Wednesday, September 26, 2007

Don't forget Nurin: ‘Murderer hiding in Klang Valley’

2007/09/26

KUALA LUMPUR: Police believe Nurul Jazlin Jazimin's murderer is hiding in the Klang Valley following the massive media coverage of the incident.

Sources disclosed that the suspect was probably fearful at the moment as he is being hunted not only by the police but by the public as well, following mass condemnation of Nurin's murder.

Nurin, 8, was abducted, beaten and had a cucumber and a brinjal forced into her private parts. She died of an infection after her intestines ruptured.

“Police are still in the process of putting together a photofit of the suspect based on information received from the public. It should be completed soon,” the source disclosed.

Police are working on several other leads, including on the images captured on a closed-circuit television camera. The images are of three people seen separately at the building in PJS 1/48 where Nurin's body was found in a sports bag.

One showed a man arriving on a motorcycle. He was then seen walking into the building carrying a sports bag.

Police are investigating if the man is the “Kampung Baru molester", who had sexually abused two girls, aged 5 and 6, recently.

The other image showed a woman entering the building. Witnesses told police the woman was seen sitting on the staircase with a sports bag next to her. Other footage showed her leaving the building in a silver Perodua Kenari driven by someone else.

It was also reported that a week before Nurin's body was found, a man had approached a houseowner in the area to rent a vacant unit.

The man told the owner that he and his daughter would be the only tenants in the house. The man also told the owner he did not bring his daughter along as he was afraid she would be molested.

After agreeing on the rent, the man left without coming back.

The owner became suspicious after Nurin's body was found and went to police with his story.

It is also learnt that police have lifted fingerprints from the sports bag and have sent them for checks to the National Registration Department.

Selangor police chief Datuk Khalid Abu Bakar said they were working on several fronts and hope to make more progress in their investigations.

Khalid denied media reports that police were prepared to use the help of psychics to get the killer.

“We do not require the assistance of psychics as investigations are progressing and we are confident of solving the case,” he said.

- New Straits Times

69 comments:

Anonymous said...

MASA SEMAKIN SUNTUK LARILAH SEJAUH MANA YANG ENGKAU BOLEH BINATANG PEMBURU AKAN DAPAT JUGA MEMBURU KAU BINATANG

Anonymous said...

JANGAN PANDANG BELAKANG LAGI TERUSKAN USAHA UNTUK MENCARI BINATANG TERSEBUT SEKURANG KURANGNYA ADALAH HADIAH HARI RAYA UNTUK RAKYAT MALAYSIA YANG AMAT KECEWA DAN SEDIH TENTANG APA YANG BERLAKU KEPADA KAK NGAH ALFATIHA....

Insan biasa said...

Kepada Encik Jazimin sekeluarga,tidak ada kata-kata yang boleh saya ucapkan untuk menghilangkan kesedihan yang terpaksa encik lalui. Walaubagaimanapon ada sepotong ayat yang telah membantu saya dalam saat-saat getir dalam hidup saya: "Segala puji bagi Allah yang telah menghapuskan perasaan dukacita dari kami; sesungguhnya Tuhan kami maha pengampun, lagi sentiasa memberi balasan yg sebaik-baiknya kepada orang yang taat" Ayat 34, Surah Faatir

Anonymous said...

Salam untuk keluarga Nurin,
Kematiannya memang sangat menyayat hati..sehingga hari ini jika terpandang wajah arwah di dada-dada akbar saya akan menangis.
Banyakkan berdoa dan sedekah alfatihah kepada arwah. Hanya Allah yang dapat membantu menghilangkan kesedihan yang dilalui oleh kalian berdua.

cencuroot said...

N - Namamu tersemat dlm ingatan
U - Umpama permata hati setiap insan
R - Rebahmu bukan bermakna berakhir segala-galanya
I - Impian kini hanyalah satu
N - Nama IBLIS itu terpampang di akhbar

J - Jasadmu tiada lagi di sisi
A - Ayah dan ibumu sentiasa merindui
Z - Ziarahi pusaramu satu kemestiannya
L - Lupakan dirimu tidakkan sekali
I - Insafi diri buat insan yg lain
N - Natijah ini tidak patut berulang lagi...

J - Jika ini adalah takdirnya
A - Anggaplah ia satu pengajaran
Z - Zalimnya manusia perlu di hindari
I - Insan tak berdosa jadi mangsanya
M - Marilah kita sama bersatu
I - Insan yang kejam perlu di hukum
N - Neraka sudah pasti, hukuman dunia bakal menanti!

Anonymous said...

I urge anybody with 'humanity feeling' to keep-on working together in search of nurin's killer.
Dont stop, dont stop and NEVER STOP until the culprit been found.
Please dont politicise this issues but be focus for the sake of our belove daughter- nurin jazlin.
Dont lets another 'nurin' make us cry.

Anonymous said...

Police, you owe an explanation to the whole malaysian esp the parents on why took you so long to verify the thumb prints you have gotten from the sports bag. Dont tell us IRD are late in giving any response. I am sure they eager to know also who are behind this. The body has been found a week before it was identified as Nurin. Your bersih cekap dan amanah are in doubt!

steph said...

DONT let Nurin die in vain!

Whilst it's comforting to know that we Malaysians, or non-Malaysians and most of us, like me, who do not know her or her family on a personal level, are at least once , now united in our sentiments towards Nurin, we should not spare the realisation that her death has done to us.

We should work together to call for greater sensitivity to be raised in society. We should also go to the root of the problems of our society, that of drugs, eduction, family values etc.

PLEASE, PLEASE DON'T LET HER DEATH BE JUST A PASSING MEMORY. THIS WORLD IS VERY SICK, LETS ALL DO SOMETHING TO HONOUR HER.

Anonymous said...

i'm speechless.. hope the police could caught the NURIN's Killer very very soon......

Anonymous said...

Mereka yang kejam itu bukan lagi manusia..ianya " Binatang ". Kenapa seorang budak kecil menjadi mangsa buruan & hawa nafsu ???

PiZzA ' Zeee said...
This comment has been removed by the author.
PiZzA ' Zeee said...

Anonymous said...

Police, you owe an explanation to the whole malaysian esp the parents on why took you so long to verify the thumb prints you have gotten from the sports bag. Dont tell us IRD are late in giving any response. I am sure they eager to know also who are behind this. The body has been found a week before it was identified as Nurin. Your bersih cekap dan amanah are in doubt!

September 26, 2007 11:53 AM



I totally agree with diz statement!! Yes SIR u r late for some sort of important evidence N im sorry to say u r getting caught in ur weakness each n everytime..

Lana said...

My heart is filled with a vengeance in hope to find Nurin's heartless murderer...He/she is still out there somewhere figuring out next moves...possibly enjoying this cat and mouse game.

My condolences to Nurin's family and beloved ones....Insyaallah, the killer shall be captured soon.

What saddens me the most, is our community as a whole. Why are we such a reactive community...Whenever tragedy strikes....it's only afterwards that we take precautions...like the recent fatal bus accident in Bukit Gantang..why is it that only now authorities are checking company's permits, driver's license, warrants and summons etc etc when in actual fact..those are on going procedures to abide to if someone is hired to work as a driver!

And now, only after Nurin's demise..we hear public service announcements "never let your child walk alone, don't trust strangers" etc etc...why does it have to involve a person's life first before we take action? Why can't we be more pro-active instead???? Why?

I realize, that at this point of time...it is of little use for me doing this. Because as it is, I am only a small,tiny, minute part of our community. One person can't make this change, but if we work hand in hand....we could perhaps...someday. And avoid such incedents and tragedies that mostly take away our beloved's lives.

Whether we like it or not, the truth is..the world is a dangerous place to live in...Be on your toes everyday, coz there is no such thing as being TOO CAREFUL.

Again...my heart goes out to you adik Nurin Jazlin...semoga roh mu dicucuri rahmat. Al-Fatihah....

Uncle Jack said...

...al fatihah and condolence to the family of nurin.

Hopefully the devil who tortured nurin will be burnt alive in fornt of everybody in dataran merdeka. let it burn for 5o days untill ashes flies away. and lets find his family, put them on public papers so that we can take actions against his parents for raising a DEVIL n DAJAL. Long Live justice...

