Sunday, September 23, 2007

Linked to Ah Long? (An Orginal Article by Host Blogger)

In commenting to my earlier article on "What Happened Today", there was an Anonymous reader who said "In order to be a very 'sick-maniac-monster', i think that culprit has to be racism, uneducated & holding grudge against the family for some reason (assuming young Nurin is still a kid and innocent).

I have a feeling it has to be Ah Long or somekind. Only these people have the ability to do this... Because for the rest of us... we still have the sense of humanity.. doesn't matter what conflict arise.

I hope the culprit will be the first to be put on electric-chair.

Alfatihah."


While the intention might be sincere in finding the reasons for this gruesome murder, the notion that the tragedy is Ah Long related had unnecessarily saddled the parents with more and more pressures.

This same angle has also been taken by at least one press report as well as said to have been "suggested" by the Police.

I have checked with the Police to find out the validity of this Ah Long's related argument, and I was told that no such link has been established and if there is, indeed it would be a historic breaking of traditions of the Ah Long modus operandi.

Have you ever heard of an Ah Long abducting the child of its "defaulting borrower" without first threatening the borrower, without demanding for the loan to be re-paid but end up sadistically torturing an innocent child?

Wow, if indeed the Ah Longs are capable of doing these horrible things then the Police must go all out to make their very existence disappear from the face of the earth.

But the reality is the presence of Ah Long in our daily life is tremendous, the minute we step out from our house, especially in flats, we will be greeted with inviting small notices being pasted all over the walls. Not only that they are also pasted all other public domains from bus stops, telephone booths and even at road signages!

I have not heard of any of these Ah Longs been taken to tasked, despite the voluntary disclosure of their whereabouts where we can meet them by just calling the telephone numbers displayed!

If I am in any dire straight situation, I myself would be tempted to give them a call for an easy loan. Eventually I can get my own child killed brutally if I don't pay up within the agreed terms and conditions.

If the police (and the government)acknowledges this monstrous threat of the Ah Long, then they have to make it their mission to get rid of them all together and not giving suggestions that this so and so crime is Ah Long related and so on without feeling guilty that you have actually let this specie roaming about freely in our society.

As for my brother, I can safely say here that though he might not be wealthy, he lives within his means, and if at all he needs help, he has his sources, sources which definitely are not Ah Longs or any of the relatives of Ah Long!

On the day he claimed his daughter at the mortuary, Kosmo published an article that connects the crime to Ah Long. He was so devastated that one can even suggest that the heinous crime committed to his child was due to his own doing!

Let us not loose focus here, we should concentrate in tracking this perpetrator, not only to give justice to Nurin but to safeguard all other kids out there from falling prey to this monster.

76 comments:

ANAK BAPAK said...

Jenayah Meningkat Kerana UMNO Mendidik Rakyat Tidak Takutkan Tuhan, Pemimpin Hanya Jaga Perut Dan Bawah Perut...!!!

Nampaknya gagasan Islam Hadhari Pak Lah sudah mencapai tahap matang. Berita kenaikan kadar jenayah dan keruntuhan akhlak dikalangan masyarakat Negara Islam Hadhari Malaysia adalah amat-amat membimbangkan. Makin hari kebejatan sosial dilaporkan semakin parah. Pak Lah selaku pengasas dan imam mazhab hadhari tidak habis-habis berbangga dengan gagasan yang dibawa tanpa melihat kepada realiti yang berlaku dikalangan masyarakat.

Baru-baru ini kita telah dikejutkan dengan beberapa kes rogol dan rompak yang berlaku di Johor, negeri berfahaman UMNO paling 'teroksida'. Negeri yang dikenali sebagai kubu UMNO paling kuat dalam dunia. Sudah pastilah negeri ini juga adalah penjunjung mazhab hadhari paling setia dan ta'asub dalam dunia jika diukur dengan kekuatan undi UMNO dan Barisan Nasional di Johor. Kejadian itu baru di Johor, belum lagi di negeri-negeri lain. Belum juga dikira kes-kes yang terdahulu dan kes-kes yang tidak dilaporkan.

Dalam banyak-banyak manusia di Johor, sebilangan kecil telah menyatakan kebimbangan berikutan dari kejadian tersebut. Seramai lebih kurang 200 orang telah berkumpul dan berdemonstrasi di hadapan kediaman rasmi Menteri Besar johor sebagai tanda tidak puas hati berikutan kegagalan polis menyelesaikan beberapa kes yang melibatkan samun dan rogol di negeri ini. Terkejut dengan apa yang berlaku maka kerajaan mengarahkan seramai 400 anggota polis ditambah ke Ibupejabat polis Kontijen Johor IPK dengan kadar segera.

Ini semua gejala dan bala dari gaya hidup fahaman hadhari. Tidak hairan jika jenayah makin meningkat, akhlak remaja dan belia makin hancur kerana pemimpin yang diamanahkan untuk menggubal dasar untuk menyusun dan mendidik masyarakat hanya mementingkan kepentingan perut dan bawah perut sahaja.

Golongan UMNO memang tiada minat untuk mengambil tahu hal semua ini. Paling kuat pun kerahkan polis sebanyak mungkin untuk rakyat berfikir bahawa pihak kerajaan prihatin dan mengambil berat soal keselamatan dan keamanan masyarakat. Silap-silap 400 anggota polis yang dihantar bakal menjadi tukang undi pos BN di Johor nanti. Mana dia Dato' Dr. Abdullah Md Zain dan Dato' Dr Mashitah Ibrahim, mana dia Dato' Paduka Abdul Hamid Othman, mana dia Tan Sri Yusof Noor, mana dia Dato' Nakhaie Ahmad dan lain-lain untuk membincangkan penyelelesaian kerosakkan struktur masyarakat kini. Tapi kebolehpercayaan di kalangan mereka ini pun sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja. Dato' Dr Mashitah sendiri pun pernah mengeluarkan kenyataan harus melacur diri bila keadaan terdesak.

Islam Hadhari tidak pandang pada kerosakkan akhlak rakyat. Islam Hadhari tidak pandang pun pada keruntuhan 'Aqidah umat Islam. Islam Hadhari tidak pernah berfikir bagaimana hendak mendidik rakyat agar takut kepada tuhan. Islam Hadahari sebenarnya memang suka rakyat tidak takut dengan tuhan malah samapai tahap tidak percaya pada tuhan pun banyak. Kenapa golongan UMNO dan hadhari suka rakyat tidak takut dan tidak percaya tuhan? sudah tentu kerana keadaan ini membolehkan mereka berkuasa dan mengekalkan kuasa seterusnya menjaga kepentingan perut dan bawah perut mereka.

Kerajaan yang dipimpin oleh UMNO dan konco-konconya tidak ambil peduli pun tentang semua ini. Asalkan kepentingan perut dan bawah perut terpelihara maka itu adalah lebih utama dalam perjuangam mereka. Soal kepentingan dan hak rakyat diketepikan dahulu.

Ramai sudah tidak takutkan tuhan sekarang ini. Dari pimpinan negara sampailah rakyat biasa ramai yang tidak takutkan tuhan. seseorang melakukan kesalahan jenayah kerana dia tidak takutkan tuhan. Kalau dia takut dan ingatkan tuhan, maka dia akan ingat juga dosa pahala, syurga neraka, halal haram, iman dan kufur. Tidak hairanlah sekarang ini jenayah makin meningkat dan berlaku dimana-mana, akhlak masyarakat tidak kira tua dan muda rosak, 'aqidah umat terus hancur. Kerahlah seramai mana anggota polis untuk menjaga keamanan pun jika tiada 'aqidah, pasti akan hancur juga.

Anggota polis yang bertanggungjawab menjaga keselamatan dan keamanan masyarakat adalah manusia biasa bukan malaikat, pemimpin negara juga manusia biasa, masyarakat keseluruhannya juga adalah manusia biasa yang punya nafsu dan juga akal. Akal manusia tetap terbatas dan hanya mampu berfikir secara relatif dan logik sahaja. Nafsu sentiasa meronta-ronta untuk dipenuhi kehendaknya dari kongkongan akal. Namun tiada guna juga jika akal tidak dibekalkan dengan pegangan dan petunjuk dari wahyu yang mana baik yang mana buruk dan yang mana halal yang mana haram. Jika akal dibiarkan bertindak tanpa mengikut petunjuk dari wahyu, maka akal akan membiarkan nafsu melakukan apa sahaja memenuhi kehendaknya.

Jenayah bukan sekadar rogol dan samun. Mencuri duit rakyat juga jenayah. Menipu dan merampas hak rakyat juga jenayah. Semua itu adalah ketegori maksiat di sisi Allah Ta'ala. Pemimpin diberi kepercayaan untuk membawa hala tuju dan mendidik rakyat kearah lebih berilmu, tunduk kepada syariat tuhan. Pemimpin mesti gubal suatu dasar untuk kepentingan rakyat, memajukan kehidupan rakyat, menjamin keselamatan dan kemanan rakyat, menjaga makan minum rakyat. Bagaimana kita hendak membendung kerosakkan akhlak dan bahaya jenayah jika si pembuat dasar juga tidak ada 'aqidah dan tidak takut kepada tuhan. 'Aqidah Islam Hadhari terbukti tidak boleh diguna pakai. Bak kata orang "bukan barang baik, barang tak dak guna punya". Kalau 'aqidah Islam Hadhari boleh diguna pakai, maka majoriti rakyat akan takut kepada tuhan. Masyarakat akan takut untuk buat apa yang dilarang oleh tuhan. Malangnya pembuat dasar rata-rata tidak takut pada tuhan, dia lebih takut perut dan bawah perutnya tidak terjaga. Lebih malang lagi pemimpin pun lebih berani buat apa yang tuhan larang dari apa yang disuruh oleh tuhan.

Jika pemimpin yang membuat dasar ke arah menjaga rakyat 'aqidahnya betul dan takutkan tuhan, maka dasar yang dibuat juga mengajak rakyat untuk takutkan tuhan. pemimpin yang takutkan tuhan tidak akan minta rasuah untuk melaksanakan suatu dasar.Pemimpin itu juga wajib memastikan dasar itu mengikut apa yang disuruh tuhan dan menjauhi larangan tuhan. Pemimpin juga wajib memastikan perjalanan dasar itu tidak melanggar batas-batas yang telah ditentukan oleh tuhan. Pemimpin itu juga tidak akan ambil kesempatan dan mencuri duit peruntukan perlaksanaan dasar itu untuk mengisi perut dan memenuhi kehendak bawah perutnya, keluarganya, sahabat karibnya juga tidak terkecuali menantu juga isteri barunya.

