Saturday, September 22, 2007

Polis tidak tolak penglibatan ‘Pencabul Kampung Baru’

KUALA LUMPUR 21 Sept. – Polis tidak menolak kemungkinan wujudnya pembabitan ‘Pencabul Kampung Baru’ dalam kes kematian Nurin Jazlin Jazimin, 8, yang mayatnya ditemui dalam keadaan menyedihkan Isnin lalu.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Christoper Wan Soo Kee berkata, siasatan polis juga bertumpu kepada pelbagai aspek termasuk terhadap ‘Pencabul Kampung Baru’ yang diburu pihak berkuasa sejak tiga bulan lepas.

‘‘Polis akan menyiasat kes kematian Nurin Jazlin dan mencari pembunuh kanak-kanak malang itu.

‘‘Orang ramai diminta tidak membuat spekulasi yang bukan-bukan berkenaan kes ini. Saya harap orang ramai bersabar menunggu keputusan siasatan polis,’’ katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis taklimat Bahagian Siasatan Seksual, Penderaan dan Kanak-kanak kepada para pemimpin MCA di Auditorium Bukit Aman di sini.

Utusan Malaysia difahamkan, modus operandi ‘Pencabul Kampung Baru’ itu yang turut dipanggil ‘Abang Kucing’ ialah dengan menculik kanak-kanak perempuan menggunakan cerita kucing hilang dan berpura-pura menunjukkan muka sedih.

Penjenayah itu dipercayai menggunakan taktik memujuk mangsa supaya mengikutnya untuk mencari kucing miliknya yang kononnya hilang. Selepas diculik, kanak-kanak perempuan itu dicabul.

Suspek itu juga dipercayai menggunakan dialog:

‘‘Adik, nampak kucing abang tak?’’

‘‘Boleh tolong abang carikan kucing itu?’’

- Utusan Malaysia

Probe to focus on Kg Baru kid molester

KUALA LUMPUR: Investigations into the brutal murder of eight-year-old Nurin Jazlin Jazimin is focusing on the ‘Kampung Baru molester’ involving two young girls who were abducted and molested.

Federal CID director Commissioner Datuk Christopher Wan Soo Kee said police were investigating Nurin Jazlin’s case from all angles, taking note of the cases where the two girls, aged five and six, were abducted and molested in the Kampung Baru area in separate incidents.

Both girls had foreign objects shoved into their private parts but in those two incidents, the victims were released by the assailant, said to be a man on a motorcycle.

That suspect is still at large.

“Nurin Jazlin’s case appears to have similarities with the cases reported in Kampung Baru.

“We are re-investigating the cases (in the light that foreign objects were used in Nurin Jazlin's case, too),” he said in Bukit Aman yesterday.

Comm Wan also said police were studying the CCTV footage which had the images of a woman loitering around the area and getting into a car.

The CCTV was at a book centre in Petaling Utama where a motorist was recorded leaving the sports bag with Nurin Jazlin's body inside.

“I urge those who place CCTVs in or around their premises to ensure that the equipment they use are of good quality and up-to-date to ensure that the footage captured is clear.”

In Putrajaya, Inspector-General of Police Tan Sri Musa Hassan said there would not be another DNA test now that Nurin Jazlin’s family had accepted that the dead girl was Nurin Jazlin.

He said the police would also look into whether Nurin Jazlin’s parents had been negligent in this case, an offence punishable under the Child Act 2001.

Nurin Jazlin's naked body was found on Monday with bruise marks on her neck, and a brinjal and cucumber inserted into her private parts.

- The Star

73 comments:

Anonymous said...

Polis dah agak Pencabul kampung baru terlibat kenapa tak sungguh- sungguh cari binatang tu sebelum ini. Kenapa siasat sambil lewa aje. Dah jadi macam ni baru nak serious dalam siasatan konon . Dah la tak buat kerja betul betul , ibu bapa pulak di persalahkan.Dah la tu - bagi interview pun tak profesional langsung, macam tak boleh berfikir sebelum cakap. Saya salah kan pihak polis. Jalankan tugas ke , makan gaji buta ke??? atau simply STUPID ?

Anonymous said...

Just shoot the Monster Killer & send him/her straight to Hell !

Anonymous said...

Anda tak patut salahkan pihak polis semata2..kalau senang nak tangkap dan siasat "PEncabul Kg Baru" tu dah lama dah polis tangkap..bila ada kes mcm ni anda salahkan polis..byk faktor yg mndorong kjadian mcm ini..think bfore u want to say ok..

Anonymous said...

nope!
bkn nk slh kn polis jer..
cume kesal knp x bersungguh2 dLu?
kes dLu cm ilang cmtu jer.
bile arwah kena baru la nk bangkit sungguh2!
harap2 kes kali nie xkan ilang cmtu jer!
aman ke malaysia kalo cmni??
dh merdeka ker??!!
sedangkan pembunuh sentiasa ader!!
kite belom merdeka lg sbnrnyer!

* polis tlg la carik pembunuh tuh!!

Anonymous said...

ko cakap macam xde akal. macam x bleh fikir langsung. asyik nak salahkan polis je.. kalau ko rasa polis x buat keje.. ko la carik babi tu.. apesal ko suh polis lak.. kalau ada ape2 jadi kat ko atau keluarga ko.. ko jgn sesekali mintak bantuan polis!! ko buat jabatan ko sendiri.. cilake btol.. byk2 post org kat sini.. post ko la paling truk aku tgk.. ko kate org x merdeka... ko tu dah merdeka ke??? bodoh btol..!!!!!!!!

Anonymous said...