Anonymous said...

I hope we all do not ever forget her...and all that she went through.

Let us all be aware of our surroundings and not turn a blind eye just because we "don't know that/this fella..."

worried said...

kenapa polis tak check angle of demented movies for pedophile markets. she was held for a month after all. just a thought. see this link http://observer.guardian.co.uk/uk_news/story/0,,375883,00.html

PiZzA ' Zeee said...

Lana said...

And now, only after Nurin's demise..we hear public service announcements "never let your child walk alone, don't trust strangers" etc etc...why does it have to involve a person's life first before we take action? Why can't we be more pro-active instead???? Why?

September 26, 2007 1:10 PM



d message "Never let ur child walk alone, dont trust strangers" is very iritating n sick.. though it have a message but it will hurt jazimin's family..

Anonymous said...

kenapa polis lambat sangat ek? Kenapa masa dia hilang dulu pun polis lambat...now pun polis lambat. Do you sleep at night wondering if your tardiness was the cause of our nation's saddest tragedy and the most heinous crime ever committed?

Very upsetting!

Anonymous said...

Everyday we see children walk alone. We used to walk alone when we were little. We allow our children to go out a while and play. Sometimes they stay within our sight and sometimes they don't. Where do we draw the line of parental negligence??

The most important matter is CATCH THAT BLOODY CRIMINAL!

Do it for our dearest Nurin...

Kak Teh said...

Kami tak akan lupa Nurin dan walaupun dari jauh, kami mendoakan supaya mereka yang terlibat ditangkap dan dibawa ke muka keadilan. Kami tidak akan lupa Nurin. Doa kami bersama ibu bapa Nurin juga.

Anonymous said...

KITA INSAN BIASA NO TITLE SO .... ALFATIHA BUAT KAK NGAH

Anonymous said...

Buat adik Nurin Jazlin yang tak pernah ku kenal, pemergian mu menyayat hati dan setiap hari ku doakan semuga roh mu selamat di sisi illahi, tiada lagi derita disebabkan manusia iblis....selamat jalan sayang!
Buat Encik Jazimin dan Puan Norazian bersabarlah banyak-banyak. Saya dapat rasakan apa yang anda rasakan. Hadiah paling indah untuk Hari Raya ini ialah tertangkapnya pembunuh ini yang dinanti-nantikan oleh semua rakyat Malaysia...Semuga pihak polis dapat mengnangkapnya dengan secepat mungkin......

Mohd Nazmuddin said...

Assalammualaikum,
Saya turut bersimpati dengan kejadian yang menimpa adik Nurin Jazlin dan sentiasa berdoa agar pembunuh kejam seumpama syaitan ini ditangkap dan dihukum. Tiada hukuman yang setimpal yang boleh dikenakan kepada syaitan ini melainkan daripada penjara seumur hidup dan dirotan serta biar disiksa oleh rakan sepenjara yang pastinya membenci syaitan itu kerana menyiksa kanak-kanak sebegitu rupa.

Kepada pihak PDRM, pastikan siasatan terus dilakukan dan tangkap pembunuh ini dengan kadar segera, jangan sampai dia bertindak semula.

Jangan dihukum ibubapa Nurin, seperti yang diminta oleh satu persatuan, ini kerana ahli persatuan tersebut pun sebenarnya sama saja, mereka pun tak menjaga anak mereka, melainkan orang gaji dan sebagainya. Mereka pandai bercakap tetapi jika dilihat pada anak mereka, itulah yang memenuhi disko dan pub di KL. Bagi ibubapa yang berpendapatan rendah, masalah seperti kedua-dua bekerja dan sebagainya, untuk mengupah orang gaji adalah satu masalah.

Fikir dan renungkanlah wahai rakyat Malaysia yang masih rasional. Jangan dilihat keburukan orang melainkan keburukan diri sendiri. Usah menuduh tetapi bekerjasama dalam menyelesaikan masalah. Jangan berlagak pandai sedangkan bodoh bertingkat-tingkat. Manusia tetap manusia dan ingatlah bahawa manusia itu sering terlupa dan lalai. UBAHLAH CARA HIDUP!

Epit
Ship Planning Department
Northport (M) Bhd

Anonymous said...

Anak perempuan sebaya dan hampir serupa rupanya dengan Nurin semenjak kes ini saya sedar betapa lalainya saya dlm mengambil berat tentang dirinya.Banyak pengajaran yang saya belajar betapa saya ambik mudah banyak pekara.
Saya selalu beranggapan dia sudah besar utk tahu mana baik dan jahat mana betul mana salah mana yang boleh dan mana yang tak boleh.Saya selalu lupa yang di masih lagi kecil .Saya sangka dengan mengajar dia tentang do and dont's maka dia akan faham.Saya silap....
Nurin terpaksa mengorbankan dirinya untuk dijadikan contoh..
Saya bersalah,saya berdosa dalam menjaga amanahAllah.Setiap hari hati saya merintih pilu, setiap hari saya berdoa supaya tuhan memberi petunjuk kepada pembunuhnya dan setiap hari sya bersyukur kepada Allah saya masih diberi peluang utk menjaga
amanahnya.
Semoga Allah memakbulkan doa saya..
Amin..
Maafkan Bonda nurin Bonda bersalah........

iskandar zulkarnain said...

Kembalilah mendaulatkan undang-undang Allah. Ini jadinya apabila manusia undang-undang yg Allah tetapkan. Buat arwah Nurin dan yang lain seperti arwah Nurul Huda Ghani-syurga buat kamu semua. Ini janji Nabi saw buat mereka yg dizalimi! Takziah dari kami sekeluarga. Bersabarlah atas ujian. Insya Allah-pembunuh kejam itu akan dapat ditangkap-dia sengaja mencabar kita rakyat Malaysia seluruhnya!

Anonymous said...

Pakcik tua tidak sabar2 lagi untuk mengetahui siapa binatang yg tidak berhati perut tu...jahanam kau.. pakcik tua berharap pihak yg berwajib jangan rasa gentar utk mempamerkan binatang tu diDataran Merdeka.. Allahuakbar ..

Aunty Edda said...

Al-Fatihah buat Baby Nurin. Takziah buat keluarganya. Walaupun saya tidak mengenalinya saya amat bersedih atas apa yang telah berlaku terhadapnya dan masih mengalirkan air mata sekira terkenangkannya. Terima ksaih juga kepada En. Jasni AJ kerana mengendalikan blog ini. Tiada kata yang dapat mengubati luka di hati kedua-dua ibubapa Nurin. Saya harap keluarga Nurin tabah menghadapi dugaan yang berat ini. Banyakkan berdoa dan yang terpenting jangan mengabaikan anak2 yang lain secara tidak sengaja kerana terperangkap dalam kesedihan. Memang mudah untuk saya berkata tetapi saya pernah lihat ia berlaku dalam lingkungan keluarga sendiri di mana anak2 yg tinggal terbiar kerana terlalu meratapi anak yang telah pergi. Tidak dapat saya gambarkan kehancuran hati ibu Nurin. Saya sendiri mempunyai anak yang yang hampir sebaya Nurin. Seberat mata yang memandang....Saya berdoa untuk ketenangan jiwa & fikiran keluarga Nurin serta sangat berharap agar SETAN itu akan dapat ditangkap. Buat Nurin - hanya Al-Fatihah dari Aunty setiap hari.

Edda
Bdr Kinrara

fatt said...

hope polis tak dakwa ibu bapa nurin..jgn nak tambah derita yg mereka tanggung..polis tu cepat2 ler cari setan 2..jgn buang masa nak dakwa org yg tak bersalah!!!

Syed said...

This is the holy month of Ramadhan, may Allah in all HIS mercy grant all of our doa to hasten the investigation to nab this brutal murderer and bring him to severe punishment. I am so remorseful for what that has happened to dear Nurin. May Allah bless her soul for she is amongst the righteous people. Amin

Anonymous said...