Dasar yang dibuat oleh pemimpin yang takutkan tuhan akan menggubal dasar yang mendidik rakyat. Anak-anak dan remaja yang fitrahnya meronta-ronta untuk mencuba suatu yang baru perlu dibentuk dengan sistem pendidikan yang mendidik manusia agar takutkan tuhan juga. Apabila anak-anak kita takutkan kepada tuhan, ilmunya akan digunakan untuk menurut apa yang diperintahkan oleh tuhan dan mejauhkan diri dari apa yang dilarang oleh tuhan. Malangnya anak-anak kita kini diajar dan dididik dengan matlamat material kerana yang mebuat dasar pendidikan pun bersifat materialistik. Oleh kerana anak-anak kita dibentuk dengan kerangka materialistik, maka ilmunya akan digunakan untuk matlamat material demi menjaga perut dan bawah perutnya sebagai mana pembuat dasar tadi. Tidak hairanlah jika ada orang yang cerdik sanggup membunuh kemudian mengebom orang lain kerana dia tidak takutkan tuhan dan hanya melihat kepentingan perut dan bawah perut dia dan bosnya sahaja.

Demikian apabila masyarakat dididik dengan didikan material akan melakukan apa sahaja untuk kepentingan dan kepuasan dirinya. Dia akan merogol orang yang penting dia puas walaupun yang dirogolnya anak kandungnya sendiri. Dia akan mencuri duit orang lain untuk mengumpul harta walaupun duit itu duit rakyatnya sendiri. Dia akan menipu dan merampas hak rang lain walaupun yang ditipu dan dirampas haknya itu hak bangsanya sendiri. Dan yang paling parah dia akan jual kepentingan dan kedaulatan negaranya walaupun yang dijualnya itu adalah, kedaulatan,kepentingan dan maruah negara dan bangsanya sendiri. Inilah dia kesan dan sikap orang yang tidak takutkan tuhan dan buat tidak tahu walaupun dia tahu tuhan nampak apa yang dia buat. Tapi biasanya spisis ini tidak ada rasa yang tuhan memang nampak dia sebab baginya tuhan hanya dalam masjid dan kawasan tanah perkuburan sahaja.

Menjaga akhlak masyarakat juga adalah tanggungjawab pemimpin. Pemimpin mesti menggubal undang-undang agar akhlak rakyatnya baik dan terpelihara. Sebelum menjaga akhlak rakyat pemimpin mestilah berakhlak dan takutkan tuhan lebih dahulu dari rakyat. Rakyat akan memerhatikan orang yang memimpin mereka untuk menjadi contoh dan teladan. Rakyat yang berakhlak dan takutkan tuhan meniru sikap pemimpinnya. Pemimpin lelaki yang suka pegang bahu wanita bukan muhrim tergolong dikalangan yanmg tida takutkan tuhan dan tiada akhlak yang boleh dicontohi. Isteri pemimpin yang suka cium pelakon lelaki yang terkenal dan hensem adalah dikalangan yang tidak berakhlak dan tidak takutkan tuhan. Pemimpin yang jadi suami tidak melarang isteri mencium lelaki lain bukan setakat tidak takut tuhan, termasuk ke dalam ketegori dayus pula.

UMNO dan konco-konconya memang sudah maklum tergolong dalam spisis ini. Spisis sekular dan tidak takut kepada tuhan. Selagi spisis ini terus diberi mandat untuk membuat dan meneruskan dasar sekular penjajah maka selagi itulah kita akan lihat jenayah dan keruntuhan akhlak terus berlaku. UMNO tiada usaha pun untuk menyekat pengaruh-pengaruh yang merosakkan anak-anak muda. UMNO lebih suka limpahkan hiburan kepada anak-anak muda agar mereka lalai dan jauh dari tuhan. UMNO bimbang jika mereka dekat dan takut pada tuhan, sudah pasti UMNO akan ditolak oleh majoriti rakyat yang takutkan pada tuhan. UMNO tidak pernah berusaha menegakkan sistem-sistem berorientasikan ketuhanan kerana UMNO tidak takut pada tuhan bahkan UMNO lebih suka berusaha agar sekolah-sekolah agama rakyat yang mengajar anak-anak untuk takutkan tuhan ditutup seboleh-bolehnya dihapuskan terus.

UMNO mesti sedar bahawa Islam Hadhari tidak ada apa-apa pun melainkan retorik politik untuk menarik undi orang yang takutkan tuhan. Pada hakikatnya, Islam Hadhari hanya mengajar manusia jauh dan tidak takut pada tuhan tapi takutkan pemimpin lebih dari tuhan. Maknanya untuk mengukur kemajuan Islam mazhab Hadhari adalah melihat kepada berapa banyak tumbuhnya pusat-pusat hiburan di bandar-bandar dan di kampung-kampung. Berapa kenaikan kadar jenayah, salah laku, rasuah, penipuan dan lain-lain yang buruk-buruk. Meningkatnya kadar-kadar tadi maka semakin majulah Islam hadhari.

Saya amat-amat berharap agar kejadian-kejadian jenayah yang berleluasa ini akan dapat dibendung. Tetapi keyakinan saya terhadap sistem yang diuruskan oleh UMNO dan konco-konconya amat mengecewakan. Selagi UMNO yang menjadi tunjang politik negara meneruskan agenda yang hanya menjaga kepentingan perut dan bawah perut dan tidak takutkan kepada tuhan, saya bimbang keadaan makin menjadi tidak terkawal kerana rakyat dibawah naungan Islam Hadhari tajaan UMNO yang diasaskan oleh Pak Lah merangkap imam mazhab Hadhari, akan terus-menerus tidak takutkan tuhan, bebas buat apa sahaja untuk mengisi perut dan memenuhi kehendak bawah perut mengikut acuan yang disediakan oleh UMNO dan konco-konconya.

Kesimpulannya, untuk menyelesaikan masalah yang melanda umat kini, kembalilah kepada jalan yang diwahyukan oleh tuhan. Takutlah azab yang dijanjikan tuhan jika kita melanggar perintahnya dan yakin dengan ganjaran yang dijanjikan tuhan jika kita menjauhi larangannya. Kerana, jenayah akan berkurang jika masyarakat takutkan tuhan dan bimbang jika akan diazab tuhan selepas mati nanti. Untuk membentuk masyarakat yang takutkan tuhan, tidak dapat tidak, pemimpin juga mestilah dikalangan orang yang takutkan tuhan, buat apa yang tuhan suruh, tinggal apa yang tuhan larang. Jika pemimpin kita bukan dikalangan orang yang takutkan tuhan, maka tanggungjawab kita orang yang takut kepada tuhan, untuk memilih dan menukar pemimpin kepada pemimpin yang takutkan tuhan.

( di petik dari tulisan saya yg lalu )

www.anakbapak8385.blogspot.com

ANAK BAPAK said...

UNTUK KITA RENUNG BERSAMA..,

BAHAWA TRAGEDI YANG MENYAYAT HATI INI ADALAH NATIJAH DAN MANIFESTASI DARIPADA KERANGKA MASYARAKAT YANG KITA BENTUK BERDASARKAN FAHAMAN DAN DOKONGAN SEKULAR..!!!

INILAH NATIJAHNYA APABILA ISLAM TIDAK DIJADIKAN DASAR UNTUK MEMBENTUK DAN MENCORAK MASYARAKAT..ISLAM HANYA DI SLOGANKAN SAHAJA...YANG PALING PEDIH AL-QURAN HANYA LAYAK DIWAKAFKAN DAHAJA..

INILAH JUGA NATIJAH DAN MANIFESTASI KERANGKA DAN BENTUK MASYARAKAT YANG DI BENTUK OLEH UMNO DAN BARISAN NASIONAL BERDASARKAN MAZHAB ISLAM HADHARY YANG NYATA AMAT SESAT DAN MENYESATKAN.

PEMIMPIN UMNO DAN BN BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEGALA-GALANYA KERANA MEREKALAH MEMBENTUK MASYARAKAT YANG TIDAK TAKUTKAN PADA TUHAN..YANG HANYA DIBENTUK MENGIKUT PERSPEKTIF KARUT-MARUT ISLAM HADHARY TAJAAN PAK LAH DAN MENANTUNYA KONCO-KONCO UMNO/BN YANG HANYA TAKUTKAN PADA HARTA DAN MEMENTINGKAN KESERONOKKAN..

INILAH JUGA HASIL YANG KITA TUAI DARI PEMBENTUKAN MASYARAKAT TAJAAN UMNO DAN BN SELAMA 50TAHUN MERDEKA YANG NYATA HANYA MENJADIKAN ISLAM SEBAGAI PERISAI DAN ULAMAK DIJADIKAN BAHAN UNTUK MENGELIRUKAN MASYARAKAT, MENJAHILKAN MASYARAKAT,MEMBODOHKAN MASYARAKAT DARI MENGETAHUI PENIPUAN,PENYELEWENGAN,PENIPUAN,PENINDASAN,KETIDAKADILAN,PENGKHIANATAN DAN SEGALA KEBURUKAN PEMIMPIN UMNO DAN BARISAN NASIONAL YANG SEKULAR DAN ADA PULA CIRI-CIRI MUNAFIQ WALAUPUN TIDAK DIKETAHUI APA YANG ADA DALAM HATI MEREKA.

KESIMPUALANNYA UMNO DAN BNLAH YANG MENAJA PEMBENTUKAN MASYARAKAT DAN NEGARA YANG TIDAK TAKUTKAN TUHAN..KERANA APA..? KERANA PEMIMPIN UMNO DAN BN JUGA YANG KITA PILIH SELAMA INI MEMANG TIDAK TAKUTKAN TUHAN, BILA PEMIMPIN YANG KITA PILIH UNTUK MEMBENTUK KITA AGAR TUNDUK DAN TAKUT KEPADA TUHAN,MENJADI SEBALIKNYA,KERANA PEMIMPIN YANG TIDAK TAKUTKAN TUHAN AKAN MEMBENTUK MASYARAKAT YANG TIDAK TAKUTKAN TUHAN JUGA..