Sekiranya benar KPN akan mendakwa ibubapa nurin dia atas kesalahan cuai menjaga anak-anak, mari kita semua mebuat satu petisyen untuk
1) mendakwa KPN dan PDRM kerana cuai menambahkan anggota polis untuk membenteras jenayah yang semakin berluasa sepanjang tempoh perkhidmatan beliau ini.
2) membantah dakwaan yang bakal dikenakan ke atas ibubapa kanak2 malang ini.
Tiada ibubapa yang mahu anak2 mereka diapa-apakan oleh sesiapa. Takdir telah menyebabkan terjadinya anak ini keluar seorang diri. Semua ini adalah rahsia Allah S.W.T. Jangan ditambah lagi kedukaan mereka yang terbabit. Sama2lah kita membantu dengan cara kita tersendiri untuk membenteras penjenayah yang sememangnya berakalkan syaitan. Sedangkan binatang sayangkan anaknya. Inikan pula manusia. Usah kita mempolitikkan musibah yang melanda saudara sesama Islam kita. ALLAHUAKBAR

Anonymous said...

akum..1st,ucapan takziah untuk ibu bapa Nurin..smga tabah teruskan hdp wlpn pyh..kite phm dgn semua yg terjd..hrpn sye,smga pembunuh tersebut akan menerima hukuman di dunia ni sebelum di akhirat nanti..kekejaman ini tidak boleh di maafkan..kepada pihak berkuasa,d harap cepat2 selesaikan kes ini..

bujangSenang,Sarawak.

Anonymous said...

kalau org yg boleh buat suara kucing ni dulu awal bulan 7
lps adik saya pernah terjumpa d masjid kampung baru. waktu 2 kami
kami berhenti solat di masjid tu. dia saje2 buat suara kucing tp adik saya buat tak tau je. saya
harap polis dpt melakukan sisatan secepat yg mungkin. saya percaya org2 d kg baru ramai yg kenal yg lelaki bersuara kucing ni.
maklumkan identiti org tersebut

Anonymous said...

ucapan takziah kpd kluarga nurin jazlin.moga tabah dgn ujian ALLAH. tp aku x puas hati tol la dgn post yg mengutuk pihak polis tuh. cakap biar ber lapik bro.. klu ko terer sgt aper pengorbanan ko pd keluarga si mangsa???? cakap sume org buleh!!! len kali ckp biar pakei otak ok

Anonymous said...

memang polis tak buat kerja!!!buat kerja hanya untuk dapat name je...

Anonymous said...

KO ADE BUAT KEJE APER ?? APE SUMBANGAN KO PADA MASYARAKAT DAN NEGARA?? MUNGKIN KO KENA WASH BRAIN BALIK SEBAB OTAK KO DAH LARI TUNE. SEBAB ADE ORG OTAK MCM KO MASYARAKAT JD PORAK PERANDA NEGARA JADI TAK AMAN."IBARAT MINYAK DI CURAHKAN KE API".SEMOGA KO DGR CKP AKU NI..
BALIK KO DOK KAT DAPUR.SEKURANG KURANGNYA KO DAH MENYUMBANG KAN BAKTI KEPADA KLUARGA. OK

Mek Nor said...

Cadangan untuk mendakwa ibu bapa arwah adik Nurin Jazlin adalah tidak berperikemanusiaan. Memang betul negara kita mempunyai undang-undang, tetapi bukankah undang-undang itu dicipta oleh manusia,untuk manusia? Jangan tambah lagi penderitaan ibu bapa arwah. Realiti kehidupan: mustahil anak dibawah kawalan ibu bapa selama 24 jam (kalau baby bolehlah !!!)

Anonymous said...

As'kum..takziah kepada keluarga arwah dan pesanan utk keluarga arwah, semoga tabah menghadapi hari yang mendatang. Ajal maut dah tersurat untuk kita melaluinya, kita terima hakikat itu walaupun pahit dan sakit utk ditelan.Percayalah ianya ada hikmah yang kita sendiri tak tahu. Untuk pembunuh Adik Nurin tu, seandainya anda baca artikel ini, ketahuilah yang diri anda tu tak pernah selamat dan aman, anda akan dihantui oleh perbuatan2 keji anda tu.Pertanyaan utk anda, anda lahir dari perut mana?? Anda lahir tanpa ibu kah?? Atau sememangnya anda ni jenis yang manusia tanpa ibu yang pernah menyusukan anda? Betapa panasnya perut ibu anda mengandungkan anda. kalau dah rasa kemaruk sangat pergi lah cari AYAM belakang lorong haji taib ker atau chow kit.Kalau takder duit nak langgan, pergilah carik keje,ini tidak BANGGANG PUNYA MANUSIA. Kenapa lah ada manusia TOLOL mcm ni atas muka bumi ALLAH ni.Pergi terjun bangunan KLCC lagi bagus.

Anonymous said...

SOMETHING IS SERIOUSLY WRONG WITH THE WAY MALAYSIAN GOV. AND THE POLICE DEPT OPERATES!- THEY SEEMS TO GO AFTER THE WRONG PPL :-THE PARENTS NOT THE ANIMAL THAT KILLED THE LITTLE GIRL.

-angie-
-IPOH-

Khaiarina said...

Cari pembunuh arwah Nurin dan seksanya sampai puas.PEMBUNUH berhak diseksa sehingga mati.Biarnya mati diseksa.AL-FATIHAH pd adik Nurin.jgn putus asa mencari pencabul tersebut!
SALAM TAKZIAH dari Khairina

Anonymous said...

saya setuju dengan sume pendapat disini.
kenapa perlu dakwa ibu bapa nurin. kenapa perlu tambah penderitaan yang mereka tanggung selama sebulan. ada ke ibu bapa yang mahu anaknya diculik?????????????????
Pencabul kg baru tu patut dicampakkan di tengah-tengah buaya yang kelaparan.
sebelum polis nak dakwa ibu bapa nurin, ape kate kate kita dakwa polis dulu kerana kecuaian & sikap sambil lewa mereka untuk menangkap pencabul kg baru yng bukan baru lagi disitu.....

Anonymous said...

takziah buat keluarga arwah adik nurin.....
sejak dpt tau kehilangan adik nurin aku selalu berdoa agar dia dpt ditemui...tp x sangka ini yg terjadi....sakit sgt ati aku pembunuh tu mmg IBLIS..dh x leh nk panggil manusia dh.kalau dpt jgn bg lepas seksa cukup²,anu die tu tumbuk lumat² ngan lesung batu...memang cilake btul...ni lg satu aku sakit ati...apehal lak nk dakwa parents die...x cukup ker ape yg dieorg tanggung..????alah x kene batang idung sendiri memang ler....dh lah g ar wat keje cari pembunuh tu..lg baik dr sibuk nk dakwa org jer...
utk parents n famili arwh tabahkn hati...percayalah arwah sgt gembira dan bahagia disana...walaupun keperitan yg ditanggung seblum kepergiannya...

ashibo said...

kenapa manusia makin kejam??? terdidik kah kita dengan sifat peri kemanusiaan stlh 50 thun merdeka??? pembunuh@penculik@psyco mana nurin ? napa nurin? mana tlh kau humban sifat peri mu??? tunjuk kan muka kau kepada kami.!!! tuhan tolong pihak kami yg bnar

w-a-n-n-y said...

balik2 perogol kg baru...dah tau nape tak tangkap dulu lagi..skali ada kes sekali gelabah..dah tu senyap..nak tunggu anak ketua polis negara dulu ker kena rogol,bunuh baru nak bergerak habis2habisan HA!
cakap bukan main pandai..
aku nak tengok sejauh mana bijaknyer unit forensik buat analisa cap jaro kat beg yang dijumpai bersama nurin tu..
lau tak dapat..tak payahlah ade forensik thumbprint ke..forensik criminal ke ape....buang karan je

Anonymous said...