Saya cadangkan kita brainstorm dalam blog ni cara nak tangkap pembunuh Nurin. Saya yakin dengan cara ini kita dapat mantapkan lagi pencarian dan polis pun boleh dapat idea yang lebih bagus. Hal Nurin dah diketahui negara luar dan sepatutnya kita jalankan siasatan secepat mungkin untuk mengelakkan orang luar takut dengan Malaysia. Janganlah nak salahkan mak ayah Nurin. Mereka dah cukup sedih dengan kehilangan anak mereka.Berperikemanusiaanlah sedikit kepada keluarga En. Jazimin.Meletak anak di sekolah sampai pukul 4 petang bukan penyelasaian untuk kurangkan jenayah.Semua orang kena didik anak tentang tatarakyat dan sivik. Baik ibubapa dan juga guru. Kanak-kanak pun dah besar nanti jadi ORANG juga. Pembunuh Nurin pun budak sekolah juga dulu dan ada ibubapa kan?? Jadi, maksudnya..marilah kita tangani masalah dari akar umbi. Pihak media pun kena sensisif.Contohnya, Suratkhabar skarang.Hentikan berita berunsur sex yang tak penting dan utamakan isu isu semasa. Suratkhabar bukan orang tua je baca. Budak darjah satu pun baca suratkhabar juga. Jadi kita elakkan kanak-kanak dari mahu ambil tahu benda yang tak sesuai dengan umur mereka.Jadikan Suratkhabar tempat menimba ilmu positif dan sesuai kepada semua lapisan masyarakat baik kanak2 mahupun orang dewasa.
Takziah skali lagi buat Keluarga En. Jazimin. Saya yakin Ada Hikmah disebalik kepiluan ini. Dan smoga pihak polis aktifkan siasatan supaya pembunuh tak berpeluang nak lari lebih jauh.

Dr Hafidzi Mohd Noor said...

Assalamualaikum,



Kepada Saudaraku En Jazimin dan Pn Norazian,



Sehingga hari ini saya tidak dapat melupakan peristiwa hitam yang menimpa anakanda Nurin Jazlin. Saya yakin seluruh rakyat Malaysia malah mereka yang berada di negara-negara jiran yang mengikuti kesah sedih ini turut meratapi pemergian anakanda Nurin dengan cara yang begitu tragis. Sesungguhnya tiada kata-kata yang dapat mengubat rasa pilu yang ditanggung oleh saudara suami-isteri serta adek-beradek dan kaum keluarga anakanda Nurin Jazlin.



Izinkan saya menukilkan sesuatu melalui ruangan 'Bicara Kalbu' sebagai bingkisan untuk saudara suami isteri serta seluruh rakyat Malaysia yang prihatin dan bersedih dengan peristiwa malang ini.



Sesungguhnya kita amat bersyukur kerana penderitaan yang ditanggung oleh sekujur tubuh kecil yang tidak berdaya itu sudah berakhir. Anakanda Nurin kini berada di sisi Tuhannya sebagai seorang syuhada. 'Dan jangan kamu menyangka mereka yang terbunuh pada jalan Allah itu mati, bahkan mereka hidup dan diberi rezeki di sisi Tuhan mereka'. Berita-berita gembira yang terkandung di dalam kitab suci Al-Quran tentang ganjaran untuk mereka seperti Nurin mengubat hati kita yang luka. Ia ibarat air sejuk yang mendamaikan hati. Anak-anak seperti Nurin yang tidak punya sebarang pertanggungjawaban lagi akan ditempatkan di dalam syurga. Dia kini sedang bergembira di bawah naungan Tuhan dan sedang menanti kehadiran ibu-bapa dan adek-beradeknya di pintu syurga.



Untuk saudara Jazimin dan Norazian, anda juga bakal menerima ganjaran yang amat besar di sisi Tuhan. Seperti sabda Junjungan yang membawa maksud 'Sesiapa yang buah hatinya (anak) diambil oleh Allah dan dia bersabar maka untuknya ganjaran syurga.' Syaratnya ia bersabar dan redha.



Nabi juga pernah bersabda yang membawa maksud 'barangsiapa yang kematian tiga orang anak sewaktu kecil, maka Allah tempatkan ia di dalam syurga. Sahabat bertanya 'bagaimana kalau dua ya Rasulullah?. Dijawab oleh Rasullah, ya, dua juga. Ditanya lagi oleh sahabat kalau seorang ya Rasulullah? Maka dijawab oleh Rasullulah SAW, satu juga. Hakikatnya menerima hakikat kematian seorang anak yang masih kecil amat berat, lantaran itu Allah menyediakan ganjaran yang besar, dengan syarat diiringi dengan perasaan redha dan sabar.



Termasuk juga pengertian sabar bagi saudara berdua dan kesemua ibu-bapa yang lain ialah dengan tidak mengabaikan pendidikan anak-anak yang masih disamping kita. Besarkanlaha anak-anak, Kakak dan adek-adek Nurin dengan didikan Islam sebenarnya.Didiklah mereka dengan asas-asas Islam, hiasi anak-anak itu dengan akhlak dan syakhsiah muslimah, dan pastikan mereka membesar sebagai muslimah sejati yang menjunjung Islam dalam kehidupan dalam ertikata yang sebenarnya. Mudah-mudahan penampilan Nurin Jazshira, Nurin Jazrina dan Nurin Jasliza apabila dewasanya nanti membanggakan saudaramu Almarhumah Nurin Jazlin.



Mengenai pembunuh Nurin Jazlin pula, hukuman sedang menantinya, kalau tidak di dunia di akhirat pasti. Cuma kita yang amat marah dengan kejadian ini juga tidak boleh mendahului Tuhan dalam mencari keadilan sebagaimana yang diluahkan dalam pelbagai ruangan blog dan diskusi. Ada yang mencadangkan agar, si pembunuh Nurin disakiti dengan pelbagai cara sebagai balasan atas tindakan kejam dan tidak berperikemanusiaannya. Walaupun ia sekadar luahan perasaan marah, namun percayalah Allah telah menyediakan balasan yang setimpal untuknya. Marilah kita serahkan urusan ini sepenuhnya kepada Allah. Cuma kita di dunia ini haruslah mencari jalan yang terbaik untuk menegakkan keadilan. Tidak ada pilihan yang terbaik selain apa yang digariskan oleh syariat Islam. Telah tibalah masanya pihak yang berwajib memikirkan perlaksanaan undang-undang Islam sebagai pencegah yang terbaik kepada jenayah keji seperti yang menimpa anakanda Nurin. Mungkinkah kita menanti peristiwa setragis ini sebelum terpanggil untuk memikirkan perlaksanaan Undang-undang Islam. Bukankah telah ada saranan bahawa sudah sampai masanya undang-undang 'Common Law' tinggalan penjajah diganti dengan undang-undang Islam ketika negara merayakan ulang tahun kemerdekaannya yang ke 50?



Akhirnya, mari kita seluruh rakyat Malaysia dan umat Islam khususnya mengambil peluang yang disediakan oleh Allah dalam bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini untuk bermunajat kepada Allah, memohon ampun atas segala kecuaian kita dalam menunaikan amanah kita di atas muka bumi ini sehingga berlaku pelbagi kerosakan. Sesungguhnya penderitaan yang ditanggung oleh anakanda Nurin Jazlin adalah bekas dari perbuatan tangan kita yang gagal untuk memakmurkan bumi ini dengan keadilan dan kebenaran Islam. Lalu kezaliman bermaharajalela sehingga tiada siapapun yang terpelihara dari kejahatan yang melata termasuklah anak-anak kecil tidak berdosa seperti anakanda Nurin Jazlin.



Damailah dikau di sana wahai anakanda Nurin Jazlin.



Dr Hafidzi Mohd Noor

Penulis 'Bicara Kalbu' Berita Harian

Kelolaan Pertubuhan Wanita Jamaah Islam Malaysia (WJIM)

Dr Hafidzi Mohd Noor said...

Assalamualaikum,



Kepada Saudaraku En Jazimin dan Pn Norazian,



Sehingga hari ini saya tidak dapat melupakan peristiwa hitam yang menimpa anakanda Nurin Jazlin. Saya yakin seluruh rakyat Malaysia malah mereka yang berada di negara-negara jiran yang mengikuti kesah sedih ini turut meratapi pemergian anakanda Nurin dengan cara yang begitu tragis. Sesungguhnya tiada kata-kata yang dapat mengubat rasa pilu yang ditanggung oleh saudara suami-isteri serta adek-beradek dan kaum keluarga anakanda Nurin Jazlin.