APABILA PEMIMPIN ITU TIDAK TAKUTKAN TUHAN MAKA MASYARAKAT YANG DIPIMPIN ITU PUN TURUT IKUT PERANGAI PEMIMPIN YANG TIDAK TAKUTKAN TUHAN, MAKA YANG MEREKA TAKUTKAN IALAH TAKUT PERUT DAN BAWAH PERUT TIDAK TERJAGA...APA DIA ITU PERUT DAN BAWAH PERUT...IAITULAH HARTA DAN NAFSU..

UMNO DAN BARISAN NASIONAL BERTANGGUNGJAWAB KE ATAS APA YANG TERJADI..NAIKKANLAH BERAPA RATUS RJUTA RM GANJARAN SEBAGAI TAWARAN MENANGKAP BINATANG ITU KITA UMUMKAN..TETAPI YANG PALING MERBAHAYA ORANG YANG MEMBENTUK BINATANG INILAH YANG MEMIMPIN DAN MEMBENTUK MASYARAKAT...IAITU UMNO DAN BARISAN NASIONAL...UMNO DAN BARISAN NASIONAL WAJIB DITOLAK DAN DITUMBANGKAN...KERANA MEREKALAH YANG MEMBENTUK MASYARAKAT KITA MENJADI BINATANG..MANUSIA YANG TIDAK TAKUTKAN TUHAN..TETAPI HANYA JAGAPERUT DAN BAWAH PERUT..

UMNO HANYA MENGAJAR MASYARAKAT TIDAK TAKUT PADA TUHAN...TAPI HANYA JAGA PERUT DAN BAWAH PERUT..MAKA LAHIR MASYARAKAT YANG HANYA MAHU MEMUASKAN PERUT DAN BAWAH PERUT MACAM PEMIMPIN UMNO JUGA..

UMNO DAN BARISAN NASIONAL BERTANGGUNGJAWAB ATAS TRAGEDI YANG MENIMPA ALLAHYARHAMAH NURIN...KELUARGANYA DAN MASYARAKAT YANG CINTAKAN ISLAM KEDAMAIAN,KEADILAN,KETELUSAN,DAN KEAMANAN..

UMNO DAN BN WAJIB DITUMBANGKAN..WAJIB DITUMBANGKAN..!!!

Anonymous said...

Saya setuju dengan pandangan yang diberi oleh anak bapak. Jika hukum hudud dijalankan, nescaya memberi kesedaran kepada pesalah. Jika mencuri, hukuman sekarang penjara beberapa tahun, dalam penjara pesalah akan diasah bakat oleh pesalah lain. Jika hukum hudud dijalankan?. fikirkan lah. Ingat! bukan mudah untuk dijatuhkan hukuman potong tangan, jangan terlalu jumud dengan kenyataan "kita tak mau orang islam ramai kudung tangan kerana hudud".

Anonymous said...

pensyarah saya kata... malaysia memang negara Islam tapi tak semuanya rakyatnya mukmin..

Anonymous said...

If anyone had enough sense, they'd be able to see that the attack is not consistent with Ah Long's style. It is unfortunate that people are so insensitive towards the victim's family.

If I may be so bold, I'd like to point out that all this cry and hue about people not being religious enough, or not being "Islamic" enough - these are ridiculous, ignorant and insensitive statements. Understand that there are some people out there who are untouched by civility or natural human progress. These people are known to deviate out of what's deemed as normal by people. It has nothing to do with morality or religion. I could back up my statement with plenty of scientific facts, reasons and rationale, but at this point, it's exhaustive and overwhelming and there is no point trying to reason with the public that refuses rationality because everybody seems to be interested with sensationalizing this tragedy with politics.

However, it is my sincerest wish to extend my condolences to the family. I'm also sorry to witness how insensitive people can be towards the family. Please stay strong. Be strong. Don't let these slurs hurt you any more than the tragedy. There is no rest for the wicked. Salam.

Anonymous said...

dimalaysia ni, traffic bittorrent dilimitkan, tapi permintaan beberapa persatuan Islam utk halang web/video/3gp lucah langsung tak diambil kisah...

amatlah mudah nak sekat/jejak pengendali/penyebar bahan lucah, tapi kerajaan kita tak tegas.. kerajaan kita tak tegas... kerajaan kite tak tegas.....


saudara, saya simpati keatas apa yg berlaku pada nurin, memang hanya hukum hudud sahaja yang dapat membela nasib nurin..

sebenarnya saudara, saya rasa kasihan pada kakaknya nurin, takut dia rasa bersalah sebab tk temankn adiknya masa tu, tengok gambar kt paper pun muram sahaja, harapnya dia dapat kuatkn semangat..

Unknown said...

I know this is a difficult time for you and your family.The media will try to sensationalize the news as much as they can.So please do not be disheartened with their stories which at times are result of rumors or cooked up version of their truth. I do not think its right to blame the parents or the family as you have suffered enough. Missing a child is never easy....and finding them to be the victim of this sort of action is difficult to stomach but it has happen and the killer needs to be reprimanded without losing focus as demonstrated by the media. Please just ignore what the IGP and Minister Sharizat said for some times I don't really know why the put their foot in their mouth.Our prayers are with you....I shall try to write a post on your say about the alleged neglect that certain quarters are implying soon.

Anonymous said...

Oh come on, I dont think only Along is capable! From my understanding, from USA shows, Malaysia and other asian countries has been labeled to have one of the highest child sex trafickers around. This is an issue that should be tackled by authority! If the child is bought/rented by the clients of such trafickers whom may have gotten these children in a similar manner as Nurin, they might have just about done whatever they wanted to this child. And if these children cried, they would have been beaten up. Im just assuming the worst!

Anonymous said...

Salam..bukan semua org Johor sokong UMNO.Pada saya UMNO yg ada skg bukan UMNO yang ditubuhkan oleh Datuk Onn.Ramai penduduk Johor yang sudah tak sokong UMNO sbnrnya.Walaupun UMNO pada dasarnya nampak kuat di Johor tapi di kawasan bandar-bandar di Johor ramai yang telah sedar dan tidak sokong UMNO.Org2 UMNO yang perasan Johor masih kubu kuat.
Bala yang menimpa rakyat adalh akibat kesilapan pemimpin..memang itu yang dinyatakan dalam Quran.Tapi sanggupkah pemimpin2 ini mengakui kesilapan mereka dan kembali ke pangkal jalan ? Marilah kita sama2 suarakan pendapat kita melalui pilihanraya kelak.Tepuk dada tanya selera!

Bundel said...

PANAS!!! PANAS!!! ISU KEMATIAN ADIK NURIN NI TELAH DIPOLITIKKAN OLEH ORANG-ORANG POLITIK. LAKNATLAH KE ATAS MEREKA AMIN YA ALLAH AMIN YA RAHMAN AMIN YA RABBAL ALAMIN.

SI MUSA HASSAN MASIH DGN TAKBURNYA NAK MENDAKWA MAK BAPAK NURIN ATAS ALASAN CUAI SEDANGKAN PIHAK POLIS MASIH BELUM DAPAT TANGKAP SI PENCULIK DAN PEMBUNUH NURIN.

SI NAZRI AZIZ MASIH SELESA DGN UNDANG-UNDANG YG MENUNJUKKAN KASIH SAYANG DAN CINTA MENCINTAI DGN PENJENAYAH. UNDANG-UNDANG JENAYAH CULIK, ROGOL DAN BUNUH SERTA JENAYAH KANAK-KANAK MASIH LEMAH DAN MASIH LAGI MEMBERIKAN KESELESAAN KEPADA PENJENAYAH.

ADA KE PATUT HUKUMANNYA CUMA PENJARA JER? 20 TAHUN JER? APA PUNYA UNDANG-UNDANGLAH NI. KAT NEGARA LAIN, TAK PAYAH SEBUT LA NEGARA HAPA, KALAU KESALAHAN MENCULIK, MEROGOL, MEMBUNUH DAN JENAYAH KANAK-KANAK HUKUMANNYA ADALAH TEMBAK SAMPAI MATI ATAU DIGANTUNG SAMPAI MATI. KALAU KAT PAKISTAN HUKUMANNYA DIPANCUNG KONEK SI PROGOL TU SAMPAI PUTUS SUPAYA DIA TAK DAPAT MEROGOK MENGGUNAKAN KONEK DIA LAGI.

TAPI KAT MALAYSIA? MASUK PENJARA, DIBERI MAKAN FREE, MINUM FREE, TIDUR FREE, BAJU FREE, MAKAN BERAK CANGKUNG FREE, BAGI KEJE FREE, DAPAT DUIT FREE, DIBERI LAYANAN VIP, KEJE RINGAN, ISAP ROKOK FREE, ISAP DADAH FREE YG DIBEKALKAN OLEH PENJAGA PENJARA KHIANAT. KEMUDIAN, BILA NAMPAK JE BERKELAKUAN BAIK, MULALAH DIBEBASKAN. BILA DIBEBASKAN, PEROGOL JAHANAM NI MEROGOLLAH SEMULA. SETAKAT NAK BERLAKON BAIK KAT PENJARA, ALAAAAHHH, SENANG SANGAT.

MACAM BARU-BARU NI, SORANG LELAKI YG MEROGOL BUDAK PEREMPUAN CUMA SETAKAT DIPENJARA 19 TAHUN DGN SEBAT JER? DULU YG KES BUDAK PEMPUAN KAT TERENGGANU YG KENA ROGOL PASTU KENA BUNUH DITIKAM DGN SENGAT IKAN PARI, PEROGOL DAN PEMBUNUHNYA DIBEBASKAN. KONONNYA TAK CUKUP BUKTI PADAHAL DAH JELAS CAP JARI MEMANG SI LAHABAU TU YG ROGOL DAN BUNUH.

SEKARANG POLIS TERANGGANU DOK SIBUK NAK TAHAN ORANG YG BUAT KECOH SEBAB MARAH TAK BOLEH BUAT CERAMAH POLITIK. POLIS DOK SIBUK-SIBUK NAK TAHAN ORANG PEMBANGKANG, SI PEROGOL DAN PEMBUNUH NI BERMAHARAJALELA MEROGOL PEMPUAN-PEMPUAN DENGAN LAZATNYA.

