku sentiasa mengikuti perkembanga dengan harapan pemergian anakanda Nurin terbela ... allahu akbar walfaatihah ..

Izleen said...

Sorry Sue, baru nampak your message...i tengok dalam http://eddyra.net