Apa nak jadi dengan diorang nie.....

Kanak-kanak jugak yang jadi mangsa,SEKS mereka!!!!!!!!!!!
Memang tidak ada belas kasihan langsung?

IBLIS lah kamu yg merampas maruah orang!!!!!!!

nurul

Anonymous said...

Agaknye si penjenayah tu tengah seronok bergelak ketawa dgn apa yg dikecoh-kecohkan ni! Dia gila tapi otak genius. Malang bagi Nurin, dia diperlakukan seperti benda tak bernyawa atau mesin game masuk coin tu! Cuma bezanye game ni free je dan boleh disimpan lama2 kat bilik sampai rosak atau tak boleh berfungsi! Bayangkan betapa gilanye makhluk ni. Dia tak layak dipanggil manusia dan tak layak berada di muka bumi ni. Simpati saya pada ibu bapa Nurin, jgnlah mereka pula yg dihukum. Ini musibah dari Tuhan, kita seharusnya terima dan redha. Yg lebih penting, tangkap si rakus durjana yg tak berguna tu! Wassalam.

hani_ikesyu said...

EII...MEMANG DASAR BINATANG PEBUNUH ARWAH NURIN TUH...BINATANG PUN XCAMTU,..PEMBUNUH TU MEMANG PATUT DIHUKUM DEPAN ORANG RAMAI..PASTU DIBOGELKAN N DIKERAT ANU DY SIKIT DEMI SIKIT OLEH FAMILI NURIN..BIAR DY RASE CAMNER ADIK NURIN TERSIKSA...

melvin ngumbang said...

What is justice? Where is justice? Isn't this country is supposed to be filled with justice and freedom as well as liberty? Where are those elements?

I do not think it is fair to just simply put a blame on the parents by saying that it is their fault for their negligence on Nurazlin Jasmin's death. Its not fair to sue the parents and it does not make any sense at all.

Try to think it this way...

Whose fault was it first? It was the government...for not hiring enough policemen and most of them are Rm 10 policemen. They do not do their job well and things like that.

As for the guy who did those perverted things by stuffing cucumber and brigals into her vagina...that person must have got some mental issue. He is not worst nor as bad as an animal as an animal will not do such a thing but only a person who is abnormal and retarded as him will take things as far as 20 miles ahead of a normal living being.

The guy deserve a 'first class' punishment for doing the most unthinkable thing. He is the worst and lower than dirt.

Anyways, I hereby give my deep condolences to Nurazlin's family.

Our prayers will always be with you.

Anonymous said...

salam,niena here..sy studnt USM p.png.. sedih mengenangkan apa yang telah terjadi pada adik nurin..knpa binatang tu tergamak melakukan sedemikian rupa.tidakkah mereka merasa sedih apabila ada ahli keluarga mereka diperlakukan sebegitu juga...y msti lakukan pada budak yang tak mengerti apa2...y tak cari AYAM2 yang sedia berkhidmat untuk orang2 yang ketandusan seperti binatang tu...budak tu dah la ada penyakit..YA ALLAH mengalir air mata mengenangkan...kita yang hanya melihat dah merasa sakit,apatah lagi keluarga adik ni...n y gov nak sue keluarga adik ni...tak terfikir ke apa yang telah mereka lalui, dah sebulan mencari, kemudian ditemui dalam keadaan yang sukar untuk diterima dan sekarang perlu didakwa atas (kononnya)kecuaian keluarnya nurin.. tiada siapa yang nak anaknya diperlakukan sedemikian rupa...apa perasaan orang gov yang nak sue fmly nurin ni...kalau dia berada dalam situasi keluarga arwah...MESTI SAKIT rasanya kan...bertimbang rasalah sikit...

Anonymous said...

jgn nk salahkan mne2 pihak..
skrg nie jdi tanggungjawab semua pihak untuk bekerjasama cari sape yg tak berhati perut 2..
budak yang xbersalah di buat mcm 2..
klu la ahli keluarga die yg kena mcm 2..
baru die rsa pe yg org lain rasa..
bkn manusia nme nye 2..
binatang pun xtergamak nk buat bnda2 mcm tu..
org yg buat kje terkutuk 2 lbih buruk dari perangai binatang..
xthu la nk kategorikan sebagai pe..
kpd keluarga arwah adik nurin..
sabarlah hadapi dugaan nie..
mgkn da smpai msa die pegi walaupun dgn keadaan yg x disangka n x sepatutnya..
smga arwah ditempatkan di syurga bersama org2 yg soleh..
al-Fatihah...

Anonymous said...

Wahai polis yg bijak cerdik sgt tu... carilah si giler yg lebih teruk dari binatang ni CEPAT!!!

Kang tak pasal anak polis pulak yg dirogol dan dibunuhnya sbb polis pun tak reti nak tangkap dia makin berlemak-lemak lah dia ketawa girang bebas sebebasnya tanpa rasa takut nak buat lagi.... iskkk...!!! na'uzubillah!

Kat bag tu takkan laaaaaaa takder thumbprint?? buat la research betul2... kat kawasan tu, selidik betul2... check siapa org yg dok kat situ, kot ada banduan giler seks ke, lelaki sex maniac ke, kat pasar malam tu, check la sungguh2 buat undercover setiap mlm tgk gelagat manusia..!! itu pun nak kena ajar ke? kata polis??? polis ape nie pembunuh kejam tak dpt nak detect?????? perrgghh...!

Anonymous said...