SI SHAHRIZAT JALIL TU PULAK MACAM MAK NENEK KEBAYAN YG DAH NAK MAMPUS. DAHLAH EXPIRED DAN MENOPAUS, PENGECUT TAK BERANI NAK MENCADANGKAN UNDANG-UNDANG ANTIKEGANASAN KANAK-KANAK DAN ROGOL KAT KABINET. ASYIK DGN LAGU 'DIDIK DIDIK DIDIK' DIA JER. ENGKO INGAT IBLIS SYAITAN BOLEH JADI BAIK KE DGN DIDIDIK? BAIK DIBUNUH JER. SEDANGKAN IBLIS SYAITAN PUN BERANI MENDERHAKA DGN ALLASH SWT, INI KITA NAK MANJA-MANJAKAN IBLIS SYAITAN BERTOPENGKAN MANUSIA PULAK.

NAK BERI DIDIDIKAN KE ATAS SYAITAN, DIBERI BIMBINGAN, DIBERI KERJA, DIBERI DUIT, DIBERI MAKAN FREE, DIBERI BAJU FREE, DIBERI TEMPAT TINGGAL FREE. ESOK-ESOK KELUAR PENJARA, MEROGOL LE LAGI. BILA TAU JER MAYAT YG DALAM BERG TU NURIN, MULALAH TERHEGEH-HEGEH MACAM MAK NENEK NAK MAMPUS BUAT USUL ITULAH, USUL INILAH.

MASA MULA-MULA DULU TAK NAK BUAT USUL YG LEBIH TEGAS. DULU MASA ADA ORANG YG CADANGKAN SUPAYA PEROGOL-PEROGOL NI DIPOTONG KONEKNYA, SI SHAHRIZAT TAK SETUJU. DIA SAYANGKAN KONEK-KONEK SI PROGOL NI, MUNGKIN SEBAB CANTIK AGAKNYA BENTUK KONEK PEROGOL TU MACAM SOTONG. MUNGKIN SHAHRIZAT SUKA MAKAN SOTONG KOT. DIA MEMBANTAH, CUMA NAK SUPAYA DILEBIHKAN DIDIKAN KEKELUARGAAN. CIT POOODAH..SYAITAN IBLIS MACAM TU NAK DIDIDIK KER?

MUSA HASSAN, NAZRI AZIZ DAN SHAHRIZAT JALIL WAJIB LETAK JAWATAN SEBAB GAGAL MELAKSANAKAN UNDANG-UNDANG ANTIKEGANASAN KANAK-KANAK, CULIK DAN ROGOL DGN TEGAS. MALAH MEREKA-MEREKA INI LEBIH SUKA MENGGUNAKAN PENDEKATAN KASIH SAYANG, CINTAI MENCINTAIK, INTAN PAYUNG BERLIAN EMAS PERAK KE ATAS PENJENAYAH.

Anonymous said...

i believe all of us have a role to play. Instead of blaming the parent, police force or anybody or any organizsation,let's us ask ourself, "what about myself? what have i done to help??"

to bundel,
I would understand how mad you are. we're all mad! the whole nation are mad. but, using vulgar words doesn't help AT ALL!!

Sikap berbahasa kasar sebegini sungguh memalukan, apatah lagi di bulan Ramadhan yang mulia. Bukan berniat menyebelahi mana-mana pihak, tapi walau apa pun kesalahan atau kejahilan di pihak atasan, kita sendiri jangan lah menunjukkan kejahilan kita sendiri pula dengan berbahasa sedemikian.

To Nurin's family,

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Semoga tabah dengan dugaan Allah yg sungguh besar ini.

Anonymous said...

Mentang2 lah bapa Nurin kerja bawa teksi, orang tuduh dia pinjam Ah Long.Habih tu orang yang tak pinjam Ah Long tak payah takut lah anak2 kena culik? Mesti takut kan? Tau pun takut. So jangan nak sedap mulut aje menuduh orang. Mak bapak Nurin dah lah tengah bersedih, lagi nak menambah bebanan mereka. Tak ada hati perut lansung. Pembunuh dan perorol ni opputunist, dia akan sentiasa mencari peluang, tak semestinya ada kena mengena dengan Ah Long.

Anonymous said...

Saya sokong pernyataan bernas yang juga disertakan bukti kukuh (kita para pembaca boleh menilai sendiri & dapatkan bukti sendiri drpd pernyataan mereka ini);
anak bapak, telekom, anonymous yg psl hudud, anonymous yg pasal beri kasih sayang kpd penjenayah bknnya pd keluarga adik nurin & yg senasib dgn mereka sebelum ini,sokong jugak bundel(cuma tak sokong & sepatutnya boleh elakkan kemarahan melampau hingga ayat tak beradab&sopan dikeluarkan)

Saya dok kat selangor dah hampir 7 tahun..Jangan ingat Selangor ni tak sama mcm Johor..Rasanya Selangor & Putrajaya, KL sama ja..Bukti boleh tengok sendiri..& jgn ingat ramai orang selangor nie sokong Kerajaan Sekarang...Ramai rakyat Selangor sudah buka&celik mata..boleh beza mana baik mana buruk..tapi yang mcm kata anak bapak, rasanya yg jaga perut & bawah perutnya(kroni2) tu bukan sahaja pemimpin Melayu tapi juga di tuju kepada pemimpin yg beragama Kristian, Buddha & Hindu juga. Saya pernah belajar subjek cmparative Religion dahulu kala. Untuk ingatan kpd yang terlupe semua Agama menuntut penganutnya berbuat baik sesama manusia, serta bertanggungjawab & mengimplementasi perkara2 baik sahaja..Jikalau semua pemimpim Cina ka, India ka if they also believe on God & practise the true Religious; statement "jaga perut & bawah perut" tak akan wujud.

Justeru, sekali lagi. tepuk dada tanya selera..Buktikan skongan anda pada pilihanraya nanti jika ingin melihat perubahan!!!

Anonymous said...

Kepada semua,

Tolong lah berhenti daripada menjadikan blog ini landasan untuk berpolitik. Belum pun kering airmata kami, dah mula sesetengah orang berpidato politik, menfitnah menjatuhkan airmuka, menuduh dan menyalahkan itu dan ini.

semoga Allah menolong kita semua dan mengampunkan dosa-dosa kita, yang nampak dan yang tersembunyi...

Anonymous said...

Stop politicizing her death! You all should be ashamed of yourself, using an innocent child's death as a political agenda. My God. What kind of country do we live in? Selfish, shallow people with their own selfish and shallow views. Haven't you've done enough grief on Nurin's parents?!

This is not about you or whatever political opinions you have. I'm sure you all are feeling really smart right now, sitting on top of your high-horses. Fine by me. But right now, this is about the victim.

Seriously, if it was your own daughter lying cold on the slab, you'd be singing a different tune.

Liyana T said...

I don't believe as anak bapak quotes, this is a political issue, the perpetrators are not and i repeat not thinking about political issues when they conducted the crime. I am deeply sad and deeply moved by nurin jazlin punya nasib, hanya Allah saja tahu betapa kasihannya anak ani disiksa di dunia. It isn't about UMNO, the truth is dapan2 mata, Malaysia's sex crime rate is higher than Indonesia, Indonesia with 200++ million inhabitants as opposed to Malaysia with only 12 million Malays. Kitani orang melayu, yang buat gerenti orang melayu jua. kebanyakkan kes2 bunuh kanak2 dibuat oleh orang melayu, yang menyedihkan ia macam trend serial killer yang ada di western societies. mudah2an this is the last thing yang terjadi di Malaysia. sebagai orang melayu sedih pilu mendangar brg cemani ani can happen among orang melayu sendiri yang adatnya banyak. lebih2 lagi kes bapa merogol anak yang banyak dimalaysia. hadhari is not a problem because honestly, seburuk2 umno, teruk lagi pas with its sekatan on female education sedangkan muhammad saw sendiri mewajibkan lelaki dan perempuan mencari ilmu. What the problem is in SEA is that we should implement Western criminal laws. Macam di negeri2 seperti Germany, prostitution is not illegal apa yang illegal is people yang use and buy prostitution, supply is always there, yang di supply selalunya victims themselves, yang patut di sekat is the demand. Theres a lot of cultures where pornography is prevalent kenapa nda seteruk malaysia?

Anonymous said...

awful things happen in countries like Iran, Afghanistan, Saudi etc too. i seriously doubt turning Malaysia into some 'truly' Islamic country based on some group of men's intepretaion of Islam can help. it's also very dangerous to allow some men with Islamic degrees to be the voice of Allah and allow these men to do so without being challenged and questioned freely.

sick evil people who gets turned on so easily can exist anywhere.

Zainal A. Kasim said...

Saya cadangkan keluaga anda menyaman KOSMO kerana artikel yang tidak bertanggungjawab itu. Sungguh kurang sopan dan tidak berhati perut.

Anonymous said...

I disagree with the statement that "serial killing is a Western trend". It's a lot more complicated than that. It's actually a pathology in a lot of societies, both Western and non-Western world. The issue is that it seems a lot of people are not well-informed about sex crimes and the people who commit it. Education and awareness are our best bet if we want to work on improving the situation.

Anonymous said...

It is very sad that people are so insensitive towards Jazimin & family, including the IGP. leave them mourning and not point fingers accusing them careless. Find the beast.It is my sincerest wish to extend my condolences to the family. I'm deeply touched with this tragedy for I also have a girl almost same as age as aruah. Please stay strong. Be very strong. Al fatihah.

Anonymous said...

apa lagi yang memuaskan hati selain mengikat pesalah itu di khalayak ramai dan membalingnya dengan batu beramai2... sehingga dia mati... selain dpt menghukum si pesalah, dpt juga menimbulkan kegerunan orglain utk mengulangi kesalahannya, sekaligus menurunkan kadar jenayah di malaysia..

so.. what do we call that?

Anonymous said...

what happened to Allahyarham Nurin has no political reasons whatsoever. To believe that it is political suggests that you are being ignorant and insensitive towards what is going on in Pakistan, Afghanistan, Saudi Arabia and many other 'true' Islamic countries.

Anonymous said...