Izinkan saya menukilkan sesuatu melalui ruangan 'Bicara Kalbu' sebagai bingkisan untuk saudara suami isteri serta seluruh rakyat Malaysia yang prihatin dan bersedih dengan peristiwa malang ini.



Sesungguhnya kita amat bersyukur kerana penderitaan yang ditanggung oleh sekujur tubuh kecil yang tidak berdaya itu sudah berakhir. Anakanda Nurin kini berada di sisi Tuhannya sebagai seorang syuhada. 'Dan jangan kamu menyangka mereka yang terbunuh pada jalan Allah itu mati, bahkan mereka hidup dan diberi rezeki di sisi Tuhan mereka'. Berita-berita gembira yang terkandung di dalam kitab suci Al-Quran tentang ganjaran untuk mereka seperti Nurin mengubat hati kita yang luka. Ia ibarat air sejuk yang mendamaikan hati. Anak-anak seperti Nurin yang tidak punya sebarang pertanggungjawaban lagi akan ditempatkan di dalam syurga. Dia kini sedang bergembira di bawah naungan Tuhan dan sedang menanti kehadiran ibu-bapa dan adek-beradeknya di pintu syurga.



Untuk saudara Jazimin dan Norazian, anda juga bakal menerima ganjaran yang amat besar di sisi Tuhan. Seperti sabda Junjungan yang membawa maksud 'Sesiapa yang buah hatinya (anak) diambil oleh Allah dan dia bersabar maka untuknya ganjaran syurga.' Syaratnya ia bersabar dan redha.



Nabi juga pernah bersabda yang membawa maksud 'barangsiapa yang kematian tiga orang anak sewaktu kecil, maka Allah tempatkan ia di dalam syurga. Sahabat bertanya 'bagaimana kalau dua ya Rasulullah?. Dijawab oleh Rasullah, ya, dua juga. Ditanya lagi oleh sahabat kalau seorang ya Rasulullah? Maka dijawab oleh Rasullulah SAW, satu juga. Hakikatnya menerima hakikat kematian seorang anak yang masih kecil amat berat, lantaran itu Allah menyediakan ganjaran yang besar, dengan syarat diiringi dengan perasaan redha dan sabar.



Termasuk juga pengertian sabar bagi saudara berdua dan kesemua ibu-bapa yang lain ialah dengan tidak mengabaikan pendidikan anak-anak yang masih disamping kita. Besarkanlaha anak-anak, Kakak dan adek-adek Nurin dengan didikan Islam sebenarnya.Didiklah mereka dengan asas-asas Islam, hiasi anak-anak itu dengan akhlak dan syakhsiah muslimah, dan pastikan mereka membesar sebagai muslimah sejati yang menjunjung Islam dalam kehidupan dalam ertikata yang sebenarnya. Mudah-mudahan penampilan Nurin Jazshira, Nurin Jazrina dan Nurin Jasliza apabila dewasanya nanti membanggakan saudaramu Almarhumah Nurin Jazlin.



Mengenai pembunuh Nurin Jazlin pula, hukuman sedang menantinya, kalau tidak di dunia di akhirat pasti. Cuma kita yang amat marah dengan kejadian ini juga tidak boleh mendahului Tuhan dalam mencari keadilan sebagaimana yang diluahkan dalam pelbagai ruangan blog dan diskusi. Ada yang mencadangkan agar, si pembunuh Nurin disakiti dengan pelbagai cara sebagai balasan atas tindakan kejam dan tidak berperikemanusiaannya. Walaupun ia sekadar luahan perasaan marah, namun percayalah Allah telah menyediakan balasan yang setimpal untuknya. Marilah kita serahkan urusan ini sepenuhnya kepada Allah. Cuma kita di dunia ini haruslah mencari jalan yang terbaik untuk menegakkan keadilan. Tidak ada pilihan yang terbaik selain apa yang digariskan oleh syariat Islam. Telah tibalah masanya pihak yang berwajib memikirkan perlaksanaan undang-undang Islam sebagai pencegah yang terbaik kepada jenayah keji seperti yang menimpa anakanda Nurin. Mungkinkah kita menanti peristiwa setragis ini sebelum terpanggil untuk memikirkan perlaksanaan Undang-undang Islam. Bukankah telah ada saranan bahawa sudah sampai masanya undang-undang 'Common Law' tinggalan penjajah diganti dengan undang-undang Islam ketika negara merayakan ulang tahun kemerdekaannya yang ke 50?



Akhirnya, mari kita seluruh rakyat Malaysia dan umat Islam khususnya mengambil peluang yang disediakan oleh Allah dalam bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini untuk bermunajat kepada Allah, memohon ampun atas segala kecuaian kita dalam menunaikan amanah kita di atas muka bumi ini sehingga berlaku pelbagi kerosakan. Sesungguhnya penderitaan yang ditanggung oleh anakanda Nurin Jazlin adalah bekas dari perbuatan tangan kita yang gagal untuk memakmurkan bumi ini dengan keadilan dan kebenaran Islam. Lalu kezaliman bermaharajalela sehingga tiada siapapun yang terpelihara dari kejahatan yang melata termasuklah anak-anak kecil tidak berdosa seperti anakanda Nurin Jazlin.



Damailah dikau di sana wahai anakanda Nurin Jazlin.



Dr Hafidzi Mohd Noor

Penulis 'Bicara Kalbu' Berita Harian

Kelolaan Pertubuhan Wanita Jamaah Islah Malaysia (WJIM)

Anonymous said...

Sedih.... teramat sedih... tak tahu nak cakap macamamna...Saya setuju dengan Dr. Mari kita kembali kepada undang-undang Allah.

Anonymous said...

Kepada abg Jas dan keluarga terutama abg min berserahlah kita kepada tuhan, semoga dengan berkat doa semua bangsa malaysia mudah-mudahan kita akan menempuh kejayaan memberkas penjenayah yang akan menjadi penghuni neraka jahanam. To KPN, U all to slow. Please wake up.......Please work for it. Ini bukan isu keluarga mangsa....tetapi ini adalah isu semua rakyat malaysia. Tolong buktikan Anggota Polis kita bertaraf dunia.

emazens said...

i wish the stupid-fuckingly-sex_addicted-bastard+murderer
will be caught a.s.a.p.

Allah Maha Adil, Allah Maha berkuasa.

Anonymous said...

asalamualaikum,

buat keluarga arwah nurin, saya sekeluarga dan warga kolej profesional mara indera mahkota,kuantan ingin mengucapkan takziah atas kehilangan nurin.kami semua terkilan serta sedih atas apa yang menimpa.di sini kami hanya dapat berdoa serta mengharap agar orang yang melakukan perbuatan terkutuk itu akan dijumpai serta menerima hukuman yang setimpal dengan perbuatannya.sesungguhnya allah itu maha mengetahui apa yang dilakukan oleh umatNya.sejauh mana pun binatang itu lari dia tetap menjadi binatang buruan semua pihak.harap keluarga arwah tabah serta tawakal.mungkin allah lebih menyayangi arwah.solat hajat dan solat istikharaj mungkin dapat membantu.wassalam...

shad... (Decom1D,KPMIM)

Tan Sri Dato' Tengku Donno Anythin said...

Takziah kepada keluarga mangsa...


I hope the copper is really closing in on this insane sadistic devil. Once caught I hope the authority would do a thorough profiling on him. We must know everything about him.

His childhood,upbringing etc.
Any history of mental illness.
Any history sexual crime before
The nature of the crime
Convicted for how long and when released
bla...bla..bla..

I remember the old guy who raped and sodomized tourists not too long ago. They should have not released him, unless they castrated him first.

Don't tell me it is barbaric and inhumane etc, oh please. You don't know what these perverts are capable of, until something happened.

Unless we are willing to spent thousands of taxpayers money on therapy and drugs (which I think never worked on these group of people). That is the only option if we are really releasing them back into society.

simple analogy : give mat rempit a bike he will rempit again. Take away his bike, and he'll learn to use the bus.