Timum dibalas dengan timun, terung dibalas dengan terung.

Tangkap sampai dapat. Siarkan secara 'live' - semua rakyat M'sia nak tengok muka manusia yang tak ada jiwa dan belas ihsan. Jajakan wajahnya di seluruh M'sia!

Anonymous said...

al fatihah... seruan agar semua umat Muhammad rasullulah s.a.w. berdoa... bermunajat semoga binatang ini derita dilaklati allah swt sehingga merangkak ke-tempat bersemadinya jasad nurin utk meminta keampunan yg amat sangat... amin...
(pedih n pilu)

mizi said...

kes ni adalah kes bersama,kes untuk direnung,diambil iktibar,dibuat pedoman buat seluruh rakyat Malaysia.tiada guna untuk kita menuding jari,tuduh menuduh.tiada siapa yang minta kejadian seperti ini berlaku.kalau hendak salah menyalah,maka kes ini tidak akan ada kesudahannya..hikmah disebalik kes ini membuatkan kita lebih prihatin,lebih sedar akan kepentingan hidup bersama..bukan hidup mementingkan diri..yang paling penting,kita harus bersama-sama,sedaya mampu utk mnangkap penjenayah tersebut utk diadili seadil-adilnya.kita semua bertanggungjawab...

Anonymous said...

MENDAKWA IBUBAPA NURIN BUKAN PENYELESAIAN, MENYALAHKAN POLIS JUGA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB.MASYARAKAT HARUS MELIHAT KEDALAM DIRI SENDIRI. SEJAUH MANA KITA PERIHATIN TERHADAP SESUATU YANG BERLAKU DI SEKELILING KITA.DALAM BANYAK HAL,ORANG MALAYSIA (TERUTAMA ORANG MELAYU) SELALU 'TAK KESAH'DAH TERANTUK BARU TENGADAH.BANYAK CONTOH,GAGAL DALAM EKONOMI, GAGAL DALAM SOSIAL,BANYAK ORANG ASING DINEGARA INI,SALAH SIAPA?, BANYAK MUZIK DAN ARTIS ASING, ANGKARA SIAPA?MAT REMPIT, MAT GIAN, MINAH BOSIA, ANAK LUAR NIKAH,BUANG ANAK....SEMUANYA ADA KAITAN DENGAN M E L A Y U . .

Anonymous said...

Dari saat terbuktinya bahawa mayat sikecil itu adalah Nurin, airmata saya tak henti-henti mengalir setiap solat lima waktu, dipenghujung solat saya panjatkan doa agar si'binatang' itu segera ditangkap,doa saya setiap lima waktu itu untuknya, Ya Allah segerakanlah tertangkap nya sipelaku itu.Dengarkan lah doa kami ini Ya Allah.Buat En. Jazimin dan Puan Norazian harapan saya agar kamu terus tabah melalui hidup ini...InsyaAllah masanya akan tiba dan kita akan lihat selaju mana si bedebah itu boleh berlari.....sabar dan tawakal...masanya pasti tiba

Anonymous said...

Al-Fatihah....Nurin, may your soul rest in peace. To Nurin parents, be strong and leave everything to the Almighty. Believe me, whoever did this terrible crime, will not be able to live in peace forever.

Brunei sympathizer

insan said...

xgune salahkan sesiapa dalam hal ni..yang penting kite kena sama2 bersatu padu untuk menjejaki si pelaku yang durjana ni...heret die ke muke pengadilan...biar die rase ape yang rakyat malaysia rase skang ni..
kepada keluarga arwah adik nurin bersabarlah..mugkin ni dugaan dari ALLAH kepada hambaNYA yang di sayangi...ade hikmah di sebalik kejadian ini...
sama2 la kite berdoa agar ALLAH berikan petunjuk untuk jejaki makhluk jahat ni...
usah lah di dakwa keluarga adik nurin 2..xcukup lagi ke luka pada keluarga ini..kite patut beri semangat kepada mereka..bukan menambahkan lagi derita yang sedia ade..

Reen UiTM said...

I hope the police won't add more unnecessary stress to Nurin's parents. They have suffered enough.

Encik Jazimin and wife, I pray for you and for the entire family everyday. May Allah protect you and give you patience and peace. AMIN

Anonymous said...

Tiada apa yg lebih bermakna dalam alaf 2007 ini selain PEMBUNUH ADIK NURIN SEGERA DIKESAN secepat mungkin.Semoga bulan Ramadhan ini sama-samalah seluruh rakyat Malaysia tidak kira peringkat umur,kaum dan lapisan masyarakat mendoakan semoga pihak berkuasa menemui petunjuk dan permudahkan siasatan untuk mengesan dan menjejaki manusia yg bertopengkan SYAITAN itu.

Anonymous said...

polis prlu lbh peka ngan jenayah yg mkin berleluasa d negara kite skrg..prlu lbih krje kras tp polis jg xptut d slahkn..itu ksilapn ibu bapa sndiri mmbiarkn ank mreka ke tempt yg mnjadi tumpuan org rmai sperti 2 seorg diri..2 mmg ksilapn yg besr xspatutnye brlaku..pnjenayah jg tidk ptut brbuat dmikian kpada ank mreka yg tidk berdosa itu..bnd blh d bincang..prbuatn memblas dendm ngan care dmikian adalh bacul, pengecut n loser..bersbarlh wahai fmaly arwah nurin..Al-Fatihah..

Anonymous said...

brite ini btl2 ngeri n kejam..pnjenayah bongok yg xberpri kemanusian mcam ni baik d hukum ngan cara yg kejam..mcam binatang..xnk gune kn akal fikiran utk mnyelsaikn mslah ngan cara yg lbh bek..byangkn ank die sndiri d perlaku sedemikian rupe..fikirkn lah..ALLAH mlihat ape jua yg kamu lakukn..AL-FATIHAH

Anonymous said...

Nurin..

tidorlah syg di alam sana..semoga bersemadi dengan tenang..auntie akan doakan untuk mu syg..semoga si dia yg telah menganiaya dan membuat dirimu begitu akan tertangkap...dirimu akan terbela...alfatihah...buat keluarga En. Jazimin..semoga terus tabah dan tabah..Allah maha kuasa...

`mama auni asyraff~

Anonymous said...

Semoga arwah Nurin ditempatkan di antara mereka yang beriman

Anonymous said...