Sekiranya benar KPN akan mendakwa ibubapa nurin dia atas kesalahan cuai menjaga anak-anak, mari kita semua mebuat satu petisyen untuk
1) mendakwa KPN dan PDRM kerana cuai menambahkan anggota polis untuk membenteras jenayah yang semakin berluasa sepanjang tempoh perkhidmatan beliau ini.
2) membantah dakwaan yang bakal dikenakan ke atas ibubapa kanak2 malang ini.
Tiada ibubapa yang mahu anak2 mereka diapa-apakan oleh sesiapa. Takdir telah menyebabkan terjadinya anak ini keluar seorang diri. Semua ini adalah rahsia Allah S.W.T. Jangan ditambah lagi kedukaan mereka yang terbabit. Sama2lah kita membantu dengan cara kita tersendiri untuk membenteras penjenayah yang sememangnya berakalkan syaitan. Sedangkan binatang sayangkan anaknya. Inikan pula manusia. Usah kita mempolitikkan musibah yang melanda saudara sesama Islam kita. ALLAHUAKBAR

Jenglot123 said...

Utk semua especially pihak media, gunakanlah akal and sensitiviti sket semasa menulis tu.

Tak perlulah nak mengaitkan keluarga arwah Nurin ni atas kematian anaknya esp bapa dia. Hari ni timbul pulak motif baru, si pembunuh mungkin berdendam dgn keluarga arwah Nurin.

Betul ke? Ada bukti ke?

Eloklah siasat dulu sebelum diwar-warkan dalam media. Tak pasal2 mak abah dia pulak yg kena tuduh punca anak dia mati.

Anonymous said...

I am saddened to see that some people have used this blog to express their political views. A crime is a crime, and it has been committed. Why weave current political situation into this tragedy. have a heart for the family, people!

Only a very sick (mentally, as in tak waras) person/or personscan be capable of committing something like this. They exist in whatever kind of political scenario.

Anonymous said...

Oh pls anak bapak. You have to be kidding me. Don't politicalize. I doubt whether it was PAS or DAP or BN who is the ruling government can stop this.

Just look at the middle eastern countries. Islamic countries but having the highest cases of rape (which btw is not reported because of a silly law that states if you are rape, you need witnesses). So it doesn't matter what laws you have. It is the moral values of the person.

As a Christian, I feel it is offensive for some people to say that we do not practice our Religion correctly. That's plain discrimination. I have many Muslim friends and I respect your religion. Please have the decency to respect us.

To Nurin's family, my deepest condolence. Not a day goes by when your daughther was missing that my family and I constantly pray for her safe return. I pray that her soul is with God and she is happy where she is. As we believe, we will one day meet her at the shores of heaven.

Anonymous said...

2 year old girls wearing tudung, and showing nothing but the hands, face and feet is getting more normal in Malaysia. it's an insult to Islam.

it's sick really, to cover them up that way. do the adults that cover their children that way already see childrens' legs, hair and arms as something that can turn men on?

doubt that it provides any form of protection against people who are warped, evil and sick enough to view children with sexual desire.

Anonymous said...

Salam takziah kepada En. Jazimin dan Pn. Noraziyan sekeluarga. Daripada Allah dia datang, kepada Allah dia kembali. Saya percaya walaupun Allah hanya pinjamkan Nurin hanya seketika kepada keluarganya tetapi saat bersama pastinya penuh kegembiraan. Kenanglah detik indah itu walaupun kepulangannya begitu tragis dan menyakitkan. Bagi setiap dugaan yang diturunkanNya pastinya terselit hikmah yang besar yang mungkin tidak terjangkau oleh kita manusia. Buat ibu dan bapa Nurin, banyakkan bersabar dan berdoa terutamanya untuk kesejahteraan dan ketabahan hati kakak dan adik-adik Nurin yang masih hidup yang pastinya tertekan hebat dengan tragedi ini. Nurin sedang berada berbahagia di Syurga kecilnya sekarang walaupun kita merasa sangat pilu di atas apa yang menimpanya. Saya yakin, pembunuh itu akan menerima balasannya tidak lama lagi jika tidak pun tunggulah di akhirat nanti kerana janji Allah itu benar...Mama Anis

Anonymous said...

Salam Takziah kepada keluarga Nurin Jazlin. Tabahkan hati dan dekatkan diri dengan Allah. Kak Ngah berada di tempat yang aman dan selamat sekarang di sisi yang Maha Esa.

Kalau boleh, hindari membaca suratkhabar atau khabar2 angin yang masih membuat spekulasi. Apa-apa maklumat pun, tentu ahli keluarga akan mendapatnya terus daripada pihak polis.

Anonymous said...

Ada gesaan jangan baca paper, takut minda 'teroksidan' habis tuh nak dapat info camana? Blog? Web? Tak semua orang mampu layar Internet. Habis, sampai bila minda akan teroksida, kena ada satu media yang berkaliber lah.

Anonymous said...

takziah dari warga majlis daerah padang terap,kuala nerang,kedah.semoga allah memberkati roh adik nurin dan ditempatkan dalam orang2 yang beriman............amin

Anonymous said...

Condolence to Nurin's family. May God give you peace and May her soul rest in peace and May now she is enjoying herself with her creator after all she's been through. It is indeed regardless of who you are and what is your religion sadden by what had happened to this poor child. So young and was tortured to the extend of no words to describe the pain that she experienced. Her captor is such a heartless person. Definitely not GOD FEARING at all. Such an evil act. Definitely not animal act. I just pray to almighty God that her captor will be exposed soon. To the expertise, they always link such tragedy to someone who is mentally unsound, but to a person like me who has no expertise I link it to a person who know that there is a God out there but not God Fearing. I think is high time we protect our young ones from being polluted by what they watch in television. Do away with action pact movie that shows no compassion and get rid of all sexual vcd. This is the devil's tactic to lure people to SIN. Malaysian, whatever is your belief, be Holy and Godly.

stingray said...

ishk,iskh....hidup kat negara sendiri pun dalam ketakutan....anak-anak nak main depan rumah pun dah tak selamat...Ya Allah bukakan lah hati pemimpin2 kami...Amin

Anonymous said...

As a Christian, I feel it is offensive for some people to say that we do not practice our Religion correctly. That's plain discrimination. I have many Muslim friends and I respect your religion. Please have the decency to respect us.


First & foremost, Please forgive me for any single words that come from me before. My word is more on ‘who’ are not practicing their religious. To the person who Practice it, the honorable respect should give to them and vice versa. Like my community of Muslims, we must clear that Muslim is whom practicing true Islam, but Malay is like Malay Mat Rempit, Malay girlfriend & boyfriend-kiss or hold each other in public, Malay drug addict, Malay rapist, and etc. Muslim & Malay are different. That’s what I mean ‘do not practice our religion correctly’.

To Bro Jazimin & family also people out there, moga kalian terus tabah & kuat juga semakin bersemangat untuk kukuhkan ‘Akidah serta Iman supaya semua masalah moral akan berkurangan & terhapus dari muka bumi ini..

stingray said...

Takziah kepada keluarga Allayarham Nurin..Al-Fatihah...bersabar lah..setiap dugaan yang di beri pasti ada hikmah di sebaliknya..

Anonymous said...

Please don't politicised this blog site. It's been created in memory of Nurin Jazlin.
As a parent, I feel the pain that En Jazimin and Pn Noraziyan are going thru. Semuga tabah menghadapi dugaan Allah yg amat besar ini. Banyak2 berdoa supaya diberi kekuatan.
No blame should be put on the parents as being careless. Who would have thought such thing would happen in a public place like Pasar Malam? It seems that no place is a safe place anymore. Not even public places. What have become of our society? We need to change our attitudes. We need to be more alert with our surroundings. If something does not look right, we need to take action, check and enquire.
In the 70's, when I was young, everyone cares for each other. The pakcik at the stall will scold the kids if they misbehaved. The makcik selling kuih will tell the kid's parent when she sees the kid misbehaved. Everyone watch for each other. Now people tend to mind their own business. We need to also play our part in ensuring that our country is a safe place to live.

I hope the police will catch this sick pervert soon. Yeah -- maybe we should stone this person to death as suggested by Cekebing. It should serve as a deterrent for others from committing such crimes.

Anonymous said...

musa hassan and nazri aziz should not have made the threat against Nurin's parents on their carelessness resulting in her abduction and later on her death.

what would they feel if that thing happened to them? first they lost their daughter, second they get charged by police due to carelessness.

i think it is a mistake to have those two as igp and minister respectively.

shame on you, you can't solve the case, then you try to find scapegoat ..

Anonymous said...

tidak patut dipolitikkan

betul .. tapi terbukti, umno gagal memerintah dengan baik .. cuba yang hilang tu anak nazri aziz ke, sedara musa hassan ke .. cepat je cari ..

polis tak de masa nak buat kerja, sebab nak tangkap orang pas buat ceramah kat terengganu .. sampai babi kat melaka pun dibiarkan terlepas ..

bayangkan, orang islam kat terengganu sanggup dipukul, tokeh babi di melaka tak de apa2 tindakan .. takkan nak cakap politik tak de kena mengena lagi

Anonymous said...

i'm a muslim malay ..

but in the past one month, i think mca did a better job than you know who la..

Anonymous said...

musa hassan dan nazri aziz memang hina .. musa, kau jadi pelakon macam adik kau la .. suruh jalaludin jadi IGP, sebab dia memang pernah berlakon jadi polis ..

orang bersimpati dengan parents Nurin, kau sibuk nak dakwa diorang ..

Ya Allah, hancurkanlah orang yang hina macam musa hassan & nazri aziz

Anonymous said...

MCA helping a lot for this kind of cases.
MCA ada biro pengaduan MCA.

UMNO failed. Nazri Aziz tiba-tiba mencadangkan menegankan tuduhan cuai kepada kedua ibu bapa Nurin.

apa Nazri Aziz buat masa Encik Jazimin mohon bantuan dan pertolongn dan mencari anaknya.

apa Nazri Aziz buat. Tak buat apa.

Ingat anda sebagai pemimpin janganberlaku zalim dan menganiaya orang kesusahan.

Anonymous said...

amat memalukan menjadi rakyat malaysia yg disuruh menjadi prihatin dengan keadaan sekeliling,terutamanya yg melibatkan kanak-kanak.tp tak sangka ada benda yang lagi memalukan bila ada di antara kita yang menyelitkan unsur politik bila berbicara tentang isu semsitif-kes nurin jazlin jazimin.tolongla anak bapak,jadi rasional skit bley tk?