Believe me, a simple procedure to remove a sexual offender's p***s is a whole lot cheaper than the life of an 8 year old girl.

All in favour say aye!

Anonymous said...

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh,

Membaca tulisan Dr Hadfizi amat mendamaikan jiwa yang sekian lama keluh kesah dengan peristiwa ini. Airmata sentiasa mengalir mengenangkan dan membayangkan penderitaan yang ditanggung Nurin maupun ibu dan ayahnya sekarang. Namun perancangan Allah adalah sentiasa yang terbaik. Berat teramat berat beban yang terpaksa dipikul oleh mereka yang ditinggalkan. Tapi merekalah insan terpilih yang Allah janjikan syurga kerana redha dengan musibah yang melanda. Itulah tempat abadi yang kita semua akan tuju. Dunia ini cuma sementara dan penuh dengan kesonsangan dan percanggahan. Dengan berbaik sangka atas segala takdir Allah,dengan sifat rahmat Allah jua Nurin kini ditempat yang terbaik tiada yang lebih baik dari syurga dan kekal abadi. Tinggallah kita di dunia penuh fitnah dan kezaliman yang masih tidak tentu untung nasib di akhirat nanti....

Untuk ayah dan bonda Nurin serahlah segalanya kepada Allah di situlah penawar segala musibah...

Berbahagialah Nurin di sana menunggu untuk memimpin tangan ayah dan bonda sama-sama ke syurga, amin...

Ummu Sumiyyah ~ KL.

Bra said...

Hope the heartless bastard be found and given the death sentence for murdering such a young and innocent girl.

I will continue to pray and I hope that Jazlin's family may find peace within themselves.

ismeart said...

Yes..dont forget..the murderer is still around waiting for the best time to make a new move...Sebelum kejadian seumpama ini berlaku lagi, adalah lebih baik kita rakyat malaysia ingat mengingati apabila berjumpa kawan dalam perbincangan, dalam gurau jenaka, dalam bertugas, masa berbual...maknanya kita tidak akan melupakan tanggungjawab kita sebagai ahli masyarakat dalam khidmat sosial. Kita tak mahu lagi peristiwa ini hangat diperkatakan dan diperbincangkan untuk sementara sahaja seperti "hangat-hangat tahi ayam".bila dah masuk 3 ke 4 bulan mulalah masing masing balik sejuk dan berseronok dengan aktiviti masing masing sampai melupakan tanggungjawab kita dalam khidmat sosial. Percayalah,inilah yang selalu berlaku pada masyarakat kita. Untuk pengetahuan kita...kementerian pelajaran ada mengenalkan matapelajaran tentang seksualiti yg mengajar murid dari sekolah rendah hingga menengah. Apa yg saya tahu dari anak saya..m/pel ini bukan cakap pasal mcmana nak buat seks tapi mengajar juga bagaimana nak mengenalpasti org yg x dikenali yg cuba nak melakukan perlakuan seks, mengelak dari jadi mangsa deraan seks dan banyak lagi.
So apa lagi..kementerian pelajaran pun boleh main peranan kat sini.

Kepada ibubapa Allahyarhamah nurin..banyak bersabar dan kuatkan semangat dalam menempuh hari hari depan tanpa nurin jazlin lagi..Ingat kata Dr di atas.. bahawasanya nurin jazlin sedang dibelai dengan kenikmatan di sisi tuhannya...mungkin ini dapat menenangkan hati dan fikiran ibu dan bapa jazlin..Cuba kita renungkan...kalau di dunia dia menderita mengidap penyakit..tetapi dia derita x lama..sebab tuhan lebih menyayanginya dan kini sedang berehat dengan aman. Amin. Menanti mu di pintu syurga.

Taqiyuddin said...

Tak boleh ke cari bomoh untuk selesaikan benda nih..
Harun Din ada kan try la..

www.taqiyuddin.wordpress.com

Anonymous said...

Kembali kepada Islam untuk elak kisah Nurin Jazlin berulang
Murtadza Ibrahim | Foto Wan Zahari
Mon | Sep 24, 07 | 12:07:34 pm MYT
Kira-kira dua tahun lalu, seorang bapa pernah memberitahu, hidupnya sentiasa di dalam keadaan "takut" dan "risau". -kira



Sila layari www.englishsection.com untuk Laman Utama English Section atau www.harakahdaily.net/wap/ untuk melayari HarakahDaily.Net menggunakan telefon bimbit GPRS (General Packet Radio Service) anda.

Bapa ini yang menetap di Kampung Pandan Dalam, Kuala Lumpur mempunyai lima orang anak perempuan dengan yang sulung berusia 15 tahun dan yang bungsu berusia tujuh tahun.

Pada ketika itu, kesemua anaknya masih bersekolah samada menengah mahupun sekolah rendah. Kedua ibu-bapa ini bekerja di sektor swasta.

Dia memberitahu, hidupnya sentiasa takut dan risau dengan keadaan lima orang anak perempuannya yang bersekolah ini.

Hampir setiap waktu, dia akan menghubungi rumah samada anaknya sudah berada di rumah ataupun tidak. Dia terlalu bimbang dengan keselamatan anak-anaknya ini.

Katanya, hatinya akan berdebar walaupun anaknya keluar berjalan kaki secara bersendirian walaupun tidak sampai 500 meter dan di waktu siang hari.

Selain itu, dia juga terlalu bimbang dengan tahap sosial anak-anak remajanya itu. Dia cukup yakin "peer group" boleh mempengaruhi tingkah laku anaknya ini jika dia terleka seketika.

Dalam isu yang lain, seorang pakar motivasi pernah memberitahu dia menghadapi kes yang mana seorang remaja perempuan yang bersopan santun, berbudi bahasa dan dalam lingkungan keluarga bahagia telah dirogol kerana tidak melayan seorang lelaki yang cuba mengurat dirinya itu.

Keluarga dan remaja tersebut dikatakan "trauma" dengan insiden ini memandangkan kehidupan mereka yang cukup bahagia dan patuh dengan ajaran agama.

Bukti tahap sosial masyarakat makin buruk

Akhirnya isu yang terbaru dan disifatkan suatu tragedi kepada tahap sosial masyarakat kini adalah kematian tragis seorang kanak-kanak Nurin Jazlin Jaziman pada 17 September 2007 yang lalu.

Gadis yang berusia lapan tahun dan pelajar tahun dua Sekolah Rendah Kebangsaan Desa Setapak yang di laporkan hilang pada 20 Ogos 2007 lalu ditemui mati dalam sebuah beg pakaian sukan di Taman Petaling Jaya Utama, Petaling Jaya. Dia menjadi mangsa penderaan seksual melampau!

Pada 2003, seorang kanak-kanak Nurul Huda Abdul Ghani,10 tahun ditemui mati selepas dicekik dan dirogol di Kampung Pekajang, Tanjung Kupang, Gelang Patah, Johor.

Pada 8 Januari 2004, satu lagi kes yang membabitkan kanak-kanak Harirati Saridi ditemui mati dan dirogol ketika dalam perjalanan ke sekolah di Kampung Ratau, Menggatal, Kota Kinabalu Sabah.

Kemudian pada 22 Disember 2004, kes Siti Syazwani Ahmad Dusuki, murid tahun tiga Sekolah Kebangsaan Pinang Tunggal, Sungai Petani Kedah dilaporkan hilang ketika pulang mengaji al-Quran ditemui terbunuh selepas di rogol di ladang sawit tidak jauh dari rumahnya.

Sebelum ini masyarakat tidak akan lupa kes kematian Nor Iszyani Amlia Ahmad Iskandar, berusia dua tahun dalam keadaan menyayat hati di Damansara Damai, Petaling Jaya.

Dalam kejadian ini, dubur kanak-kanak malang itu cedera teruk ditusuk objek keras manakala kemaluannya ada kesan cubitan.

Ini yang dilaporkan oleh pihak media. Bagaimana pula dengan kejadian lain yang tidak didedahkan oleh media terutamanya yang dilaporkan kepada pihak polis.

Atau yang lebih tragis lagi tidak dilaporkan kepada dengan pihak polis untuk mengelakkan aib keluarga dari kacamata masyarakat umum.