Semoga arwah Nurin ditempatkan di antara mereka yang beriman

Anonymous said...

KEBANGGAAN, KEMEGAHAN MENYAMBUT KEMERDEKAAN YANG KE 50, SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA HANCUR BERKECAI DENGAN BERITA YANG MENIMPA ADIK NURIN JAZLIN...

MERDEKA KAH KITA DI TANAHAIR SENDIRI???

EVEN KUAR DEPAN RUMAH PUN TAK SELAMAT..

Anonymous said...

kalau nak tunggu tak de jenayah -zero criminal baru layak dipanggil negara MERDEKA, sampai bila2 xde negara yang merdeka sebab yg tinggal di bumi ialah manusia bukan malaikat!

Anonymous said...

kenapa perlu ada manusia yang sekejam ini di bumi malaysia tercinta ini? tidakkah dia tahu dari mana dia keluarkan ke dunia ini. "rahim seorang wanita" kenapa perlu dia bertindak begitu kejam kepada tempat dia dilahirkan. apakah dia sudah gila ataupun dia sememangnya iblis? setiap saat air mata ini mengalir bila membaca kisah adik nurin sehingga ke saat ini air mata ini tidak pernah henti mengalir bila mengenangkan penderitaan yang di tanggung oleh adik nurin sebelum saat kematiannya. kenapa iblis ini masih belum ditangkap. KENAPA??? apa yang polis kita buat? Tido atau sibuk makan rasuah? sepatutnya pada hari dia dilarikan pasti ada manusia yang nampak kejadian itu. tapi kenapa tiada yang ingin membantu pada masa itu. KENAPA??? Saya amat berharap kita semua jadilah rakyat malaysia yang peka kpd segala-galanya yg berlaku di sekeliling kita supaya kejadian yang menimpa adik nurin ini tidak berulang lagi. Salam Takziah buat Keluarga Allayarham Adik Nurin Jazlin Jazimin. "Pastinya tempat untuk MU adalah Syurga. Kerana itulah tempat yang terbaik utk MU".

Azlie
- Ipoh.
dengan linangan air mata...

Anonymous said...

selamatlah dirimu bersemadi di sana semoga kau lebih tenang di sisi-Nya

Anonymous said...

memanglah semuanya yang tinggal di bumi nie manusia bukan malaikat...

Tapi klau iman penuh di dada, xkan terfikir nak wat benda cam2... jenayah sekeji camni xpatut berlaku di negara Malaysia. Kita telah diiktiraf sebagai negara Islam. Ini dah jadi jenayah paling KEJI, bukan jenayah kecil2 sayang ooiii...fikir positif laa..awak xrasa ape2 ke dengar cite sedih camni..leh rasa aman lagi ke? lembutkanlah ckit ati tuu... Klau kita xsayang dgn negara kita..sapa lagi..bukan salahkan sesiapa..tapi fikir laa sebab pa leh wujud jenayah camni di Malaysia.. Kita kena ingat penjenayah tu masih berkeliaran mencari mangsa seterusnya..Bukan nak takutkan sesiapa..tapi mintak berhati-hati jaaa....

Anonymous said...

..assalammualaikum..
..1stly..salam takziah di ucapkan kepada keluarga allahyarmah nurin jazlin..sesungguhnya kejadian yang berlaku ini mengejutkan ramai rakyat malaysia..kehilangan adik nurin begitu menyentuh hati ramai pihak..2ndly saya harap ibu bapa arwah nurin tabah menerima dugaan ini walaupun pedih..kita tak minta ia terjadi..tapi ALLAH S.W.T yang menentukan segala-galanya..mungkin ada hikmah di sebalik semua ini..diharap pihak polis dapat menangkap "binatang" yang melakukan perbuatan yang zalim ini secepat mungkin..selagi belum jumpe "binatang" itu..dia akan bertindak secara liar lagi dan mungkin akan ada lagi kanak-kanak yang terima nasib seperti arwah nurin..diharap polis membuat siasatan secepat mungkin dan bukan sambil lewa...
...akhir kata..semoga arwah adik nurin dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman dan solehah..
..al-fatihah..
..amin..
from atilia & fathurrahman
..ipoh..

Anonymous said...

DALAM BANYAK HAL,ORANG MALAYSIA (TERUTAMA ORANG MELAYU) SELALU 'TAK KESAH'DAH TERANTUK BARU TENGADAH.BANYAK CONTOH,GAGAL DALAM EKONOMI, GAGAL DALAM SOSIAL,BANYAK ORANG ASING DINEGARA INI,SALAH SIAPA?, BANYAK MUZIK DAN ARTIS ASING, ANGKARA SIAPA?MAT REMPIT, MAT GIAN, MINAH BOSIA, ANAK LUAR NIKAH,BUANG ANAK....SEMUANYA ADA KAITAN DENGAN M E L A Y U . .


SAYA SOKONG, CUMA NAK TAMBAH.. saya pasti ramai juga yang sedar..dan yang patut2 lagi sedar ketua kepada mereka2 ini..(mereka=masyarakat , ketua=pemimpin). So disinilah peranan ketua@pemimpin, dah tau telah ramai rakyat jadi 'tak betul'..so, patutnya makin hari makin bersungguh2 cari solution camne nak bagi settle masalah sosial ni...bukannya di sumbat/sogok/suap/tabur dgn hiburan yang makin keterlaluan...mcm2 pertandingan nyanyian, tak cukup yang dewasa, yang kecik..kalau boleh baby keluar dari perut ibu terus suruh nyanyi..bukannya diazan..yang menari dah tak mcm bangsa melayu..YE memang Msia boleh, boleh tiru org barat..yg mana buruk semua ikut!! Government pun supportlaa..Kita ni mcm sistem piramid gak..lemah seseorang disbabkn lemah keluarga disebabkn lemah keturunan disebabkan lemah penduduk kg disebabkan lemah ketuan kg, disebabkan lemah masyarakat sesuatu negeri, begitulah sampai la ketua pemimpin Msia..buatla sesuatu..tak payah la msia boleh, modalinsan, islam hadari..berpegang pada yg asal, yg ori yang terdahulu..agama islam yang satu, yg ni pun tak praktis..tak payah nak buat sesuatu pegangan yang baru...

Hafiz said...