Anonymous said...

kepada anak bapak...tak payah nak tunjuk pandai kat sini....ko jangan nak ambil kesempatan nak politikkan hal nie...aku paling menyampah dengan orang macam nie...

Anonymous said...

change the regim! out-trow UMNO! Allahuakbar!!!!!

Anonymous said...

shame on musa and nazri.
malu ada ketua polis dan menteri macam musa dan nazri.

tak ada perasaan. tak ada belas kasihan.
cari "spacegoat". fikiran tak betul. direction salah.

mind setting pun salah.

shame on you musa.
shame on you nazri.

Anonymous said...

ASTAGHFIRULLAH AL AZIM
JGN LAH KITA SALAH MENYALAHKAN SESAMA SENDIRI.SEBENARNYA PUNCA SESEBUAH KEJADIAN ADE HIKMAHNYA. SUME TU DUGAAN YANG MAHA ESA.TUHAN SENGAJA MENGUJI SEJAUH MANE KEKUATAN HUBUNGAN SESAMA MUSLIM.TENGOKLAH SKRG APE DH JADI ???BERTEGANG LIDAH SESAMA SENDIRI, JGN LAH AGAMA ISLAM DI PECAH BELAHKAN.
ONE MORE THING CUBE KITA CERMIN DIRI SENDIRI DULU, ADAKAH KITE SENDIRI DAH CUKUP BAIK SEBELUM MENUDUH YG BUKAN2 TERHADAP SESETENGAH PIHAK..DLM BLN PUASE NI BYK KAN AMAL IBADAT, KUNCIKAN MULUT DARI BERCAKAP PERKARA YG BISA MENGGONCANG IMAN KITA.
KEPADA FAMILY NURIN JAZLIN, ADA HIKMAH DIATAS SESUATU

Anonymous said...

musa hassan dan nazri sepatutnya tahu apa consequence daripada cakap mereka terlebih dahulu.

sruh rakyatdiam terhadap kata-kata bodoh mereka itu.

cari pembunuh itu bukan menyusahkan family yang sudah dilanda kesusahan dan kepayahan.

itu sahaja pointynya.

kenapa hendak kena tuduhan cuai ke atas ibu bapa nurin.

kenapa tak duduh shahidan kassim cuai semasa anaknya mati jatuh apartment.

kenapa?

jgn double standard.

Anonymous said...

very Sad memory...how cud' dats guys

Anonymous said...

Come on,this blog was solely created in memory of Nurin Jazlin and not a place where politics are to be discussed.Shame on you especially to ANAK BAPAK,Bundel and those who commented politically.How insensitive and rude can you be.And pls..watch your language.How indecent.REMEMBER..this blog was created in memory of Nurin Jazlin,not a port where you can express all those vulgar and accusative words.

Stop arguing on who's to blame and how incompetent the government is.Nazri Aziz and Musa Hassan are indeed insensitive too but what we should look on is on FINDING THE KILLER!Full stop.

Anonymous said...

(1) THE PEOPLE who take advantages of what happened to the jazimin family to start a political arguements. You bastards,.. STOP IT!!. This blog is for the Memory of Nurin Jazlin and the sad fate that happened to her and her family.

(2) THE POLITICIANS be them the Gov-side or the Opp-side started to blame each other and trying to outdo each other to be the champions. STOP IT!! Shut your mouth talking cock ministers and talking cock oppositions !! please do whatever the people pay you for - serve the people. We're not paying you to kick each others butts!!

(3) Tuan IGP dan Tuan Pak Menteri yang sibuk mencari jalan menyalahkan Encik Jazimin dan isteri, STOP IT!!.. harap Tuan-Tuan yang saya hormati tolonglah menjiwai lebih sedikit watak manusia. Kasihanilah. Tanpa belas kasihan hilanglah nilai kemanusiaan. Tolonglah usahakan dengan lebih kuat untuk membawa syaitan ini ke muka pengadilan

(4) .. and lastly the pro-PAS dudes, well, what to say. If i say something which is opposite of what you believe, I might be the one who is going to be stoned by ya'all. I CAN'T STOP THE THINGS YOU ALWAYS LOVE TO SAY, but please believe what is written in the Holy Quran and in the Hadith of the Prophet Muhammad SAW - slander is a greater sin that murder. Please talk less and do more to console the grieving family. Please,.. pleasee.. please i beg you guys.

Finally to Encik Jazimin and the family, please be strong. Qada' dan Qadar Allah is something we have to believe, and with HIS mercy Nurin's death will bring us closer regardless of race or religion to seek for a more just and peaceful community.

To our friends of other faiths - Buddhist, Hindu, Christian etc - and of other races, we Muslims really appreciate all your supports during this grieving time, we shed tears together and cry to her together. We hope our differences will bring us closer because it is proven that this is not a certain political or certain religious tragedy. This is a tragedy for all of us.

Kami takkan lupakan Nurin Jazlin. Tidurlah dengan aman duhai adik.



madimat1
Sek.6, Wangsa Maju

Anonymous said...

Let's us all, muslim here, go back to the very fundamental root of our reference, which is the Quran and Hadith.

It has been clearly specified in both, why do certain things happen, and what should we do as khalifah on Earth. We can keep telling ourselves, these things happen for a reason, but do we ever asked ourselves Why it happened in the first place? No, I'm not talking about us, as parents, responsibility only... but the whole nation, the people, the elected leaders and so forth..

We have tried using all kinds of hukuman , using our own logical mind, in which we might think is the best, but eventually it does not help... so why don't we go back and implement the very teachings of Islam in our daily lives, including cases like this...

I've 2 daughters as well, and now I freaked out everytime when they play outside. This kind of feeling was never felt 10 or 15 years ago! Who would have thought we will be feeling that kind of anxiety. We cannot afford to be ignorance any more.

Anonymous said...

takziah pd keluarga mangsa.
sy hanya meluahkan pendapat, pd semua pemberita, wartawan dan segala macam media yg ada, tolong jgn perbesarkan isu ini. kasihan pada keluarga nurin yg masih hidup dlm trauma dan sedih. masa yg pjg diperlukan untuk pulih (Walau xsepenuhnya)

bg polis dan lain2 yg terlibat, tolong hentikan saja penguatkuasaan untuk mendakwa atau mengambil apa saja tindakan terhadap ibubapa Nurin. tiada ibubapa waras yg menginginkan perkara2 begini terjadi kepada anak2 mereka. siapa yg xsayangkan anak2? lgpun kalau dilihat, ramai lg kanak2 terbiar dan tidak begitu terjaga dilihat di tepi jalan dan dimana2. bagaimana pula dgn ibubapa mereka? mampukah kerajaan menangkap dan mendakwa kesemua ibubapa ini? saya tidak rasa demikian. hanya kerana apa yg berlaku pd Nurin atas takdir dan kebetulan..jgn lah kita cuba menyesakkan lg keadaan dgn spekulasi itu dan ini.

apa yg lebih patut, kita sebagai warga Malaysia harus bersama2 mambantu menyelesaikan hal ini. memberi kekuatan semangat kpd keluarga Nurin dan apa yg dirasakn perlu. sedarlah..PEMBUNUH KEJAM ITU ADA DI KALANGAN KITA..!!

SEKARANG KITA HANYA MAMPU BERSEDIH DAN BERSIMPATI..TP BAGAIMANA PULA JIKA APA YG BERLAKU PD NURIN TERJADI PD ANAK2 KITA?
fikir2kan lah.

bg pasangan Jazimin dan Norazian..bersabar dan kuatkan iman.Allah menduga hanya pd hambaNya yg mampu sahaja. percayalah..Nurin menunggu kalian di sana. Al- fatihah.

Anonymous said...

Assalamulaikum Semua,

Setelah membaca komen-komen yang ditinggalkan dalam blog ini, saya bersetuju dgn setengah pendapat yang blog ini tidak sepatutnya dijadikan landasan untuk berpolitik dan tempat untuk orang menuding jari menyalahkan satu-sama lain serta mengeluarkan pelbagai teori. Blog ini diwujudkan untuk mecari Adik Nurin dan kemudian setelah Nurin kembali ke Rahmatullah, blog bertukar kepada In Memory Of Nurin. Bukankah lebih baik jika blog ini dijadikan tempat untuk kita berkongsi pengalaman dan cara-cara untuk lebih berhati-hati dimasa akan datang. Ingat kita haruslah BERSATU!! berkerja BERSAMA! Barulah kita boleh mencapai sesuatu.

Al-Fatihah buat Allayarham Kak Ngah Dan Takziah buat Jazimin sekeluarga.

Salam
TBR

Anonymous said...

the people who took advantage by seeking cheap publisity in the event of the kidnaping of nurul jazlin including the media should sharet the blame.the kidnaper may have just got freaked out, by all the media frenzy, he got afraid and resorted to killing the poor girl, so the girl couldnt identify him, keep in mind if the killer of nurul jazlin was the same sex maniac in the kampung baru incident, its not his modus operandi to kill his victim.One more thing why would u ever let ur child as young as nurul jazlin to go to a pasar malam, some distance away, at 8pm!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

there,s something really wrong about this incident, everyone around tha poor girl should be investigated!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Salam,
Saya terkejut bila baca komen-komen dari pembaca. Terkejut sebab ada pihak yang mengambil kesempatan untuk bagi ceramah politik kat sini, sedangkan blog ni adalah mengenai Arwah adik Nurin Jazlin.

Ini BUKAN blog untuk ahli-ahli UMNO atau PAS atau DAP atau MCA atau MIC berdebat! Blog ni bukan bertujuan untuk kempen pilihan raya atau pancing undi pembaca! Tolonglah hormati sensitiviti keluarga En. Jazimin.

Jangan suka menyalahkan orang lain. Satu jari menuding orang, 4 jari menuding diri sendiri. Kita patut lihat diri kita dulu sebelum nak salahkan orang.

Masyarakat kita hari ni tak kiralah Melayu, Cina atau India, kita semua semakin ignorant. Masing-masing buat hal sendiri. Tak kurang juga yang prejudis dan (tidak keterlaluan saya katakan) racists.