Selain ini, satu kajian Pusat Penyelidikan Innocenti Tabung Bangsa-Bangsa Bersatu Untuk Kanak-Kanak (Unicef) mendedahkan setiap tahun 3500 kanak-kanak berusia kurang 15 tahun di 27 negara maju meninggal dunia akbat penderaan dan dikaitkan dengan kemiskinan dan tekanan.

Keadaan ini dikaitkan dengan negara maju akibat masalah sosial dan keluarga tetapi apa pula kedudukannya di negara ini?

Cukupkah sekadar reaksi marah kita?

Gambaran yang diberikan adalah seolah-olah tahap sosial masyarakat kita yang ada sekarang sedang menuju ke arah hampir "bobrok", tidak selamat dan kurang menyakinkan.

Seluruh lapisan rakyat begitu marah, merintih dan kecewa dengan segala kejadian yang menimpa kanak-kanak ini.

Masing-masing beranggapan kejadian ini tidak harus atau perlu berlaku.

Masing-masing sekadar merintih dengan melahirkan pelbagai harapan seperti dikenakan tindakan yang tegas terhadap perogol, perlunya kerajaan wujud pelbagai Akta, meminta masyarakat lain agar lebih perihatin di samping mengharapkan pihak berkuasa lebih berperanan dan agresif dalam menguatkuasakan undang-undang.

Apabila dalam tempoh 40 hari tiada sebarang isu besar dan meluas yang dipaparkan oleh media massa, keadaan akan kembali kembali asal- meneruskan kelekaan hidup masing-masing dan lupa dengan isu yang cukup dahsyat ini.

Para ibu bapa yang perihatin dengan tahap sosial masyarakat masa kini meneruskan "kerisauan" demi "kerisauan" walaupun kerajaan terus hebah negara sentiasa aman dan tenteram.

Kemudian, rakyat akan merintih, marah dan kecewa kembali apabila isu yang dahsyat ini kembali berulang setelah mendapat liputan yang meluas dari media massa.

Masing-masing bersikap stereotaip - minta tindakan tegas, pihak berkuasa perlu menguatkuasaan undang-undang dan kerajaan perlu lebih bertanggung jawab.

Hentikan sikap hepokrit sesetengah masyarakat ini. Cukuplah dengan sikap opportunis kerajaan yang perihatin dengan masalah sosial masyarakat apabila kembalinya isu yang dahsyat ini.

Sekarang adalah masa kita bertindak dan bukannya kembali merintih, marah yang selepas itu kita akan lupa kembali kepada sikap "kelekaan" dengan kehidupan harian.

Apa yang harus kita lakukan?

Masalah sosial bejat masyarakat akan berulang sentiasa kerana kita tidak pernah bertindak. Kita tidak pernah bertanya kepada diri sendiri, apakah tindakan yang perlu dilakukan dengan segara akan sosial masyarakat dapat diperbaiki.

Tanpa disedari sesetengah masyarakat samada yang kaya, sederhana dan miskin telah melakukan pelbagai kesalahan kerana tidak pernah mendidik anaknya menjadi manusia yang berguna dan berakhlak.

Ada sesetengah ibu bapa yang tidak pernah melakukan disiplin terhadap anaknya seperti menegur anak perempuan berpakaian tidak menutup aurat, pergaulan bebas lelaki- perempuan, masa yang tidak menentu di rumah, anak menjadi mat rempit dengan alasan kononnya menjaga kebebasan dan kemerdekaan anak-anak.

Sesetengah mereka tidak pernah menegur anak remaja perempuan yang berpakaian ketat dan singkat sehingga nampak anak pusat dan seluar dalam pelbagai warna dari arah belakang apabila mereka duduk.

Sesetengah ibu dan bapa akan mempertahankan anak remaja lelakinya menghisap rokok atau ditangkap kerana menjadi mat rempit dengan pelbagai alasan.

Masyarakat umum melihat tingkah laku sesetengah anak remaja Melayu masakini. Lihatlah cara mereka berpakaian. Lihatlah cara mereka bergaul dengan orang yang lebih tua.

Lihatlah sikap mereka yang masih remaja duduk melepak sambil menghisap rokok antara lelaki dan perempuan. Masyarakat hipokrit ini tidak boleh ditegur tetapi marah apabila berlakunya sesuatu tragedi yang menimpak anak remaja lainnya!

Sikap hiprokrit masyarakat ini disogok tindakan kerajaan yang terlalu opportunis.

Kerajaan Islam Hadhari yang tersasar

Kerajaan begitu hebat menghebahkan konsep Islam Hadhari tetapi tiada sebarang langkah atau tindakan untuk mengurangkan sosial masyarakat yang hampir "bejat" ini.

Kerajaan hanya kaya dengan konsep, kaya dengan kata-kata dan slogan tetapi tindakan adalah sifat.

Secara simboliknya apabila kerajaan melancarkan tidak sampai seminggu konsep Islam Hadhari- suatu konsert dangdut besar-besaran diadakan di Stadium Merdeka yang dikenali sebagai "Inul-Goyang Garudi".

Suatu fenomena yang cukup dahsyat apabila kerajaan Islam Hadhari membenarkan media elektronik yang memaparkan pelbagai program hiburan dan tayangan gambar yang menjolok mata terutamanya yang membabitkan anak-anak remaja Melayu dan Islam yang terus masuk ke dalam rumah.

Kerajaan Islam Hadhari membenarkan media elektronik mengadakan pelbagai program realiti termasuk tayangan bagaimana mahu mencari seorang isteri yang bertentangan dengan kaedah Islam.Malahan suatu ketika dahulu mana-mana artis lelaki dilarang sama sekali berambut panjang, kini semakin hebat dan memualkan.

Pelbagai program yang menjolok mata ini disifatkan sebagai "membalas dendam" untuk kepuasan kerana suatu ketika dahulu kerajaan agak menyekat kerana ia disifatkan begitu melekakan dan menjejaskan pembentukan peribadi masyarakat.

Mungkin ada di kalangan masyarakat yang beranggapan ia terpulang kepada individu untuk melihat mana yang baik dan buruk tetapi anggapan ini adalah tidak betul kerana kerajaan membenarkan siaran ini dari berlangsung.

Kenapa negara-negara Islam lainnya masih mengekalkan siaran yang lebih berdisplin sedangkan kita tidak?

Segala bentuk hiburan yang melampau dan akhlak buruk sesetengah anak remaja Melayu Islam sememangnya mengundang malapetaka.

Ia boleh mengundang kepada nafsu kepada setiap lelaki atau perempuan di dalam keadaan jisim yang kecil mahupun besar.

Ia boleh mengundang kepada lelaki yang menghadapi masalah "sexual disorder" atau kecelaruan seks sehingga kanak-kanak kecil menjadi mangsanya.

Kerajaan perlu mengakui hakikat dengan kehebatan berjaya menjaga keamanan dan ketenteram rakyat dalam tempoh 50 tahun tetapi perlu mengakui bahawa moral sesetengah masyarakat sekarang semakin "bejat".

Kerajaan yang hebat dan bertanggungjawab tidak boleh lepas tangan terhadap isu yang disifatkan buruk tetapi menghebahkan meluas isu yang dianggap baik dan positif.

Apa yang penting bertindaklah sekarang. Masyarakat perlu ditegur dan menegur di antara satu sama lain agar peristiwa ini tidak berulang.

Kaum keluarga yang perihatin dengan masalah moral ini perlu berani membuat teguran atau tindakan terhadap ibu dan bapa yang bersikap sambil "lewa" terhadap anak-anak mereka.

Sebagai pemimpin utama negara, Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi juga perlu bersikap lebih banyak bekerja, menantau dan sensitif dengan membuang slogan "Kerja bersama saya dan bukan untuk saya" sebagai alasan dia "lepas tangan" atau tidak mahu bertanggung jawab kepada menteri atau pegawai yang dilantiknya.

Hentikanlah sikap sesetengah masyarakat Melayu yang hipokrit dan sesetengah pemimpin kerajaan yang oppurtunis! Kembali kepada ajaran Islam yang sebenar dan bukan berpaut kepada slogan semata-mata! Bertindaklah ... - mr

Anonymous said...

kill him slowly...