Assalamualikum..
Pertamanya takziah untuk keluarga nurin. Keduanya nak tanya mereka yang bagi pendapat dalam blog ni. Napa korang pulak yang banyak bertengkar di dalam blog ni ek? Mau salahkan si anu la..si itu la...cadangan saya adalah daripada korang dok ja nak bertengkar, baik korang bagi pendapat yang bernas bagaimana masyarakat dan polis mau bekerjasama dengan jitu dan teliti untuk menangani kes ini. Saya bukannya berpelajaran tinggi namun saya pasti idea2 saudara dan saudari pastinya akan banyak membantu pihak yang berkenaan membuat siasatan. Ketahuilah...keluarga arwah, arwah, polis dan kita semua adalah manusia jugak.boleh marah,boleh letih,boleh bersedih dan boleh juga membantu sesama kita agar kes ini dapat diselesaikan. Cuma satu jer lagi...semua benda2 yang saya utarakan di atas ni tiada pada si pembunuh tu..sebab si pembunuh tu biol....mana tau buat semua tu kan....????

Wasalam...

zarith said...

orang yang gile yang x berperikemanusiaan nie mmg patut kite buru dan bunuh!! apa yang die bwat, cara dia membunuh mcm 2 la kite kne bwat kt die!! die lipat kaki kite lipat kaki die! baru die tahu apa yang seorang insan yang tidak berdosa rasa. pembunuh 2 mmg terlalu kejam! dia x bygkan kesakitan di api neraka!! ia lebih 1000 kali ganda!! kalau da x tahan sangat nak bunuh orang bunuh la patung!!! x reti ke??? binatang pown baik! die 2 bkn binatang! die 2 setan! setan yang terjahat di alam ini!! pembunuh 2 mmg bodoh!! sepandai² tupai melompat akhirnya jatuh jua ke tanah!!! (this cmmt is for the murder!)

Anonymous said...

I am a chinese parent and I feel so sad for Nurin.
The following is just a random outletting of questions and emotions that i have all mixed up in me.

I hope you dont mind me commenting on the fact is that Malay children have always had the freedom to explore and play wherever they want without the adults being around.I read somewhere in this blog that someone should have done something about Nurin walking on her own at night and why no one did anything about it.
Is it something extraordinary for a Malay child to be around on their own?No.

I once caught hold of a 2 year old wandering around crying and waited in the same spot where I had found him even after handing him over to the cashier of the dept store till the Malay parent came searching for him.
She not only didnt say thank you,she also glared at us as though we had all done something wrong.She grabbed him crying and quickly took him away.
But will this stop me from helping another malay kid?No.

Look at Yin's case and what had happened to the Myanmar couple,shouldnt we even be afraid of taking care of Malay peoples children?Not me because I personally wouldnt want that to happen to my own child.

Our chinese kids envy the Malay kids because chinese parents control their kids movement too much.Some never let the kids out of their sight.
I guess it must be the Ang May Hong case so long ago that instilled the fear into us.That poor girl went out to buy breakfast and till this day her killer has not been found.Her death was no less gruesome.

Don't only blame the internet but why on earth are women supposed to cover up on one hand...but on the other hand why are ads for Tongkat Ali and lintah oil to improve libido allowed at all?Some sicko doesnt need more Power to boost his sick urge.

Coming back to Nurin's case.The flat is small.The parents struggle to support their family.She is sick yet her parents dont have the heart to lock her up.How can we blame them?

Circumstances are such.Costs are rising,the poor get poorer,the rich don't care.They only care to get their faces doing charity in the papers.The politicians want to drive a wedge between our races and religions.

We should treat other peoples kids like our own and help when they are lost.And to those who have been helped try not to be suspicious as to why another race would want to help you.

We are living in a warped world.If you travel into malaysia long haul you are bound to suspect child smuggling being conducted.Why arent our authorities and political leaders doing anything about it?Does it need to happen to their own kids before action is taken?

Anonymous said...

Ucapan takziah dari Sarawak untuk keluarga Nurin...

orang yang sama: Zarith said...

Al-Fatihah buat arwah adik nurin. saya mengucapkan takziah kepada uncle Jazimin. walaupun saya tiada sebarang perhubungan dengan anda semua, saya menitiskan air mata apabila membaca akhbar tentang adik nurin. saya tidak sangka bahawa ada manusia yang masih belum insaf. Saya harap uncle jazimin & keluarga tabah menghadapi segala-galanya. ini adalah cubaan daripada ALLAH. ALLAH sayangkan adik nurin. walaupun adik saya pernah hilang buat seketika saya sudah takut. apalagi hilang dengan jangka masa yang lama dan apabila bertemu semula dengan tragedi. Saya sendiri pernah hilang selama setengah jam. Allahdulillah semasa itu manusia di bumi ini masih terkawal dan baik. mengapa manusia zaman sekarang begini. KENAPA? mengapa insan yang tidak berdosa yang harus menghadapi kesakitan itu? saya tidak salahkan uncle Jazimin. semasa saya berusia 8, mak saya juga membenarkan saya keluar seorang diri. tetepi sekarang saya sudah 12 tahun saya pula yang rasa takut nak keluar. saya amat pelik. walaubagaimanapun,saya harap pembunuh yang tidak berperikemanusiaan itu dihukum dengan cara yang sama sebagaimana dia membunuh adik Nurin Jazlin . Pembunuh itu bukan binatang tetapi setan atau iblis! akhir kata, saya berdoa agar adik nurin berada di sana bersama-sama orang yang beriman dan gembira disampingNYA.


drpd Zarith sekeluarga

Bandar Sri Damansara..

zamri9707 said...

Semoga Sdr Jazimin dan keluarga tabah menghadapi dugaan ini....al fatihah untuk adik nurin

Asrul said...

haiiii!!!! harap2 la penjenayah ni dapat ditangkap dengan segera...dah dapat tangkap nnt buat je sistem islam...rejam degan batu sampai mati.....biar org ramai baling batu kat dia....xda usus perut langsung...pikiaq nafsu dia ja......BINATANG betul......

Anonymous said...

Sedih, hiba, pilu, terkilan nasib nurin dan kanak-kanak yang menjadi mangsa perbuatan sebegini. Ibubapa mana yang tak sekali-sekala terlepas pandang pada anak-anak..Tak adil nak dakwa mereka. Yang penting sekarang pembunuh itu MESTI ditangkap. Pentingnya didikan moral dan agama pada semua kerana kekurangan agama dan moral maka lahirlah pembunuh/perbuatan sebegini. Al-Fatihah buat Nurin..