Tolonglah! Sekali lagi, hormatilah sensitiviti & perasaan keluarga En. Jazimin...


Al Fatihah buat Allahyarham Nurin Jazlin Jazimin...

Anonymous said...

Salam to all....
n my depest condolence to Nurin's family...
setiap kali menatap @ membaca cerita2 arwah....
Menitis air mata...
biar pun sy terkenal sbgi seorg yg keras hati...(susah nak nagis)...
but...
kisah Nurin...
memang menyentuh hati...

BTW..
saya tak mahu menyalahkan sesiapa pun dalam hal ni....
sbb bg sy semua ade share...
cuba ingt kembali...
ape yg telah berlaku kepa arwah Adik Nurul Huda..
a few years ago...
since dat day...
smpi skrang...
ape pembaharuan yg telah d buat oleh semua pihak utk mengelak d same case berlaku lagi...
case berbeza...
tapi ade persamaannya...
derita yg d tanggung oleh ke 2-2 famili sama je...
Masyrakat Malaysia mmg prihatin...
tp sekejap je....
lepas sejuk...
kite lupe...
kite lupe sehingga ia berulang kembali....

apa2 pun...
serah pada pihak berkuasa utk menjalankan siasatan...
stop making rumour...
hentikanlah utk mempolitikan kes ni...
kite sam2 ganding bahu...
menadah tgn...
panjatkan doa...
semoga yg bersalah d tangkap dan d hukum seadil2nya...
semoga kita d lindungi...
semoga kita sedar dan kembali kepadaNYA...
semoga kes spt ini tidak akan berulang kembali....

~muhasabah lah diri sendiri~

Anonymous said...

salam...saya rasa hentikanlah apa2 berbau politik dalam blog ni.hormatilah perasaan keluarga nurin dan sama2 doakan rohnya.janganlah terlalu mementingkan diri menunding jari kepada sebelah pihak sedangkan kita sebagai ahli masyarakat juga mempunyai peranan masing2 dalam mencegah sesuatu yang tidak elok dari berlaku mgkin dikawasa kita,kampung kita ataupun kalau boleh, di negara kita.tidak perlu berniat melaga2kan parti2 politik,pegangan agama atau para pemimpin dan menyebabkan perpecahan di kalangan masyarakat kita,kerna seharusnya kita bersatu hati untuk membenteras gejala2 tidak bermoral ini di negara kita.Kita manusia yang dikurniakan akal oleh Yang Maha Esa,untuk berfikir dan digunakan sebaik2nya,bukan untuk menambahkan permasalahan di muka bumi ini.Mainkan peranan masing2,buangkan sifat pentingkan diri dan ambillah iktibar atas semua yang berlaku,lebih elok daripada saling menunding jari dan bersikap lepsa tangan.Maaf saya kepada yang tersinggung denagn tulisan ini namun bukakan minda anda dan fikirkanlah keburukan sikap anda mengambila kesempatan menggunakan blog ini untuk memuaskan hati anda.(maaf sekali lagi).Kepada keluarga Arwah,semoga bersabar dan redha menerima ujian.Mgkin ada hikmahnya yang tidak diketahiu oleh kita,berfikirlah secara positif.Kami disini mengerti perasaan anda,bak kata pepatah,berat mata memandang,berat lagi bahu yang memikul.Allah tidak menguji seseorang itu lebih daripada ada yang disanggupinya...Al-Fatihah buat adik Nurin,semoga pemergiannya tidak sia2 dan menjadi ingatan buat kita...amin.

Anonymous said...

korang jangan la bertekak sesama sendiri.pembunuh adik nurin dok gelak aje tu..apa kata kita ikhtiar sama2 bantu cari si bedebah tu dan sibedebah2 lain yg sewaktu dengannya,dan hukum.sebab diaorangla punca masalah ini.

Anonymous said...

Al-fathihah for the late Nurin Jazlin and condolences for the whole of Jazimin's families.

As a mother and have an eight-year-old-daughter, I myself have difficulties on how to express my feelings at the moment.Everytime after prayer, when I dedicated Al-fathihah to arwah, I always ended up sobbing...When I cried after hearing the bad news, my daughter also cried.

This crime is too far to imagine, it is beyond our capabilities to justify. Allah knows better.I hope justice will prevail when the killer is arrested. Hang to death would only be the most linient method for this person. He should be stoned to death, let him suffer the agony as the late Nurin did.

Untuk pembunuh yang kejam itu, sedarlah bahawa ketika ini seluruh makhluk Allah yang di bumi dan di langit sedang melaknat kamu. Hidup kamu tidak akan tenang walau pun sesaat..sebelum terlambat, bertaubatlah dan serah diri pada pihak berkuasa. Sedarlah, apa jenis hukuman pun yang kamu akan terima di dunia ini nanti, pasti tidak akan menghilangkan trauma yang dialami oleh keluarga Jazimin. Saya percaya, sebagaimana peristiwa ini yang menjadi seperti 'wake-up call' kepada kita semua, ia juga pasti menjadi umpama penyesalan yang amat mendalam dalam hati kamu..tolong jangan ulangi lagi jenayah kejam ini.Bertaubatlah....

Anonymous said...

Assalamualaikum
To late Nurin's family i wish to forward condolance and may Allah shed some light into the investigation of her murder so that the killer could be punished accordingly.

Izinkanlah pemergiannya dengan sekalung Al-Fatihah, sedekahkanlah roh-nya dengan alunan Yassin..semoga rohnya sentiasa tenang dalam asuhan para malaikatnya.

Out of 10 parents, 8 of them might not know where their children is at this precise moment. They say they are going out to play and they end up going somewhere else eg; to malls, to shops or to pasar malam's. It's in a child's nature to conduct their attitude in such a way. After all the age speaks of itself and in such a growing stage they tend to be curious and sometimes they think that they can look after themselves. So to say, it is not fair to blame the parents of being careless. To lock our childrens to the safety of our homes will end up in slow developtment of their growth and to let them out such tragedies awaits them.

If we were not careless parents we would quit our jobs and watch over our kids 24/7.
I just hope and pray to everyone let us all just stop blaming the parents. Involving Ah Long into this case is just so brainless. Ah Long will not do such a thing. Why would anyone commit a crime and leave tracks to be caught?
It is a very tragic loss for the family. No one in a rightfull mind can accept his or her child murdered in such a way.
Let us all stop the talk and put our actions forward. Let us pray that the killer will soon be caught. This is the only justice that we could provide to their loss.
-Amin-

Anonymous said...

Sejak kehilangan Nurin, hati saya mmg tak pernah tenang. Bila keluar je berita mayat kanak-kanak ditemui dalam beg sukan di PJ, hati saya makin bergoncang, akhirnya apa yg saya takutkan berlaku juga. Sejak itu sampai skrg saya dah macam paranoid. Dengan 2 anak perempuan yang berumur 4 dan 7 tahun (yang mirip Nurin) saya tak sedap hati kalau berada d luar rumah. Saya bekerja dan sabtu ahad ada kuliah lagi. Masa d rumah mmg terhad. Skrg ni setiap 30 minit (atau kurang dari itu) saya akan call babysitter untuk pastikan keberadaan anak2 saya. Tak tahulah sampai bila macam ni. Setiap hari saya menangis, dalam kereta, kat pejabat, dalam solat, saya selalu terbayangkan Nurin. Cuma doa yang mampu saya panjatkan buat Nurin. Moga-moga IBLIS itu tertangkap dan mendapat balasan atas kebinatangannya. Saya sangat berharap hari itu akan tiba.
Nekad saya cuma satu, kalau IBLIS itu tertangkap dan dibawa ke pengadilan, saya antara org yg akan menunggu dia d Mahkamah, dengan sesuatu untuknya....

Buat En. Jazimin dan Puan Norazian, kuatkan iman dan moga tabah menghadapi dugaan ini. Ingatlah ramai yang bersama-sama dengan anda dalam menghadapi dugaan ini, sekurang2nya dengan iringan doa dan kata-kata sokongan. Tak perlu gentar walau apapun yang diperkatakan oleh masyarakat, media atau pak menteri sendiri. Ketahuilah saya antara jutaan orang yang sentiasa prihatin dengan keadaan anda sekeluarga.

Buat Nurin (Kak ngah) tersayang, damailah kau di sana dengan Penciptamu. Umi d sini akan selalu memanjatkan doa buatmu. Al-Fatihah...

Anonymous said...

I feel symphatize and pity over the Nurin's family...Pls be patient....As a christian, i too feel very annoyed over the things that took place in Nurin's life....She should be enjoying her youth but...wat took place is really should not be happen in anyones life...!!! That criminals which is rude, brutal, craps, useless and can be said 'son of 'b'(sorry for this but i mean it),bastards must be punished by cutting their body parts, rip their hair, and torture them till they begged to shot 'em down...BLoody idiots....how can a man be lustful to a kid????!!! wat the f seriously im gettin on nerve...like others...3 races are living harmoniously but this bastards are makin some creepy craps problem in our nation...somemore this is our 50th years merdeka celebration....wtf....GOD WILL JUDGE THAT IDIOTS SON OF (fill in blanks.)

To the victim's family pls be patient....God will guide u...tc

Anonymous said...

kesian kakaknya nurin jazlin, tapi mungkin juga jika dia temankan adiknya, dia pun turut jd mangsa, semoga dia tabah dan membesar jd insan yg sempurna, kita org dewasa kadang2 sering underestimate kemampuan kanak-kanak utk cope dgn cabaran hidup

Anonymous said...

naik kutuk politik ke atau nak kutuk penjenayah nih? penjenayah tu dah jumpa ke belum?

anda tak solat hajat ke supaya penjenayah tersebut menyerah diri? tak berdoa setiap hari ke supaya manusia tesebut ditangkap dengan segera?

solat hajat dan berdoa dan terus berusaha mencarinya sampai ke lobang cacing.

mangkok Ayun bt mangkok Tingkat said...

Aper pendapat pembaca sekalian..tentang tindakan undang² akan dikenakan pada ibubapa yg mungkin cuai?wajarkah?...
tapi bila kita fikirkan balik sudah ramai kanak² yg hilang dalam masa terdekat ini?
salah siapakah itu?
sebagai contoh adik yin...
alhamdulillah adik yin selamat walaupun hilang rambut nyer dicukur botak..tidak lama selepas itu kita digemparkan lagi dengan kehilangan adik nurin yg dikatakan keluar berseorangan pergi ke pasar malam...
hmmm salah siapa kah itu?
boleh kalian komen sikit?
buat keluarga adik nurin tabah kan hati semoga adik nurin tenang disana....