Anonymous said...

Abah! Ibu! janganlah ditangisi lagi pemergian Kak Ngah, Kak Ngah sudah tenang dan aman diSINI. Saat ini Kak Ngah sedang diapit oleh dua tubuh. Baik, tapi bukan abah. Cantik, tapi bukan ibu. Kak Ngah bahagia disini. Kak Ngah dapat melihat wajah Abah dan Ibu semalam tapi kalian semua kelihatan sugul. Kak Ngah panggil Ibu..hampa. Kak Ngah tegur Abah..hampa. Kak Ngah tak tahu mengapa. Oh! mungkin hari itu Kak Ngah sudah menjerit sepuasnya dan banyak kudrat Kak Ngah habis memanggil Ibu dan Abah. Tapi Kak Ngah tetap menjerit memanggil Abah dan Ibu. Kak Ngah sakit diperlakukan sebegitu. Waktu itu Kak Ngah harap sangat yang Abah datang dan bawa Kak Ngah balik. Kak Ngah tak selesa dengan siluman itu. Tapi Abah tak datang..Kak Ngah panggil Ibu..ibu juga tak datang. Mungkin kerana jeritan Kak Ngah semakin lama semakin perlahan dan ibu tak dapat mendengar suara Kak Ngah. Tak apa Ibu, Kak Ngah tak salahkan Ibu. Kak Ngah semakin tak berdaya, sakit bercampur penat. Kak Ngah pun tertidur. Tapi tidur Kak Ngah terasa begitu lain tak seperti waktu di rumah. Mungkin Kak Ngah bermimpi melihat ramai orang berdiri di hadapan Kak Ngah. Wajah mereka begitu jernih. Tidak pernah Kak Ngah lihat wajah-wajah itu dahulu. Wajah wajah itu memimpin Kak Ngah menuju ke arah cahaya terang yang tidak mampu mata Kak Ngah menjengahnya. Kah Ngah duduk disamping cahaya itu bersama wajah-wajah jernih itu. Kini Kak Ngah masih disisi cahaya itu bersama yang lain memerhatikan gelagat kalian. Kak Ngah dapat melihat Abah dan Ibu. Tapi..Abah dan Ibu janganlah terus bersedih, Kak Ngah bahagia disamping cahaya ini dan Kak Ngah menunggu saat Abah dan Ibu juga bisa melihat cahaya ini nanti....

Anonymous said...

Please see Rudin X comment on police statement.
http://mimpiboneka.blogspot.com/2007/09/masa-depan-kanak-kanak-di-bawah-regim.html

Anonymous said...

Kalaulah suara saya dapat didengar oleh para pemimpin... saya ingin merayu agar kita kembali kepada hukum Allah iaitu hukum hudud. ini tak de kena mengena ngan politik ye...just rasa kita ni dah jauh menyimpang dari jalan Allah. Kita kena sedar, kadang kadang sesuatu yang terjadi adalah peringatan dari Allah. Kita tolak hukum Allah...inilah akibat yang menimpa. Kita rakyat Malaysia marilah kita berusaha menjadi manusia yang lebih ambil berat sesama sendiri. Zaman sekarang, banyak orang buat hal sendiri. "tu Anak kau.. bukan anak aku"! Sikap begini menempah kesusahan kepada masyarakat. Kalau masyarakat lebih prihatin dan saling ambil berat kan bagus.Saya sedih. Anak kecil tak berdosa, comel dan punya masa depan yang panjang hancur kerana nafsu manusia yang TAK TERKAWAL! Jadi macamana nak buat supaya terkawal?? Undang- undang Islam sajalah yang boleh menakutkan mereka ini. Bila mereka dihukum nanti orang lain tengok dan takut.Perasaan takut itu yang menahan mereka yang berniat jahat ini dari melakukan perkara-perkara tak elok. Hasilnya..kurang jenayah, lebih aman dan hidup lebih teratur. Fikir-fikirkan lah bersama-sama.

Anonymous said...

With each passing day, I am sure most of us are losing our patience in awaiting the capture of the merciless, heartless murderer(s) of lovable little Nurin Jazlin.Even though the govt and police claim to be doing their part in restoring justice to the deceased, I just can't see their sense of urgency in this matter. Every now and then, I visit www.bernama.com hoping to catch a glimpse of a newsbreak on this case, and end up being disappointed. I'm praying really hard for the late Nurin. All Malaysians, irrespective of their religion, will surely be praying for her- her death has created such a big impact upon our lives. Not a day goes by that I don't think of her. I just hope the killer(s) don't get away like in the case of poor Ang May Hong (1997)due to the delayed progress in investigations.

Anonymous said...

Setiap hari aku belek paper, termasuklah paper online, mencari perkembangan terkini, tapi hampa. 1. Polis, tolonglah jejak setan itu segera. Kerahkan segala kepakaran termasuk kepakaran luar negeri. Segerakanlah sahkan cap jari dan tolonglah padankan dengan dna rambut yang ditemui dalam beg sukan tu. Segerakan siarkan photofit setan tu supaya public dapat bantu. 2. Saksi kejadian, tolonglah beri maklumat walau sekecil manapun. Tahniah buat tuan punya rumah sewa di PJS1 dan ibubapa kepada anak yang hampir diculik di pasar malam Setapak kerana memberikan maklumat. Seharusnya lebih ramai lagi tampil kerana saya percaya pasti ada saksi melihat kelibat Nurin semasa hilang di pasar malam, dan pasti ada yang nampak siapa yang meletakkan beg sukan tersebut ditempat dijumpai. Tiadakah jiran-jiran yang curiga jika ternampak seorang lelaki (saya pasti lelaki) bersama budak perempuan dan mendengar tangisan atau jeritan kanak-kanak? Tolonglah tampil mungkin maklumat anda membantu..

Anonymous said...

syukur...seorang suspek, 41 tahun yang membunuh nurin telah ditangkap polis di lebuh ampang. kini (setakat 26hb SEpt 2007 jam 17:00)telah ditahan di balai polis ampang.
Police had arrested the culprit whom believe to murdered our beloved daughter nurin jazlin.

Anonymous said...

tolong confirmkan berita itu. Sesungguhnya jika benar, syukur ke hadrat Ilahi

Jalan Andaman 3, Sek. 1 WM said...

Assalamualaikum, kita semua mengharapkan perkara akan datang lebih baik dari hari ini. kepada encik Jazimin dan keluarga, kami sekeluarga mendoakan agar Allah memberi ketabahan dan rahmat atas dugaan yang diberikan ini. Kami juga masih dalam kejutan dan trauma atas kejadian yang berlaku kepada arwah. Kami tinggal bertentang dgn rumah encik Jazimin, hanya dipisahkan oleh sebatang jalan yang merupakan pasar malam setiap Isnin. Selama kami menetap di situ, selama itulah kami membiarkan anak2 kami yag berusia lingkungan 6 hingga 8 tahun keluar bersendirian ke pasar malam melalui pintu tepi rumah kami dan adakalanya pintu pagar itu dibiarkan tidak berkunci kerana menunggu mereka pulang. Hari ini, kami juga trauma untuk membuka pintu, juga trauma nak ke pasar malam mahupun ke mana2 jua. Ya Allah, kami pohon kepadaMu agar roh Nurin Jazlin dirahmati selalu olehMu dan tunjukkanlah jalan yang benar kepada pembunuhnya.

Anonymous said...

berita mengenai penahanan seoarang lelaki, 41 tahun adalah benar.

News regarding suspect arrested in nurin's senseless murder is confirm.

Anonymous said...

Jika benar, harap agar berita tersebut dikeudarakan dalam berita jam 8 nanti...

Pam said...

a poem for adik nurin...
Rest in Peace dear.

http://stunningsimplicity.blogspot.com/2007/09/when-questions-are-left-unanswered.html

haikal said...

pabila hari penangkapan si anjing+babi ni...jgnla harap ko dpt keadilan kononnye...ramai konco2 di penjara menunggu kehadiran mu wahai babi..engko pasti akan mati dlm penjara pun.....

Anonymous said...