Anonymous said...

x paham kenapa parents yg kena blame due to negligence. dah tu, kalo anak2 yg jln sorang2 gi skolah,adakah itu dikira negligence???
lagi satu,kenapa blame polis pulak??yes, memang ada polis yang mcm @##$%%#.tapi polis juga la yg melakukan penyiasatan, n we have seen a lot of improvement in police services.come on, give them a break...
saya rasa, kita la sbenarnya patut malu dgn diri sendiri.kesedaran public yang sangat minima.kalo org kena ragut,jatuh,etc, berapa kerat je org awam yg tolong??? slalu claim malaysian are warm & friendly,but actually we are not.We are certainly not helpful to each other.We live in denial!!! I bet whoever yg pernah nmpk adik nurin ni, tak terfikir nak tampil memberi pertolongan.simply bcoz of our 'Tak Apa' attitude....

Anonymous said...

Saya seorang ibu terlalu sedih yang teramat sangat bila mengenangkan perbuatan PEMBUNUH itu terhadap kanak-kanak kecil seperti Nurin. Tatkala dia diseksa apakah PEMBUNUH itu tidak terdengar akan tangisannya, rayuannya dan panggilannya kepada ibu bapa atau meminta tolong berulang-kali..terlalu KEJAM..Ya ALLAH hanya KAU yang berhak menghukum hambaMU seadil-adilnya..Semoga keluarga Nurin tabah hadapi semua ini. Ingatlah..kami semua sama-sama turut merasai kesedihan itu..

girlnextdoor said...

saya merasa amat simpati atas nasib yang telah menimpa adik nurin..menitis air mata ini tatkala mengenangkan arwah yang telah tiada..apalah dosa arwah sehingga sangguo diperlakukan begitu oleh manusia yang bertopengkan syaitan dan bernafuskan iblis..diharap pihak polis dapat memberkas 'haiwan' yang masih bebas diluar di sana dengan segera..!! Al-Fatihah buat Adik Nurin Jazlin Jazimin

Anonymous said...

Ptut diseksa sj pembunuh nurin..jgn bg mati,biar dia tahu seksanya..

Nizam said...

AL-FATIHAH

SEMOGA NURIN JAZLIN AKAN TERUS MASUK KE SYURGA..

org yg bt tu memang sungguh kejam yg amat sgt...

Anonymous said...

nak kate binatang...binatang pown tak buat macam tu...apa yang anda fikirkan taraf sesorg itu melainkan mlebihi binatang..xpe,,biarkan die terlepas di dunia..kite tgk,kat akhirat mmpu ke die lari dr hukum Allah??dan kak norazian n family xplu risaukan nurin lagi..die da dapat tiket percuma masuk ke syurga..nnti,die akan ajak akak ngan abg skali..tawakkal tu'alallah..takziah,,

Anonymous said...

Takziah diucapkan kepada kedua ibu bapa Nurin. Pada hari berita pengkebumian disiarkan, saya dan isteri diam tergemam dan masing-masing mengeluarkan air mata kesedihan atas pemergian anak yang tidak berdosa. Perbuatan ganas ini memang dilakukan oleh orang yang berakalkan syaitan.Diharapkan agar kedua orang tua Nurin tabah menghadapi dugaan ini.Kami juga mendoakan agar pelaku dapat dikesan dan ditangkap serta dijatuhi hukuman setimpal.

Anonymous said...

It is with much heartbreak that I have followed this case. In fact whenever such crimes against kids are committed, it really makes me very sad and hopeless. Hopeless that I was not there to prevent such a thing, hopeless coz Nurin was a defenseless little kid, hopeless bcoz such despicable human beings exist!

The issue here is not about race, parental neglect or the slow police investigations. It is about why such a lowly,disgusting, heartless,cruel human being lives amongst us. It is about how this person who is even unworthy of being called human, lives with the conscience and has yet to be captured. If I had the chance,I would personally beat this unnameable to "its" death. In Singapore, we had the Huang Na and little Nonoi case...now in Malaysia this !!!

My condolences to Nurin's parents and I wish her soul would rest in heaven peacefully. I also pray that the unnameable would be caught soon and tortured to "its" death.Singapore shares your grief!

Anonymous said...

Al Fatihah buat adik nurin. Takziah buat kuarga nya. Marilah kiter berdoa bersama-sama semoga Allah menghukum pembunuh itu dengan hukuman yang setimpal. Sayu di sudut hati aku apabila menatap gambar wajah anak kecil yang dibunuh dengan kejam. Gambar ini aku dan ofismate aku abadi kan dibawah kaca meja ofis aku untuk tatapan setiap hari. Ustaz aku pernah cakap semulai-mulia manusia lebih mulia dari malaikat. Sehina-hina manusia adalah lebih hina dari binatang peliharaan. Aku berpendapat pembunuh itu lebih hina dari binatang dan lebih jijik dari binatang haram. Orang yang membunuh balasan nya bunuh jugak. Kerajaan laksanakan hukuman itu pada pembunuh.

Anonymous said...

Adakah ada di kalangan rakyat Malaysia yang sudah hilang nilai kemanusiaan. Dari atas sampai bawah, bila kepala tak betul seluruh anggota pasti tak betul. Sedangkan wanita warga Monggolia dibunuh dan diletupkan mayat oleh orang yang sepatutnya menguatkuasa undang-undang ( mungkin juga arahan orang atas), inikan pula penjenayah gila seks yang tersembunyi dalam masyarakat yang tergamak membunuh anak sekecil Nurin Jazlin. Bila Altantuya dibunuh, tidak pula kedengaran kecaman dari menteri-menteri yang hipokrit walau dari menteri wanita, tetapi bila Nurin dibunuh, wah bukan main punya POYO mereka mengecam, padahal jenayah yang sama kejam, cuma umur mangsa yang berbeza.Memang kematian Nurin Jazlin sungguh menyayat hati, tapi jalan penyelesaian bukan dengan cara mencari kesalahan ibu bapanya atau memaksa guru-guru mengajar sampai 4.00 petang.Sesungguhnya kita patut mencari punca mengapa boleh ada manusia sekejam itu dalam masyarakat kita.Puncanya ialah SEX yang menjadikan sesetengah orang gila sex.Undang-undang Islam yakni hukum Allah telah menyatakan bahawa penzina perlu disebat 100 kali atau direjam, namun undang-undang syariah negara kita hanya mendenda RM1000 sahaja dan hanya menunggu kes rogol, barulah didakwa sebagai suatu jenayah, tidakkah ianya sudah terlewat.Sama-samlah kita merenung apa yang telah dinyatakan,dan jangan tunggu sampai seorang lagi kanak-kanak menjadi mangsa.

ismeart said...