Anonymous said...

Asalamualaikum, salam takziah saya buat keluarga Nurin yang sesungguhnya pada pendapat saya terpilih kerana ketabahan dan kekuatan diri mereka untuk menghadapi musibah ini. Sesunguhnya Allahyarharmah Nurin seorang yang sungguh-sungguh teristimewa dan terpilih kerana musibah yang melanda dirinya membuatkan kita semua tersedar bahawa dewasa ini kita sedang menghadapi masaalah keruntuhan moral yang berleluasa dan menjadi peringatan kepada kita agar kembali bermuhasabah diri dalam membina kembali rantaian nilai nilai masyarakat yang telah lama dilupakan. Biarlah peristiwa ini menjadi penghalang kepada pepecahan nilai-nilai murni masyarakat yang semakin alpa dan lalai kerana berlumba-lumba mencari kepentingan diri sendiri.

Anonymous said...

ler... janganlah dipolitikkan isu allahyarham... nanti blogspot nih kena tutup plak... dekat arab saudi pun ada jugak kes rogol.. cuma tak sebanyak kat sini jer... orang gila memang banyak sekarang nih, tapi kalau kita sendiri berpegang pada ajaran agama islam insyaAllah, perkara macam nih boleh dielakkan... amalkan ayatul kursi tiap kali kita nak keluar dengan anak2 insyaAllah, tuhan akan lindungi kita dan anak2..amalkan ayatul kursi dan fatiha tiap kali anak kita pergi sekolah dan berdoa agar anak kita dilindungi Allah S.W.T. Allah Azza Wajalla sahaja penyelamat dan pelindung kita... bukan mana-mana badan politik mahupun kerajaan... Suatu hari nanti anak2 kita akan belajar keluar negara yang negara tersebut tidak diperintah oleh UMNO dan akan terdapat lebih banyak bahan seks yang terdedah kepada orang awam... lebih banyak kes rogol dan seksual, macamana? takkan nak salahkan kerajaan negara tersebut? pokok pangkal nya kita... sehingga kita habis ikhtiar untuk melindungi diri kita, barulah kita boleh tengok kesalahan orang lain.

Saya tak salahkan ibu bapa adik Nurin (Allahyarham), cuma, perkara yang terjadi diluar jangkaan dan tak dapat diterima akal. Jangan lah pulak kita kerohkan lagi keadaan dengan menyalahkan perkara2 yang lebih jauh dari jangkauan kita.

Saya sarankan pada ibu bapa Nurin dan ibubapa keseluruhannya di luar sana termasuk diri saya sendiri, janganlah lepaskan lagi anak2 gadis kita untuk keluar tanpa ditemani orang dewasa, walaupun mereka keluar berdua atau bertiga dengan rakan sebaya mereka... salah seorang ibu bapa mesti teman atau kalau ibu bapa tak boleh, jangan beri mereka keluar terus... disamping bacaan doa yang dapat mengiringi dan melindungi anak2 kita..

Wallahualam...

Lin said...

Daku panjatkan doa pdmu ya Allah swt, Tuhan segala makhluk, Tuhan yg Maha Mengetahui lagi Maha Mengasihani agar rohmu yg suci itu ditempatkan di mana2 syurga pilihanmu wahai anak comel ku...Pastinya dikau akan menanti kedua2 ibubapamu di pintu syurga itu...beruntunglah kedua2 ibubapamu.Maka jgnlah kalian berdua bersedih hati...Hidup kita di dunia hanyalah sementara..yg kekal hanyalah di akhirat kelak..namun begitu bersabarlah dlm mengharungi hidup ini..berdoalah dan bersolatlah kerana Allah itu Maha Mendengar...

Utk Jazimin dan Isteri
1. Cekalkan hati kuatkan iman. Yg pergi biarlah dia pergi dgn aman kerana janji Allah dia pergi dgn syahid. Andai Nurin boleh berkata2 pasti dia akan ingatkan kalian agar jgn meratapi dirinya kerana dia bahagia disamping Allah .
Jgnlah kalian terlupa dgn tanggungjawab utk ketiga2 lagi anak2 yg memerlukan tumpuan, kasih sayang yg tak berbelah bagi. Jgn jugua lupakan pelajaran mereka

Harap ada pakar kaunseling dan ustaz/ustazah dapat membantu Jazimin & isteri serta anak2.

Doa saya juga dari semua masyarakat agar pembunuh yg kejam berhati syaitan itu dihina sehina2nya di muka bumi ini dan mendapat siksa api neraka....amin

Marilah kita ramai2 bersolat hajat agar pembunuh/pembunuh2 itu dapat ditangkap secepat mungkin.

Ingatlah doa itu senjata org mukmin jadi jgnlah kita cepat putus asa,terlupa, lalai dan teruskan berdoa

Anonymous said...

To late nurin's family, my condolences. I pray May ALLAH bless you and your family in return. Be strong and be patient. ALLAH will grant you for this test, if not now later.

To the authorities, please focus in finding the killer, let's not put more pressure on the family. They suffered enough! Please be sensitive and human.

Anonymous said...

Sudah2 la mengaitkan politik ngan pemergian Allahyarham Nurin Jazlin... Tiada faedahnye pun.. Yang penting fokuskan mencari si SYAITAN tu, bukannye ngan mengata org itu or org ini...

Dan jgn la menuding jari lagi kepada ibubapa arwah supaya mereka dihukum.. mereka sudah pun terhukum ngan pemergian Nurin Jazlin.. Jgnla ditmbh penderitaan mereka lagi...

Anonymous said...

Saya terpanggil untuk menulis sesuatu disini. Saya masih tak faham dengan mentaliti orang Malaysia. Rasanya tujuan blog ini di wujudkan untuk berbincang secara ilmiah masalah yang terjadi dan cara menyelesaikannya tapi nampaknya telah wujud satu gelanggang politik maki hamun disini. Saya benar-benar tak faham sebagai orang Islam mengapa harus mempolitikan isu kematian adik Nurin Jazlin ? Sedarlah wahai anak bapak, bundel mengapa banyak kata-kata jijik dari anda di bulan Ramadan ini ? Tak puasa ka ?

Di bulan Ramadan yang mulia ini bukankah kita diminta mengeluarkan kata-kata yang baik dan sentiasa berdoa bukan sebaliknya.

Memang diakui terdapat kelemahan dalam perjalanan pemerintahan dimana-mana kerana tiada manusia mana yang sempurna.

Sesungguhnya benarlah sabda Rasullullah :-

'Banyak sekali yang berpuasa yang tidak memperoleh apa pun dari puasanya kecuali lapar dan dahaga.''

Ketika seorang perempuan mencaci-maki pembantunya, Nabi menyuruhnya berbuka. ''Bagaimana mungkin kamu berpuasa sedangkan kamu mencaci-maki hamba Tuhan?''

Apa yang ditegaskan Nabi dalam sabdanya itu adalah puasa tanpa jiwa, dan karena itu tanpa kelezatan. Lalu apa jiwa dari puasa?

Fikirkanlah.

Anonymous said...

Salam.

Berat mata memandang, sakit hati mendengar, tidak terperi beban tertanggung keluarga arwah Nurin.

Semoga Allah mencucuri rahmat-Nya ke atas keluarga. Takziah untuk mereka agar sentiasa ingat Tuhan Yang Maha Pengasih Lagi Maha Mengetahui.

Allah Maha Luas Ilmu lagi Maha Pengampun. Mudah-mudahan tenang rohnya dan disisi Allah jualah tempat kembali yang sebaik-baiknya.

Yang pergi tidak akan datang lagi. Hanya yang tinggal mengambil pengajaran. Tenangkanlah, tabahkanlah hati keluarga mereka. Kita berdoa, agar kebenaran tetap unggul dan utuh, maka berilah azab dan hukuman yang setimpal ke atas pelaku zalim itu.

Takziah.

al-fatihah.

Anonymous said...

Tidak pernah saya menulis apa2 blog. Tapi hati terpanggil untuk menulis sesuatu.
Saya seorang lelaki, orang luar yang mencari makan di kuala lumpur sudah sepuluh tahun. Walaupun banyak membaca mengenai kisah2 jenayah yang berlaku di Malaysia, tetapi kisah allahyarham Nurin lah yang paling menyentuh hati.
Walaupun banyak membaca kisah anak2 hilang, pada malam kisah beg pakaian dijumpai dengan mayat seorang budak, semasa gambar "mayat tiada nama" disiarkan, hati saya tersentap. Jarang sekali gambar mayat ditunjukkan di media, kalau tidak perlu.
Mungkin ada keperluan disini untuk media menyiarkan gambar itu. Pertama kali saya menangis, entah apa sebabnya, mungkin wajah mayat itu ada persamaan dengan wajah anak ketiga saya atau sedih dan kasihan dengan apa yang dilakukan keatas anak itu.
Disaat ini saya masih menagis, walau pun arwahnya telah selamat di kebumikan.
Walau apa-apa pun, carilah pembunuh itu, setiap hari saya menunggu berita mengenai penangkapan pembunuh itu. Satu hari dia akan di tangkap jua, InsyaAllah.
Kepada keluarga arwahyarham, tabahlah. AlFatihah.
Salam.

ZM

Anonymous said...

Nurin case put Malaysian to SHAME !Down with your VISIT MALAYSIA YEAR..who wants to visit a country..like this !..SO SCARY..UNSAFE..with corrupt police..with VIP blown people to bits..crazy bus driver....KL road full of Mat Rempit..tell me what else !

Anak Mansor said...

TOLONGLAH.JANGAN POLITIKKAN ISU INI..KITA SEPATUTNYA BERSATU PADU MENCARI PENJENAYAH UTK DIBAWA KE MUKA PENGADILAN..BUKANNYA MENUDING JARI MENYALAHKAN PIHAK LAIN..SEMPURNA SANGATKAH DIRI YG MENGUTUK?BESAR SNGATKAH USAHA DIRI YG MENGUTUK? FIKR2KANLAH..