I think the police and media should keep extra tight-lipped on the possible identity or description of the BASTARD until he is arrested. This is to avoid him from hiding or change his appearance to avoid recognition by police or public. What do you think?

Anonymous said...

Seperti yang pernah saya cadangkan sebelum ini, eloklah orang seramai mungkin berhimpun di depan balai polis dimana suspek itu kini ditahan bagi mengadakan demonstrasi secara aman sebagai simbolik desak keadilan segera dijalankan bagi menuntut bela pembunuhan nurin jazlin.

As I had recently suggested, lets people as many as can march infront of a police station where the suspect have been now detained as a symbolic to urge immediate action be taken against the senseless murderer of our beloved nurin jazlin

Anonymous said...

Hanya sedikit berita dikeluarkan oleh RTM 1 mengenai penangkapan suspek..

Anonymous said...

bodoh babi la org yg kata ada penangkapan telah dibuat..

Anonymous said...

Syukurlah jika suspek tertangkap. Mudah-mudahan suspek dapat bagi clue dan memudahkan siasatan dijalankan. Tapi jangan confiden sangat..bimbang Iblis tu masih ada berkeliaran kat luar.Pastikan semua iblis yang bertanggungjawab tu dihadapkan ke muka pengadilan. Siarkan wajah mereka yang tidak berhatiperut tu..pandai2 tupai melompat akhirnya akan jatuh ke tanah juga.

Anonymous said...

saudara yg terlebih emosi nih kenapa? kata2 saudara tak membantulah...cukuplah tu

BERNAMA said...

September 26, 2007 18:38 PM

Suspect Arrested In Nurin's Senseless Murder


By B. Hariharasuthan

KUALA LUMPUR, Sept 26 (Bernama) -- Police arrested a 41-year-old man in Lebuh Ampang here this afternoon in connection with the sexual savagery and murder of eight-year-old Nurin Jazlin Jazimin.

The suspect, who works as a "middleman" for a travel agency in the city, was lured by a friend to a coffeeshop where a police team had mounted an ambush to nab him.

A police source said police laid the ambush after the suspect's friend notified them that the suspect might be linked to Nurin's brutal murder.

The friend had also told police that he suspected the man could be the "Kampung Baru child molester" who had sexually abused two children with brinjal.

Bernama learnt that prior to the arrest, the friend had hoodwinked the suspect into believing that he had a business proposal to discuss at the coffeeshop.

At about 2pm, the suspect arrived at the coffeeshop where his friend was waiting.

According to the friend, they discussed joint-venture businesses before the topic of conversation veered to personal matters.

"During this time, I sent an SMS to a group of undercover policemen who were waiting in ambush outside the coffeeshop.

"Just then, the man asked me to meet a business associate and began walking towards a building, located on the other side of the road.

"At that juncture, I immediately called the policemen," he told Bernama.

Selangor police chief Datuk Khalid Abu Bakar said it was too early to comment on the arrest of the suspect.

It is learnt the suspect was taken to the Petaling Jaya police headquarters to facilitate investigations.

On Aug 20, Nurin was reported missing by her father, Jazimin Abdul Jalil, after she went alone to a night market near her house in Section 1, Wangsa Maju, here.

Despite wide media coverage and massive search effort, she could not be traced.

On Sept 17, Nurin's nude body stuffed inside a sports bag, was found under a staircase of a shoplot in PJS 1/48, Petaling Utama. A post-mortem revealed she had been sexually assaulted with a cucumber and brinjal.

The suspect, who wore long-sleeved blue shirt and black pants, carried a bag when he came to meet his friend at the coffeeshop.

It is learnt that the man, from Segamat, is engaged to a receptionist who works in a hotel here.

Anonymous said...

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0926&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_07.htm

Kes bunuh Nurin: Lelaki 41 tahun disyaki terlibat ditahan

KUALA LUMPUR 26 Sept. - Polis menahan seorang lelaki berusia 41 tahun yang disyaki terlibat dalam pembunuhan dan penderaan seksual terhadap Nurin Jazlin Jazimin, 8, di Lebuh Ampang di sini hari ini.

Suspek itu, yang bekerja sebagai “orang tengah” di sebuah agensi pelancongan di bandar raya telah diajak oleh seorang rakannya ke sebuah kedai kopi di mana sepasukan polis menunggu untuk menahan lelaki itu.

Sumber polis berkata, serbuan itu dibuat selepas rakan suspek memberitahu polis bahawa suspek mungkin mempunyai kaitan dengan pembunuhan kejam Nurin.

Rakan suspek itu juga memberitahu polis bahawa lelaki yang disyaki itu mungkin terlibat dengan kes pencabulan dua kanak-kanak yang dilaporkan di Kampung Baru dengan menggunakan terung.

Difahamkan sebelum penahanan itu, rakan suspek telah meyakinkan suspek bahawa beliau mempunyai satu rancangan perniagaan yang perlu dibincangkan di kedai kopi itu.

Kira-kira pukul 2 petang, suspek tiba di kedai kopi itu dengan rakannya telah sedia menunggu.

Menurut rakan suspek, mereka pada mulanya membincangkan tentang usaha sama perniagaan sebelum menukar topik kepada perkara-perkara peribadi.

“Pada masa ini, saya menghantar SMS kepada sepasukan anggota polis berpakaian biasa yang menunggu di luar kedai kopi itu untuk bertindak.

“Lelaki berkenaan kemudiannya meminta saya menemui rakan perniagaannya dan mula berjalan ke arah sebuah bangunan yang terletak di seberang jalan.

“Pada saat inilah, saya menghubungi polis,” katanya di sini hari ini.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, masih terlalu awal untuk polis mengulas mengenai penahanan suspek.

Difahamkan suspek itu dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya untuk siasatan lanjut.

Pada 20 Ogos, Nurin Jazlin dilaporkan hilang oleh bapanya Jazimin Abdul Jalil, selepas keluar seorang diri untuk ke pasar malam berhampiran rumahnya di Seksyen 1 Wangsa Maju, di sini.

Di sebalik liputan meluas media dan usaha besar-besaran mencarinya, Nurin Jazlin tidak dapat dikesan.

Pada 17 September, mayat seorang kanak-kanak perempuan ditemui dalam sebuah beg sukan yang diletakkan di hadapan tangga sebuah rumah kedai di PJS 1/48, Petaling Jaya.

Hasil ujian DNA mendapati mayat itu adalah Nurin Jazlin dan bedah siasat mendapati mangsa juga didera secara seksual.

Suspek berkenaan, yang memakai baju kemeja lengan panjang berwarna biru dan berseluar hitam, membawa sebuah beg untuk bertemu dengan rakannya di kedai kopi itu.

Difahamkan lelaki itu yang berasal dari Segamat, telah bertunang dengan seorang penyambut tetamu di sebuah hotel di sini. - Bernama

Anonymous said...

Semoga suspek yang ditangkap adalah orang yang seluruh rakyat Malaysia cari-cari selama ini. Jangan tersalah tangkap orang lain pulak. Apa2 pun, minta justifikasi penangkapan, iaitu apa bukti kukuh yang menjurus kepada penangkapan suspek tersebut.

Anonymous said...

Berita terbaru yang diterima mengatakan pihak polis nafi membuat sebarang tangkapan membabitkan kes bunuh nurin.

Latest news, police had denied made any arrest in connection with nurin's senseless murder case.

Anonymous said...

nafi?bile lak?bace kt ne?

:: dotter :: said...

~x sabar nak tengok orang tu.. siapalah dia yeeee...

~kitorang semua dah x sabar ni..

malar said...

after looking through all the clips in youtube regarding nurin.. it juz came accross me, tht maybe the girl found in the bag wasnt even nurin.. the authority all berpakat just to close this case my saying the DNA matches.. bcoz if u see her face properly wit the original nurin pic its different.. something is really fishy!! god pls show us the truth soon.. i still hope nurin is some where out there safe n will come back one day.. god i really pray tht gal in bag wasnt nurin..

puteri said...

jgn nk merepek la en cik malar oi...tak de makne nye..takziah kepada keluarga mangsa..harap bersabar dan reda..
go to hell setan pembunuh nurin