Bukan senang untuk memberkas penjenayah yg bergerak secara perseorangan. Macam penembak curi, tapi InsyaAllah..kalau usaha diteruskan tanpa jemu dan mengenal letih akhirnya akan masuk perangkap juga. Ayuh masyarakat Malaysia...tak kira Melayu, India, Cina dll...ingat tak masa kita kecik-kecik dulu zaman 60an hingga 70an..semua jiran tak kira bangsa kenal dgn anak anak jiran mereka. Sampai berani untuk memarahi anak jiran demi kebaikan anak tersebut. So..elok juga sesekali kita amalkan sikap "suka jaga tepi kain orang" ke arah yg positif bukan negatif. Wat do u think.

ismeart said...

Bukan senang untuk memberkas penjenayah yg bergerak secara perseorangan. Macam penembak curi, tapi InsyaAllah..kalau usaha diteruskan tanpa jemu dan mengenal letih akhirnya akan masuk perangkap juga. Ayuh masyarakat Malaysia...tak kira Melayu, India, Cina dll...ingat tak masa kita kecik-kecik dulu zaman 60an hingga 70an..semua jiran tak kira bangsa kenal dgn anak anak jiran mereka. Sampai berani untuk memarahi anak jiran demi kebaikan anak tersebut. So..elok juga sesekali kita amalkan sikap "suka jaga tepi kain orang" ke arah yg positif bukan negatif. Wat do u think. Masyarakat sekeliling sajalah yg dapat membantu pihak polis melicinkan penyiasatan dan mempercepatkan tangkapan dibuat...From now on...jgn salahkan sesiapa...jom buka mata, telinga dan minda...nampak je jenayah..angkat tel dan call polis cepat2...kalau polis lambat bertindak..baru kita boleh blame...
Ini tidak...asal nampak je bergaduh..kita cabut dulu..dah lah tu...tak call polis lak tu...tahu tahu yg kena pukul dah mati..(cth je)So ..macamna..AYUH..kita kena amal bersikap mcm org dulu dulu.

Anonymous said...

plzzzz....
seksa ckup2 natang tuw!!
natang ni nyusahkn owg je..
mse kcik xnk mampuss!!
aku prihatin sgt kt parent natang ni...org lain dpt ank manusia...diorang dpt natang!!
eeiiiii!!!!!!aku xtau nk ckp cmne dh...what an unavoidable murder!!!
kejam!kejam!kejam!kejam!arghhhhh!!!
tnsion aku mkir psl mnde ni..
dah la next week aku da nk pmr...
8a are ours!!!kikiki


from us at LE BEST...
(lembah bidong elite school terengganu)

Anonymous said...

ya Allah..mntk2...ni yg last..
no more tears!!
~~mge2..nurin's family are fine..
~~mge2..adk nurin dtempatkan bsme org beriman..
~~al-fatihah....

from coming soon pmr's candicateszz..

~muni(damn_justin@yahoo.com)
~bihah(princess_QT@yahoo.com)
~~join us at www.elitezone.com

Anonymous said...

ya Allah..mntk2...ni yg last..
no more tears!!
~~mge2..nurin's family are fine..
~~mge2..adk nurin dtempatkan bsme org beriman..
~~al-fatihah....

from coming soon pmr's candicateszz..

~muni(damn_justin@yahoo.com)
~bihah(princess_QT@yahoo.com)
~~join us at www.elitezone.com

Anonymous said...

ya Allah..mntk2...ni yg last..
no more tears!!
~~mge2..nurin's family are fine..
~~mge2..adk nurin dtempatkan bsme org beriman..
~~al-fatihah....

from coming soon pmr's candicateszz..

~muni(damn_justin@yahoo.com)
~bihah(princess_QT@yahoo.com)
~~join us at www.elitezone.com

Anonymous said...

salam..
kite jgn la duk tuding jari..sane sini..
kes ni btul2 mencerminkan msyarakat kite super-duper jahilliyah...innalillah..

mungkin ini petunjuk ALLAH swt..kite tak pernah sedar..atau ..mungkin xpernah t'fikir..wujudnya golongan buas mcm ni..bahaya yg wujud dlm masyarakat kite..

sedeyh btul..ini betul2 masalah umat yg kritikal..
jom kite same2 berfikir sekejap knape agaknye terjadi perkara cmni..berfikir dg iman..insy.

wallahualam..

pinky said...

sebelum memulakan tulisan ini, saya ingin mengucap takziah kepada ahli keluarga nurin..sebagai umat islam, kita sepatutnya sedar ini sudah menjadi ketentuan ilahi.sudah tertulis dan termaktub di dalam kejadian tuhan kesudahan seseorang itu.kita jangan salahkan kepada sesiapa..apatah ibubapa nurin, ibubapa mana tak sayangkan anak.binatang pun sayangkan anaknya sendiri,atau pihak polis yang bersungguh2 melakukan penyiasatan ke ini.cuba kita renungkan, apakah punca segala ini berlaku?dan bagimanakah untuk mengatasi segala ini dari terus berlaku?percayalah apa yang berlaku terhadap individu itu ada hikmah disebaliknya. oleh itu, sebagai rakyat melaysia yang mengamalkan demokrasi fikir2kanlah apa yang harus dan patut dilakukan?saya juga insan biasa yang lemah..dan kepada si pembuat perkara ini, fikirkanlah sekiranya di dunia ini awak terlepas, ingat di alam barzakh nanti.seksaan itu menantimu di sana lebih teruk dan lebih tragis apa yang telah awak pada insan yang tak berdosa itu..dan kepada ibu bapa nurin bersabarlah, setiap apa yang berlaku walau buruk baiknya da pembalasannya...INSAALLAH....